petterg Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg tester server 2008. Det går veldig på trynet akkurat nå. Jeg har mista kontakten med AD på alle måter, untatt via ntdsutil. Den finner AD, og tilsynelatende er alt som det skal være. Likevel påstår alle PC'r, servicer, MMC modulene som skal administrere AD at domenet ikke eksisterer! Noen forslag til feilsøking? Kort fortalt: Hadde en 2000 server som var DC. Satt opp en ny 2008 server som ny DC i samme domene. Etter masse klundring (2008 er ikke mer bakoverkompatibel enn 2003) gikk det faktisk bra. Men for å få prosesser til å kjøre som domenebrukere måtte AD avinstalleres fra 2000 serveren. Så viser det seg at det er driverkluss på den nye serveren. Den snakker ikke særlig godt med diskene. HP påstår hardnakket at en driver de sender skal fungere på 2008 server selv om windows mener noe annet. Prøver den likevel. Det krever reboot. Siden det da bare var en DC på domenet tok jeg ikke sjansen på reboot. For sikkerhetsskyld setter jeg opp en reserve 2008 DC. Den ser ut til å fungere som DC. Så tar jeg sjansen på reboot av den første serveren. Den klarer selvføglelig ikke å boote. Prøver alle kjente former for redning - ingenting virker. Siste alternativ er reinstall. Etter reinstall viser det seg at reserve DC'n ikke fungerer som DC når PDC er borte. Kjører igjennom oppskriftene fra MS på hvordan man skal rydde i AD når en DC har forsvunnet på ugunstig vis - til ingen nytte. All info jeg kjenner til i ntdsutil ser riktig ut. Reserven står som PDC. Den første 2008DC'n er ikke å finne noe sted, så oppryddingen har på sitt vis fungert. Men det ser ut som om noe har blitt glemt bort for at reserven skal fortelle omverden at den er en DC. Noen forslag til feilsøking? Bare så det er sagt - det lå ingen viktige data i ad. Denne feilsøkingen er mest for å høste erfaringer og forhåpentlig lære noe. Og ja - prøvde å sette 2000 serveren som DC igjen - den klarer det ikke fordi domenet har et høyere funksjonsnivå enn den selv kan håndtere, så en form for kontakt med reserve 2008'n må det jo være... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Legger til at jeg har kopi av filene hvor AD lagrer databasen, log og sysvol. Disse burde da være brukbare for en restore på et vis? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå