Gå til innhold

Bytte fra RAID-1 til RAID-0. Må jeg formatere begge diskene?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier egentlig alt. Jeg har en nokså ny PC med to Seagate Barracuda 500GB harddisker, som kjører i RAID-1. Jeg har lyst til å bytte til RAID-0 for økt lagringsplass+fart, men jeg lurte på om det ville bety at jeg måtte formatere begge diskene... Det er greit om jeg må formatere en disk, men jeg har lite lyst til å formatere begge...

Takker for svar på forhånd... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må nok formatere begge ja...

Søren også...

Hvordan gjør jeg det med rekkefølgen da?

Formatere først og så sette opp i RAID-0 i BIOS?

Og må jeg manuelt deaktivere Vista OEM først?

Uansett, så var det teit... Da må jeg slite med nedlasting av drivere og annet crap...

Spesielt alle steam spillene blir slitsomt å laste ned på nytt :thumbdown:

Endret av LooperNor
Lenke til kommentar

Tja, tror nok ikke det spiller noen rolle om du formaterer før du endrer eller ikke. For tror nok alle dataene forsvinner når du endrer uansett. Når du har endret til Raid0 må du nok formatere disken du får, ellers kan du ikke bruke den i windows, det må jo bli et filsystem på den først (NTFS eller FAT32).

Vet ikke om win vista.

Lenke til kommentar

Korrekt som han sier, du mister alle data. Men aldri innstaller steam på systemdisk hvis du har flerne disker. Jeg har formatert systemdisk mange ganger etter jeg første gang innstallerte steam på f.eks d:/spill/steam

Funker etter hver reinnstallering av win

Lenke til kommentar
Korrekt som han sier, du mister alle data. Men aldri innstaller steam på systemdisk hvis du har flerne disker. Jeg har formatert systemdisk mange ganger etter jeg første gang innstallerte steam på f.eks d:/spill/steam

Funker etter hver reinnstallering av win

Jaja, men siden de er i RAID-1 så kan jeg jo bare velge en disk...

Menmen... Får vel se om jeg bare lar det väre slik til jeg trenger mer plass...

Og beklager for ä'en... Jeg sitter på en svensk PC...

Lenke til kommentar
Uansett, så var det teit... Da må jeg slite med nedlasting av drivere og annet crap...

Ehmm.. det _er_ mulig å lage sikkerhetskopier av dette før du formaterer slik at du slipper å laste ned nytt av alt. Steam har en funksjon som heter "Backup game files" til og med.

Lenke til kommentar

Ehmm.. det _er_ mulig å lage sikkerhetskopier av dette før du formaterer slik at du slipper å laste ned nytt av alt. Steam har en funksjon som heter "Backup game files" til og med.

Og hvor skal jeg liksom lagre de filene? På Harddisken som skal formateres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...