Gå til innhold

Trond Giske vil stenge linjen til nedlastere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tåpelig forslag. Jeg ville aldri hatt all den musikken og de spillene jeg har idag, om det ikke hadde vært for "ulovlig nedlastning".

Uansett hva de finner på, så finnes det omveier.

Hvem er det som sitter med kunnskap om datamaskiner? Politikere eller Datanerder?

Akkurat.

Lenke til kommentar
Prinsippet er jo greit, nedlasting er å stjele. Men hvordan skal de vite hvem som laster ned ulovlig?

Er såvidt jeg husker derfor ISPene knekter. Bare fordi noe er lastet ned på en spesifikk IP så har man ikke mye sjans på å finne ut hvem som gjorde det.

Lenke til kommentar

Og hva om jeg finner på å laste ned ulovlig på en skole med delt internett-tilkobling? Skal hele skolen miste internettet sitt da?

Eller om jeg utnytter meg av en godtroende venn og bruker nettet hans til å laste ned, eller om jeg klarer å hacke meg inn på en trådløs nettverk og bruker den til å laste ned? Skal de uskyldige partene miste nettet sitt da?

Og skulle de innføre noe slikt, vil det bare føre til at nerder finner nye omveier. Det fører ikke bare til at et slikt lovforslag blir unyttig, men også at det blir vanskeligere å spore ned "pirater" for rettslig forfølging generelt. Så de gjør bare seg selv en bjørnetjeneste. Dropp heller dette forslaget og forfølg piratene på den "gode gamle måten" med skikkelige rettssaker om man på liv og død må forfølge dem.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Skal nettet stenges før eller etter folk blir dømt i en rettssal?

Etter som jeg har forstått, nei. Det vil bli stengt etter at ISP har fått en henvendelse fra f.eks. artistenes interreseorganisasjoner.

Slik jeg har forstått det hvertfall.

Og da fukker det opp et stort problem. Ikke bare vil man kunne "dømmes" uten en rettsak, men den som skal håndheve vil være de som har økonomiske interresser i saken.

Jeg tar forbehold om jeg har misforstått hele greia selvsagt.

Lenke til kommentar
Skal nettet stenges før eller etter folk blir dømt i en rettssal?

Etter som jeg har forstått, nei. Det vil bli stengt etter at ISP har fått en henvendelse fra f.eks. artistenes interreseorganisasjoner.

Slik jeg har forstått det hvertfall.

Og da fukker det opp et stort problem. Ikke bare vil man kunne "dømmes" uten en rettsak, men den som skal håndheve vil være de som har økonomiske interresser i saken.

Jeg tar forbehold om jeg har misforstått hele greia selvsagt.

Er slik jeg mener å ha hørt det også.

Lenke til kommentar
Prinsippet er jo greit, nedlasting er å stjele. Men hvordan skal de vite hvem som laster ned ulovlig?

Det blir jo feil, for skal du stjele noe må den andre parten miste det. Nedlasting er kopiering, og ingen parter mister noe som helst. Derfor er det ikke stjeling, og man blir ikke dømt for tyveri dersom man blir tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...