Gå til innhold

mulig og instalere xp på denne laptopen? (LØST)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger:

- en retail CD med Windows XP (altså ikke en recovery-type CD)

- en brukerlisens (product key) som ikke allerede er i bruk på en annen maskin.

- du trenger kanskje/mest sannsynlig S-ATA drivere på minnepinne/floppydisk+ekstern diskettstasjon.

har du i hvertfall de to første, og gjerne også siste punkt, skal dette gå lekende lett :)

Lenke til kommentar
Du trenger:

- en retail CD med Windows XP (altså ikke en recovery-type CD)

- en brukerlisens (product key) som ikke allerede er i bruk på en annen maskin.

- du trenger kanskje/mest sannsynlig S-ATA drivere på minnepinne/floppydisk+ekstern diskettstasjon.

har du i hvertfall de to første, og gjerne også siste punkt, skal dette gå lekende lett :)

da må jeg kjøpe...evt. kan jeg instalere den jeg har og bruke de 30 dagene på og skaffe meg en lisens...men vis jeg har en xp-cd...men ikke bruker pc'n fordi den har blitt ødelagt(sånn som i mitt tilfelle) går det og overføre lisensen over til en ny pc?

tøft bilde du har foresten ventle;)

Endret av Devil123
Lenke til kommentar

Siden dette er en Intel basert PC med SATA kontroller & disk kan du ikke i utgangspunket få XP installert , dette da XP ikke støtter AHCI.

Man har i disse tilfeller tre muligheter.

1) Ha intels AHCI drivere på diskett (krever diskettstasjon i laptop hvilket du sikkert ikke har).USB minnepenn eller annet medie enn floppy stasjon A: støttes ikke av denne metoden med XP.

2) Det må være en mulighet/opsjon i laptoppens BIOS for å endre AHCI mode til IDE. Da kan man installere XP rett frem fra CD.

3) Vha slipstreaming av XPCD lage en ny CD plate med AHCI drivere integrert. Da kan man også installere XP rett frem fra denne "nye" CD plata.

Du må uansett ha et gyldig bootbart XP medie på CD (fortrinnsvis med SP2 eller nyere servicepack). Samt en gyldig lisens-key.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
2) Det må være en mulighet/opsjon i laptoppens BIOS for å endre AHCI mode til IDE. Da kan man installere XP rett frem fra CD.

På HP sine bærbare heter dette "Native SATA: disable/enable"

Som må settes til disable.

Her finner du driverene for XP til denne maskinen. Dette er en "bastardmaskin". Den ser ut som en Pavilion, men det er likevel en business maskin. Det betyr at du kan kjøpe en 3 år "på stedet" service som koster 2000kr til en maskin som koster 3000kr :!:

Lenke til kommentar
men jeg kan jo bare klinke til med Ubuntu oxo da...

Du KAN selvfølgelig satse på noe som både er gratis og som fungerer uten bruk av slike kunstmetoder som beskrevet tidligere ;)

den booter ikke orginal xp cd...hva 3r galt?:S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...