DoFFiii Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hallois, jeg tenkte jeg skulle oppgradere den litt utgående pc'n jeg har. Den skal hovedsaklig brukes til gaming, og delene jeg tenkte å oppgradere er som i tittel; Hovedkort, skjermkort, ram og CPU. Trenger eventuelt også ny strømforskyner, vet ikke hva som trengs eller om den jeg har fra før av er kompatibel med de nye delene. Jeg vil helst ikke bruke stort mer enn 5000,- Jeg vil gjerne ha hovedkort som passer til en intel proseessor! Det hadde vært fint om noen av dere hadde kommet med noen forslag så jeg vet litt om hva jeg kan få kjøpt og hvor god ytelse jeg kan få for kun 5k. Takk på forhånd for hjelpen =) Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343999 cpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772 ram: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347969 gpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347965 pris på komplett.no : 4414kr + frakt da har du evnt. 450kr igjen som kan spyttes inn i en ny psu også Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) I mitt oppsett er alle komponentene bedre enn i vesleengen's oppsett,men 500 kr dyrere. Hovedkort: ASUS P5Q PRO. CPU: Intel Core 2 Duo E8500. Ram: Mushkin Redline PC8000-4GB. Skjermkort: Club3D Radeon HD4870. Pris: 4940 kr. Du kan eventuelt bytte skjermkortet til et Radeon HD4850 for å spare noen kroner. Prisen blir da 4340 kr. Endret 23. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 jeg la vekt på et system med muligheten for sli. mens morten har satt opp et for CF. begge er gode systemer. her er min begrunnelse for valg av komponenter: HK: SLI. til nå vert det beste løsningen for flere gpuer CPU: ser liten vits i å legge i mer penger for skarve 100mhz med tanke på at det ikke akkurat gir noe spesielt tilbake med tanke på ytelse. man kan jo overklokke selv... RAM: har alltid hatt et veldig godt forhold til kingston og deres hyperxbrikker. spesielt sammen med asus hk. GPU: 9800gtx har sunket godt i pris og hva er vel vitsen med å ikke ta et slikt et når HK skriker etter å bli brukt til SLI men for all del så er ikke oppsettet til morten k noe dårligere, men jeg tenkte litt mer på pris siden du kanskje må ha ny psu for å drive dette systemet... Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Som du sikkert vet vesleengen,så er ikke hovedkort med nForce-chipsett regnet for å være de mest stabile. Noen går så langt at de vil si at kjøper du hovedkort med nForce-chipsett,så ber du om problemer. Av den grunn lager jeg aldri et oppsett med nForce-baserte hovedkort. Fakta er jo også at nForce-750 hovedkort er direkte dårlige sammenlignet med Intel P45. Link til test av Asus P5N-D. Du er klar over at E8500 nettopp har gått ned ca 500 kr i pris og koster bare rundt 100 kr mer enn E8400? Endret 24. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Morten K sitt oppsett er mye bedre. Du får bittelitt bedre "bang-for-buck" med E8400 isteden for en E8500, men det er kun 150 kroner imellom dem, svært lite altså (og det høres ikke ut som trådstarter vil overklokke). Angående nForce-chipsett: Hat Lenke til kommentar
laowi Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 SLI hk nå til dags kommer med mye bugs, gå heller for ett CF hk, for eks Asus P5E. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 hmmm... ser ut til at jeg må oppdatere litt kunnskaper her... har ikke fått med meg noe om hardware og priser og tester på nesten halvannen mnd pga jobb... syntes da ikke nforce HK er så ustabile? har da masse venner som sitter med 650i og 750i og det funker da fjell... Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 hmmm... ser ut til at jeg må oppdatere litt kunnskaper her... har ikke fått med meg noe om hardware og priser og tester på nesten halvannen mnd pga jobb... syntes da ikke nforce HK er så ustabile? har da masse venner som sitter med 650i og 750i og det funker da fjell... Hvis du tar et søk her i forumet,så vil du finne et stort flertall av problemer med nForce-hovedkort i forhold til Intel. nForce var ikke bra for halvannen mnd siden heller vesleengen. Intel P35 er også bedre enn nForce 750. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 hmmm... men forstår ikke helt hva som er så feil med nforce... selv om jeg ikke har noen superdata selv så er det som regel jeg som fikser på kameratene sine maskiner, og når alle unntatt en eller to har nforce enten av 6 eller 7 generasjonen og de har kanskje 1 maks 2 bluescreen i året så kan vel ikke det regnes for ustabilt? greit nok at nforce ikke er noe spesielt bra til klokking, med tanke på da bla. asus sitt 780i kort som knapt klarte å klokke q6600 til 3ghz... men alt i alt så har jeg ingenting å utsette på et nforce kort... men skal heller ikke si at feks p eller x serien er dårlige av den grunn... Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Generelt sett er nForce Chipsett dårlige, og risikabelt å kjøpe, før så hadde man en god grunn til å kjøpe nForce: Sli! Men nåtildags har Ati/Amd tatt igjen nVidia på GPU-markedet. Ville nok gått for et P45 og da det Morten K anbefalte. Lenke til kommentar
DoFFiii Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Takk til dere som har kommet med forslag og kommentarer. Men kan noen av dere forklare meg hva som er forskjellen på disse to forslagene, sånn generelt? Jeg skjønte ingenting av SLI og nforce og alt det der:P Og om noen av dere hadde giddi å finne fram en strømforskyner som passer til alt det andre så hadde det også vært fint, for jeg tror nok jeg trenger det! Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Ok, de finnes to levradører som leverer Chipsett, "hjernen" i hovedkortet, det er nForce og Intel (ihvertfall de to som leverer har de relevante Chipsettene). Kort sagt har Intel Crossfire (altså støtte for 2 Ati skjermkort som jobber sammen = Går kjappere), nForce har Sli (Altså støtte for 2 nVidia Skjermkort som jobber sammen = Går kjappere). nForce chipset er dårlige grunnet varmeproblemer og masse bugs i både drivere og Bios-typer. ikke anbefalt Chipsett! Intel er det mest "perfekte" chipsettet du får, her er det lite feil. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Gå for mitt oppsett. Da vil du få et bra,stabillt,kjølig og overklokkingsvennlig hovedkort. De andre komponentene jeg har satt opp til deg er også svært bra. Om du velger HD4850 eller HD4870 blir opp til deg. Sli og Crossfire er 2 skjermkort på samme hovedkort. Denne strømforsyningen er billig og god. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Har den Strømforsyningen, og den er god og stabil. Men den har et problem: Støy! Kjører 3870x2, 2 gb kingston DDR2 800 mhz brikker, 500 gb WD Hd og E6750 (uklokket!), den sliter selvsagt ikke, men den støyer mye iforhold til mange andre PSU'er. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Har den Strømforsyningen, og den er god og stabil. Men den har et problem: Støy! Hvis din VX550 støyer,så er det feil med den. Jeg har lest flere tester av VX550 og den får alltid skryt for et lavt støynivå selv under hard last. Silentpcreview har testet VX450 (den er lik VX550) og sier: Like the HX series, it's among the quietest fan-cooled PSUs we've tested. Er det noen som er kresen på støy,så er det Silentpcreview. Edit: Legger til en link til strømforsyninger som er anbefalt av SPCR. Endret 24. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
DoFFiii Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg gikk for forslaget til morten k siden det fikk så mange støttende kommentarer. Kom på at jeg sikkert trengte et nytt kabinett så jeg tok med det også. Endte derfor opp med omtrent en tusenlapp mer enn jeg håpet på, men sånn får det bare være:P Tusen takk alle sammen =) (Bare å vente på pengene fra sommerjobben -_-' ) Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det er bra. Hvilket kabinett endte du på? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg gikk for forslaget til morten k siden det fikk så mange støttende kommentarer. Kom på at jeg sikkert trengte et nytt kabinett så jeg tok med det også. Endte derfor opp med omtrent en tusenlapp mer enn jeg håpet på, men sånn får det bare være:P Tusen takk alle sammen =) (Bare å vente på pengene fra sommerjobben -_-' ) Du vil ikke angre på at du gikk for mitt oppsett. Hvilket kabinett gikk du for? Lenke til kommentar
DoFFiii Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg endte på dette kabinettet; Kabinett Rett og slett fordi jeg tror det holder, med mindre dere har noen innvendinger? Gidder ikke spytte så mye penger i et kabinett for nå er jeg oppe i 6k siden jeg måtte ha kabinett og psu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå