junkboks Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 hva tror dere om denne? fra komplett.no: Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD TwinMOS PC3700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 AMD Athlon XP2500+ 1.83GHz, Socket A 333Mhz Bus, 512Kb, Barton 2 x Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in Bulk Enermax Strømforsyning ATX 350W (P-4) Silent + 2 x EKL PAPST Kabinett Vifte 120x120x25mm (STORT kabinett) 2 x WD 120 gb HD. Vil kjøre disse i RAID. grafikkort kjøper jeg senere, låner et ok kort midlertidig. microplex: Swiftech CPU-kjøler, u/vifte AS33G Arctic Silver 3 kjølepasta FANMATE1 Zalman spenningsregulator til vifte (på PSU?) 8412N2GML Papst vifte til CPU, 33m³/time, 19 dB(A) 3 x Sunbeam LED, UltraBright, 5mm, 5V 2 x ATA133 IDE-kabel, 90cm, "UV/Blå" Lurer på om en 350W strømforsyning er nok til dette. Blir ikke å plugge på noe mer. Vil jo gjerne ha 12db istedet for 19db på prosessorvifta. Men har hørt at 12db er skummelt lite kjøling på 2500+ prosessoren, eller ADM sine prosessorer generelt. Noen erfaringer? Lurer også på om disse fancy IDE-kablene er gode nok (er det UDMA, eller er det det samme som ATA133?), slik at jeg får utnytta max av HD og DVD-spiller med kablene jeg har valgt. hepp! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Ser greit ut for meg. Stiller meg litt spørrende til hvorfor du har valgt 2 stykk DVD-Spillere. Hvorfor ikke en CD-brenner eller en DVD-brenner? Ecthelion Lenke til kommentar
junkboks Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Trenger to DVD-lesere, fordi jeg ville ha slot-in CD-spiller, og være litt framoverkompatibel. Men du har rett i at jeg ikke trenger to DVD-lesere. Trenger egentlig kun en dvd-leser og en cd-spiller, der begge er kjappe, stabile og slot-in. DVD-brenner hadde vært praktisk, vet dere om en slot-in DVD-brenner som oppfyller de andre kriteriene? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Det var litt av et kabinett du har! Tenker mor blir glad når hun får PC på kjøkkenet... ;-) IDE-kabler: Fra ATA 66 og oppover bruker man 80-leders kabler pga den høyere overføringshastigheten (mindre følsomme for el. støy etc.). Kontaktene er de samme 40 pins som vanlig. Du kan bruke de gamle 40 leders kabler til alt annet enn harddisker. Det skal dog følge med vanlige, brede kabler med hovedkortet. Disse runde kablene er er erstatning for 80-leders kabler, de er enklere å ha med å gjøre, tillater bedre luftgjennomstrøming og ser penere ut. Du kan bruke dem til alle IDE enheter. Når det gjelder kjølevifte så vil jeg råde deg til å bestille flere Zalman Fanmate. Kjøp en medium bråkete Papst vifte til CPU kjøleren, så regulerer du den bare ned til passe forhold mellom støy og varme. Kjøper du en for stille vifte, så kan du jo ikke regulere opp hastigheten senere. 350W PSU burde holde mer enn nok. Gjetter at den er stille nok som den er, turtallsmåler har den også! Lenke til kommentar
Tiedeman Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 De delene du skal kjøpe på Microplex ville jag anbefalt å kjøpe på 3dfxcool eller på Netconnection de er billigere, microplex er for dyre Lenke til kommentar
jorank Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 ang viften til kjølerippen...betill en 120mm papst, og sett på en 120mm til 80 mm omformer. i tillegg setter du på en spenningsregulator el, på denn måten får du nok luft til mindre støy. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Ser jo ut som et fint oppsett dette, ja. Bare en liten ting; skal du klokke? Hvis ja ville jeg ha valgt dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=5&p=33119&s=fp Hvis ikke ville jeg ha valgt dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl Da slipper du tilogmed å låne deg ett skjermkort, da den har en onboard GF 4MX. I tillegg må du være klar over at ASUS kortet du har sett deg ut har S-ATA RAID. Det vil si at diskene du skal RAIDE ikke vil passe inn uten overganger. Jeg vet ikke av noen nForce2 kort med vanlige RAID lenger. MSI sitt kort over er det nermeste jeg har sett. (1 vanlig P-ATA port + en S-ATA port.) 350W Enermax vil nok ligge i grenseland. Vet ikke hvor mye viftene du skal bruke vil trekke, men vet av erfaring at store vifter trekker mindre strøm enn små hissige gjør. Skal du ned i støy på vifta anbefaler jeg en funnel + 120mm vifte på Swiftech ribba. Kjører det samme selv. Funnel finner du på Microplex under vefter og tilbehør. Vær imidlertid obs på at kabinettviftene du har valgt avgir 26dB støy. Ikke særlig my vits i å stresse med 19dB fra CPU vifte da? IDE kablene skal være helt OK. WD støtter ikke ATA133 uansett. UDMAx og ATAxxx er to forskjellige definisjoner av samme sak. -KJ Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Ser sånn OK ut, i stedet for 2 DVD spillere hvorfor ikke en Combo? DVD og CD brenner i ett altså bare avspiller av DVD og CD brenner. Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 ang viften til kjølerippen...betill en 120mm papst, og sett på en 120mm til 80 mm omformer. i tillegg setter du på en spenningsregulator el, på denn måten får du nok luft til mindre støy. Jeg har en Swiftech 37DB og skal kjøpe en 80-120mm omformer og sette på en 120*120 titan vifte som blåser rundt 130.... Lenke til kommentar
Sleepy Gary Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 2 x WD 120 gb HD. Vil kjøre disse i RAID. kjøp heller 2x Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 8MB cach 25dBA, så får du brukt serial ata raiden på hovedkortet du skal ha deg også slipper du 39 dBA støyen som WD diskene lager. Lenke til kommentar
junkboks Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Hm, jeg må si jeg likte spesifikasjonene på MSI-kortet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl Mye av grunnen til at jeg valgte Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD-kortet, er at det har et veldig godt onboard lydkort, som suger minimalt av CPU'en. Men jeg ser at MSI-kortet har i alle fall en liknende løsning. Men er det noen andre grunner til å velge det foran a7n8x'en, bortsett fra innebygd grafikkort (som sannsynligvis vil bli erstatta av et eksternt grafikkort etterhvert) og RAID-støtte for uten hd-overgang? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Hm, jeg må si jeg likte spesifikasjonene på MSI-kortet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl Mye av grunnen til at jeg valgte Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD-kortet, er at det har et veldig godt onboard lydkort, som suger minimalt av CPU'en. Men jeg ser at MSI-kortet har i alle fall en liknende løsning. Men er det noen andre grunner til å velge det foran a7n8x'en, bortsett fra innebygd grafikkort (som sannsynligvis vil bli erstatta av et eksternt grafikkort etterhvert) og RAID-støtte for uten hd-overgang? Støtter det f.eks 3700-ram, som jeg har tenkt å kjøpe? A7N8x er raskere enn MSI sine kort... Lenke til kommentar
junkboks Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Takker for tipsa. Hastighet er viktig for meg, og kan godt kjøpe omformere til Hd'ene. DA blir jeg å holde meg til det opprinnelige hovedkortet, men skal kjøpe inn en 120mm CPUvifte og 120-80mm funnel. Enig at det blir litt perler for svin. Hva heter den 120mm papst- vifte jeg burde kjøpe? Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Takker for tipsa. Hastighet er viktig for meg, og kan godt kjøpe omformere til Hd'ene. DA blir jeg å holde meg til det opprinnelige hovedkortet, men skal kjøpe inn en 120mm CPUvifte og 120-80mm funnel.Enig at det blir litt perler for svin. Hva heter den 120mm papst- vifte jeg burde kjøpe? Hvor mye vil du at den ca. skal bråke? Jeg anbefaler denne: Titan vifte, alum., 134m³/time, 30dB(A) Lenke til kommentar
junkboks Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 jeg vil at den skal bråke minst mulig. Hva er fordeler / ulemper med titan istedet for papst? Kan jeg f.eks skru ned hastigheten på titanvifta mer enn papstvifta, fordi titan har bedre kjøleegenskaper? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Hvis støymengde er viktig, så velger du den som er spesifisert som minst støyende. Antar det er Papst uten å ha sjekket. Husk også at formen på kjøleribba vil generere noe støy da luft blåses mot den. Både MSI og ASUS har SoundStorm lydkortet onboard. Hvis du som sagt tenker hastighet og skal klokke er ABIT tingen. Når dette er sagt, så er alle nForce2 kort raske og stabile. Den lille forskjellen du ser mellom merkene blir for liten til at det har betydning. Velg heller ut fra bruksomeråde og hva som er på korta. -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå