Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med en fysikk oppgave om Trykk/Kraft

Anbefalte innlegg

Vi fyller gass i en sylindrisk beholder. Til å begynne med er volumet 1.0dm^3 og trykket er lik lufttrykket (101KPa).

Stemplet har et flateareal på 0.80dm^2. Temperaturen er (20C). Vi varmer opp beholderen til 200C, mens stemplet blir holdt i ro.

a) Hva blir trykket nu?

b) Med hvor stor kraft må vi holde stempelet inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi fyller iskald cola i en sylindrisk beholder. Gassboblene hopper på overflaten. Den iskalde brusen nytes gjerne med sugerør. Til å begynne med er badetemperaturen 20 grader, og vi venter i spenning på at temperaturen skal øke ytterligere. Og jada, det gjør den. Vi løpet ut i vannet og dukker hodet under. Så glemmer vi alle bekymringer og tenker at det er deilig å ha skoleferie...

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Hvis vi bruker tilstandsloven for gasser:

P1V1 / T1 = P2V2 / T2

Konverterer alle temperaturene til kelvin. Og enheten for volumet bør være i m^3, men ikke så farlig i del a, siden vi ganger med volumet og deler på volumet igjen.

P1= 101 KPA

V1= 1.0 dm^3

T1= 293 K

P2 = ukjent

V2 = 1.0 dm^3 (forutsetter at volumet ikke endrer seg, selv om gassen utvider seg. Men i spm.b så spør de hvor stor kraft vi må bruke for å holde stempelet inn. Så da regner jeg med at vi tilføre en kraft for å opprettholde volumet).

T2 = 473 K

Da er det vel bare å sette tallene i formelen og så regne ut. Når du har regnet ut trykket så er det lett å regne ut kraften med formelen. Husk at du må regne ut arealet i m^2, siden trykk er definert som N/m^2.

p = F/A

P = det nye trykket som du regner ut, altså P2

Jeg får det nye trykket til å bli: 163.0 KPa og kraften vi må tilføre er 130.4 N.

Kan det stemme?

Endret av kev.ngu
Lenke til kommentar

Ja det er ganske riktig. det var det jeg gjorde. Leverte innleveringen inn på Torsdag.

Var bare litt stressa siden jeg ikke begynte med den før Onsdagskveld, men det gikk bra (trur jeg)

Lenke til kommentar
Ja det er ganske riktig. det var det jeg gjorde. Leverte innleveringen inn på Torsdag.

Var bare litt stressa siden jeg ikke begynte med den før Onsdagskveld, men det gikk bra (trur jeg)

Okai, men hvorfor har du innleveringer i sommerferien? Er det sånn sommerskole/forkurs til ingeniørstudiet eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...