Gå til innhold

Datofremvisning olympus e410

Anbefalte innlegg

Noen som kan fårklare meg dette , har satt dato på kamera men de kommer ikke frem direkte på bildene ,de ligger under vært bilde på pc ,så da står de vel heller ikke der under fremkalling eller ? må det aktiviseres i tilegg .

Står ikke noe tilleggsoplysninger på dette i brukermanualen så står litt fast her .

Endret av laffen 123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen seriøse fotografer er interessert i å få datoen stemplet inn i bildet. Den finnes i exif-filen (metadata) som du kan lese av i bildebehandlingsprogrammer eller ved å høyreklikke på filen i explorer og velger egenskaper. Derfor har ingen digitale speilrefleks dato stemplet inn i bildet.

Lenke til kommentar

Tenk deg om du skal skrive ut et knallbilde i stort format på veggen. Da er det ikke så bra å ha et datostempel på bildet.

Det finnes programmer som gjør det enkelt å legge til et lite datofelt nederst på bildene helt automatisk utifra EXIF. Når du skal lage bilder til fotoalbum, så kjører du en kopi av bildene innom et slikt program først. Da får du datofelt på bildene i fotoalbumet ditt, mens originalfilene på datamaskinen er ikke ødelagt. :)

Lenke til kommentar

Ok , takker får tilbakemelding .

Det viste jeg ikke nei , hmm .

Er nå skikkelig amatør innen dette , kjøpte dette uten ha noen peiling å nå var det kjerringa som klaget litt når de skulle i albumet da .

Vilket programm er det en kan legge disse inn i få få over disse på bilda da.

Lenke til kommentar

Har gått igjenom dette men finner ikke noe til batch processing , er inne på bacth editor å convert photo å der kan en velge nytt navn med å velge dato tid osv men må en legge det inn manuelt får jeg får ikke noe på selve bilde om jeg velger dato osv og conventerer det , beklager maset men er veldig ivrig på å få dette til .

Lenke til kommentar

Namnet er namnet på fila, det vert ikkje lagt til som ein del av biletet. For å gjere det, klikk på Object-fana på høgresida, og hak av for Text 1. Klikk på knappen like til høgre for dette, og du får opp eit nytt vindauge. I tekstfeltet fjerner du det som er der frå før, klikker på EXIF-knappen, og vel den/dei felta du vil ha. Vil du ha datoen nederst til høgre, velg Bottom-right i nedtrekksmenyen nederst til venstre, der det står Anchor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...