Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra 16V 1.6l Registerreimhavari[HJELP!]


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Litt om bilen:

 

Bilen har alltid lagd en sånn kakkelyd når motoren går på under 2000 rpm, når man har høyere turtall går den stilt, har egentlig alltid tenkt at det er et løst deksel eller noe, men har kjent på motoren at det faktisk kakker litt hardt.

 

Men så har det seg slik:

 

Bilens termostat er gåen, og jeg glemte bilen på tomgang en gang slik at den overopphetet og koket, jeg skiftet kjølevæske, og bilen har kjørt ca. 7 mil etter det, helt uten problemer eller nye lyder eller noe, samme gamle kakkingen.

 

Men idag tok pappa seg en tur. - Og der røk registerreimen.. Nå spekuleres det i om det kan ha noe med den episoden der den overopphetet? At vannpumpen har kilt seg fast? Er dette min feil??

 

Takker på forhånd for svar!

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tviler på at overopphetinga skal ha noe med at regreima røyk... når er forrige gang reim og vannpumpe ble bytta?

Aner ikke når det er sist bytta, MEN motoren er bare et par år gammel, hele bilen har totalt gått 220000KM da, men tror motoren ble byttet på garanti pga. registerreimhavari da også tror jeg :hmm:

 

Tipper på at den er herja ja, og det er vel enda verre med registerreimhavari på en 16 ventiler?

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg får skylda.. Men hvis vannpumpen hadde kilt seg, skulle ikke reima hylt som bare f.?

 

Skulle ihvertfall vært en ny lyd av bilen? Og den hadde vel ikke gått 7 mil til..

 

Men etter at jeg fylte på ny kjølevæske så kunne jeg se at kjølevannet "sirkulerte" litt nedi den tanken til kjølevæsken etterhvert som motoren ble varm, så da har jo ikke pumpa skjært seg?

Lenke til kommentar

Det har ingen ting med overopphetninga. Pumpa går, men selv om termostaten er stengt. Vanet flytter seg bare ikke rund. Ødelagt vannpumpe ville gitt en slags hyle/gvine lyd.

 

At reima er gåen, kan skyldes mye annet. Mest sannsynlig var den bare deffekt, og kunne kanskje vært oppdaget om man åpnet dekslet og sjekka. Hadde det vært toppakning eller noe sånt, kunne det vært relatert til overopphetning, men ikke reg reim. Da måtte det være fordi den har smelta eller noe, men det er heller tvilsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk også om det kan være produksjonsfeil på remmen. Dersom dette er tilfelle, og kan bevises, bør det være mulig å få dette dekket som følgeskade pga defekt del.

Lenke til kommentar

Motoren har allerede blitt byttet på garanti for et par år siden, men den kakkelyden, kan den ha hatt noe med det å gjøre? For det hørtes litt voldsomt ut for å være et løst deksel, kunne kjenne noe banke når man tok på f.eks dynamoen.

 

Er det en garantisak på en så gammel bil da?

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vanskelig å kommentere en kakkelyd uten å ha hørt den. Tviler uansett på at den kom fra registerremmen.

 

Dersom du kjøper en ny motor i en gammel bil, har du selvsagt garanti på denne motoren, uavhengig av bilens alder. Dersom du kjøper en ny del til en gammel motor (la oss si at du får en registerrem med feil, som ryker etter 2 uker), kan du også ha rett til å få dekket følgeskadene som oppstod pga denne feilen (det holder liksom ikke å få en ny registerrem).

Lenke til kommentar
Motoren har allerede blitt byttet på garanti for et par år siden, men den kakkelyden, kan den ha hatt noe med det å gjøre? For det hørtes litt voldsomt ut for å være et løst deksel, kunne kjenne noe banke når man tok på f.eks dynamoen.

 

Er det en garantisak på en så gammel bil da?

 

hvor langt er den kjørt etter motorbyttet da?

Har dere kjørt utover bytteintervallet så har dere jo ingen sak på noe vis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom remmen hopper over noen hakk, kan både ventiler og tenningstidspunkt bli for sene. Det siste gjør at motoren vil gå veldig varm.

Lenke til kommentar

Reg.reimer som ryker på disse er ikke akkurat noe nytt da :p Det er ganske vanlig.. Du har sikkert blåst topp pakningen også, men det er fett. Den må jo av uansett.

 

Har aldri bytta motor etter reg.reim ras på disse her. Bytter bare ventiler og setter det sammen igjen. Du sier du har en bankelyd i motoren så da kan det godt være greit med en ny motor. Du må overhale den gamle toppen først for og finne ut om lyden kanskje bare kom fra registeret.. Hvis bankelyden fortsatt er der etter overhaling er jo det surt og det hadde vært bedre med ny motor.

 

Kjøp ny motor. Bytt termostat, vannpumpe og reim.reim. Da er du kvitt problemet. Umulig og si hvor den bankelyden kommer fra. Mistenker du at den kommer fra "innmaten" så bare bytt motor med en gang nå som alt annet er defekt. Selvsagt se ann resten av bilen først om det er verdt og koste på noe..

 

Det er forresten ikke termostaten som er gåen det er termotidsbryteren eller vifta i fronten..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Uff.. fatter'n mener at den har blitt skjært som følge av overopphetningen, og nå skal jeg betale ny motor bla bla bla.. kan bilen kjørt vanlig noen mil og så plutselig brutt helt sammen sånn uten videre?

 

Jeg tror heller det var tilfeldig at registerreimen røk jeg..

Lenke til kommentar

Hadde den skjært seg pga overopphetning hadde den gjort det der og da. Så fort stålet blir kaldt igjen så trekker det seg sammen. Siden den ikke stoppa når den kokte så har den ikke skjært seg. En registerreim kan ryke og det har ingenting med overopphetninga å gjøre.

 

Enten så prøver far din å utnytte deg eller så har han ikke peil på bil. Gå sammen til et bilverksted å forklare muligheten for sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...