Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kritisk systemfeil på ny selvbygd PC! HJELP!

Anbefalte innlegg

Okay folkens, stålsett dere, dette er en lang historie. Jeg trenger virkelig hjelp her, så vær så snill og les alt. Inkluderer så mange detaljer jeg kan huske. Here goes:

For to dager siden kunne endelig jeg og kameraten min sette sammen den nye PCen min. Ikke alt gikk som planlagt, men det er en annen historie. I den grad det betyr noe, lagde jeg en tråd om det her.

Jeg klarte å løse problemet over i går, og gikk straks i gang med å installere OSet, 64bits Windows Vista Home Premium. Når det var gjort overførte jeg alle mine gamle filer fra en ekstern harddisk, og installerte MSN og Steam. Begynte å laste ned noen spill til Steam også. La også til en del nettsider i favorittene mine, og forandret startside. Prøvde også å installere drivere til skjermen, DVD-ROMen og hovedkortet, hvor jeg vet at den første feilet. Er ikke sikker på de to andre, godt mulig det gikk.

Jeg kjørte også selvfølgelig Windows Update (skal nevnes at godt over halvparten av oppdateringene ikke ble installert, uten at jeg vet noe om årsakene til dette), og etter det ble jeg bedt om å ta en omstart. Det gjorde jeg. Når PCen kom tilbake til oppstarten, og jeg fikk den meldingen om at Windows konfiguerer oppdateringene, da begynte problemene. Den hang seg på "Konfigurerer oppdatering 3 av 3: 0%". Sto sånn i minst 5 minutter, før den tok en omstart av seg selv. Trodde problemene var over, men neida, samme beskjed når PCen startet igjen. Husker ikke hvor mange ganger dette gjentok seg, men jeg trykket til slutt på Reset-knappen. Men, når PCen startet igjen, sto samme beskjed på skjermen. Jeg slo av PCen og ventet ca. en halvtime før jeg slo på igjen, men beskjeden var der ennå.

Denne gangen lot jeg bare beskjeden stå der, og gikk ned i stua og ventet. Etter 10-15 minutter gikk jeg opp igjen, da sto det en beskjed om en "Fatal error" på skjermen. Husker ikke hva det sto, men det involverte banen C:/windows/system32 (eller noe sånt, tror det var noe mer også). Prøvde å sette OS-DVDen i ROMen for å reparere systemet, men det gikk ikke. Prøvde da å installere hele dritten på nytt, men etter det fikk jeg bare samme beskjeden jeg fikk i utgangspunktet. Prøvde nå nettopp å reparere systemet på nytt, fikk da mange flere alternativer enn første gang, men ingen gikk.

Specs, i den grad det har noen betydning:

DVD-ROM: Samsung SH-S203N

Diskettstasjon: Sony MPF 920-Z (ikke spør)

Harddisk: Samsung Spinpoint F1, 750 GB

Hovedkort: Asus P5E

Kabinett: Cooler Master Centurion 534

Minne: 2 x Corsair Twin2X DDR2, 4GB

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600

Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW, 22”

Skjermkort: 2 x Sapphire Radeon HD 4870

Strømforsyning: Corsair HX 620W

Hva skal jeg gjøre, i den grad jeg kan gjøre noe? Noen ideer om hvilke komponenter som har gått til helvete? Nekter å godta at dette ikke har en enkel løsning... Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Støtter alle delene dine vista?

Jeg vet at det er mange hovedkort, skjermkort,ram brikker og lignende som ofte har et merke på esken eller på nettsiden som sier at de er vista sertifisert. Dette kan jeg anbefale deg og sjekke for sikkerhets skyld vis du enda har eskene.

Laster du ned noe mens du prøver og laste ned oppdateringene? du kan prøve og la den datamaskinen få hele nettlinja når du skal laste ned oppdateringene.

Du vet også at du trenger signerte 64 bit driver for vista? Ikke vanlige 32 bit drivere.

64 bit operativ system krever helt unike drivere for alle ting for at det skal fungere.

Du kan også prøve og innstalere chipset drivere og alt som fulgte med hovedkortet først får du starter med resten.

Men reformater pc-en med vanlig formatering IKKE hurtig formatering for og se om det har noe og si. Jeg forventer at det er en Vista 64 bit home premium SP1 en dvd du bruker?

Det fins et problem at windows ikke liker mer enn 2 gb når pc-en skal innstaleres og i starten at du må innstalere enn update.

Men dette burde være lagt inn automatisk i SP1 tror jeg da siden feilen har vært en god stund.

Jeg har selv vista 64 bit ultimate og tok litt tid og finne alle 64 bit driverne så alt startet og fungere perfekt siden man trengere disse 64 bit driverne.

Lenke til kommentar

Hmm, visste ikke det med driverne, er vel for sent å gjøre noe med det nå. Skal fikse det når jeg får PCen opp og gå igjen. Og ja, det er SP1 på Vista-DVDen. Det står i alle fall det på coveret. Og så skal jeg sjekke det med eskene, har dem fremdeles liggende på gulvet her...

Men reformater pc-en med vanlig formatering IKKE hurtig formatering for og se om det har noe og si.

Det høres ut som en enkel løsning. Så, hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Sett inn dvd-en i pc-en og start opp fra cd-en. Når det kommer til innstaleringen av vista så trykker du formater på harddisken du vil legge inn vista på. Så vis du får valge om hurtig formatering eller vanlig formatering så velge du vanlig. Det var ivertfall det i XP og det blir noen dager siden jeg innstalerte Vista 64 bit ultimate så jeg har glemt om jeg brukte det i Vista.

Lenke til kommentar

Å JA DET VIRKER!!! TUSEN TAKK!

I OWE YOU, LIKE, MY LIFE BRO!!!

Hmm, brb, skal bare spille litt Crysis, Bioshock, Gears of War, HL2, FEAR, World in conflict, CoD4 og TF2 på høyest mulig grafikk. Burde ikke ta mer enn resten av året sommerferien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hei tusen takk for den utrolig hyggelig hilsen/takken ble litt rørt må jeg si. Vel ikke spill hele sommerferien da, må få deg litt sol og varme hehe.

Kjempe hyggelig og høre at alt fungerer og lykke til videre. vis det blir noe mer problemer så kan du jo legge det ut her eller bare sende meg en PM alltids hyggelig og kunne hjelpe folk.

Lykke til og ha en strålende sommer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...