Kjetil_hp Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Det er på tide å skifte ut en viss kontor PC. Denne skal brukes til nettopp kontor arbeid og som hjemme PC, av mine foreldre og min søster. Den må kunne kjøre Vista og håndtere at endel programmer kjører på likt, uten at dette sinker ned systemet i særlig grad. Den skal ikke brukes til spill. Prisen bør ikke være noe særlig høyere enn 6 høvdinger, dette uten skjerm. Jeg har sett litt på ulike komplette hjemme/kontor PC tilbud på forskjellige webshops, foreløbig kan jeg ikke si meg helt fornøyd med noen av dem. Jeg tenker den bør ha en kraftig prosessor og mye minne, skjermkortet kan derimot godt være av billigste sorten ettersom den ikke skal brukes til spill. Masse lagringskapasitet er et pluss. Den bør også være mest mulig lydløst, og skal ikke behøve overklokking. Mitt oppsett så langt er som følger: Hovedkort: Asus P5K SE. Jeg er ærlig talt ikke helt sikker på akkuratt dette, det skal bare være et helt kurant og stabilt hovedkort som passer inn med resten av oppsettet som ikke koster mer enn nødvendig. CPU: E8400. Denne bør innfri prosessorkravet i massevis, spørsmålet er bare om det er litt overkill til en slik PC? Nå har en dog nettopp senket prisene på blant annet denne, og jeg mener prosessoren kanskje er noe av det viktigste i maskinen. Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB. Minne er jo nesten gratis i dag, så jeg ser ingen grunn til å gå for mindre enn 4GB. Det behøver ikke være akkurat dette merket/typen, jeg bare tok det som var billigst. Skjermkort: Asus Radeon HD 3650 512MB. Det skal ikke behøve å håndtere mer enn vista effekter, litt video avspilling, flash, osv. Andre forslag enn dette? Systemdisk: Samsung SpinPoint S166 160GB. Her er jeg litt usikker på om det er verd investeringen i å gå for en raskere raptor disk eller noe tilsvarende. Tar gjerne imot forslag på dette. Lagringsdisk: Samsung SpinPoint F1 750GB. Denne skal bare lagre mest mulig billigst mulig. DVD Brenner: Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black. Maskinen må kunne brenne CD/DVD. Denne bør vel være helt grei? PSU: Hvilken som helst stillegående 450-500W PSU bør kunne holde, forslag? Valget av kabinett går stort sett bare på estetikk, så det får de tiltenkte brukere av maskinen ta. Når det gjelder webshopen så har jeg bare tatt Komplett som et eksempel, første steg er å finne ut hva jeg skal kjøpe, så skal jeg se meg rundt hvor jeg vil kjøpe det etter hvert. Spørsmålet jeg stiller meg er om ovennevnte oppsett er greit nok til dette formålet, og hvorvidt det hadde vert bedre å bare gå for en ferdig pakkeløsning. Mitt oppsett koster ca. 5000 kr når PSU og kabinett er medregnet, så kommer programvare i tillegg. Tilbehør som mus/tastatur, skjerm, printer, osv skal ikke tas med i denne omgang. Tanker? Endret 23. juli 2008 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Er det nødvendig å kjøpe deler? Å kjøpe seg en pakkeløsning sparer deg tid, og penger. Kjøp deg en stasjonær PC ferdig pakkeløsning. Så får du garanti på hele boksen. Pluss at du får akkurat det foreldrene dine og søstra di trenger, og det faktum at du sparer deg arbeid. Min erfaring er ihvertfall at jeg vil ha minst mulig arbeid når det gjelder PC-er til familie. En rimelig stillegående PSU vil kunne være en Mist 500w. Hvilket OS skal du bruke? XP liker ikke mer enn 3GB. Endret 23. juli 2008 av marw_the_big_headed_rhino Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg tviler på at du kommer til å trenge et dedikert skjermkort, ettersom det er kontor PC. Og kjøp heller en Q6600 enn E8400 siden Q6600 er bedre til multitasking. Hvis du ikke finner noe som du vil ha i butikker, kan du kjøpe hos komplett, mener at da brytes ikke garantien hvis du åpmer kabinettet. Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Nei det er ikke nødvendig å bygge selv, men da må jeg finne et fullverdig alternativ. Det har jeg ikke så langt i denne prisklassen. Samtlige pakkeløsninger jeg har sett på har vert langt svakere enn den jeg har satt sammen selv, og de fleste har masse ekstra dill som ikke er nødvendig, men trekker opp prisen. Hvis jeg bygger selv får jeg mulighet til å detaljstyre alle komponentene etter behovet. Jeg er klar over at på en slik løsning så har jeg kun garanti på hver enkel del og ikke maskinen som enhet, men det får heller være. Jeg har tenkt litt på hvorvidt den behøver dedikert skjermkort i det hele tatt. Hvis ikke så må jeg også skifte hovedkort da, ettersom det jeg har funnet ikke har et integrert. Det Radeon kortet jeg fant koster ikke særlig mye da, og med et dedikert kort vil en kunne benytte 2 skjermer. Jeg får se litt nærmere på dette.. Du mener altså at Q6600 er bedre enn E8400? Jeg tenkte ettersom E8400 er en nyere modell med 45 nm som produserer mindre varme, har høyere frekvens og faktisk er billigere, så måtte det være beste alternativ. Nå har jeg aldri hatt en 4-kjerne prosessor selv, så jeg har ikke opplevd forskjellen ved tung multitasking. OS'et blir nok Vista tenker jeg. Lenke til kommentar
aVertigo Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 I stedet for å bygge selv er det jo som sagt mye enklere og ofte billigere å kjøpe noe ferdig. Dell har jo sine Vostro arbeidsmaskiner, bl.a Vostro 410'en. http://www1.euro.dell.com/content/products...;l=no&s=bsd Denne har en enda kraftigere prossesor enn den du foreslå, den har 3 eller 4gb minne, avhengig av hvilken konfigurasjon og masser av lagringsplass. Siden det er en jobbepc regner jeg med at den blir kjøpt eks. mva. Da passer prisen på Vostro 410 bra Bare et forslag. Lenke til kommentar
olz Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Komplett lar deg konfigurere litt på komplette pcer sjøl, men det er jo litt begrensa sida du får et begrensa utvalg å velge mellom. Men der får du garanti på heile boksen. Klarte å sette sammen en grei pc med E8400, 4gig ram, PowerColor Radeon HD 3650 512MB DDR2 med passiv kjøling, vista home ultimate og en hdd på 750gig til 6 og en halv høvding. Einaste dillet du får er minnekortleser og mus/tastatur. Men det var med det billigste kabinettet. kan vere verdt å prøve å konfigurere en løsning sjøl. en e8400 kan vere litt overkill til en kontor-pc, er mest ram og hardisk det kjem an på etter mine erfaringa når det kjem til å ha masse program oppe å gå på en gang. f.eks. blåste eg nytt liv i gamledataen med å doble mengen av ram (512 til 1 gig ) og skaffa en ny harddisk. Mest opp til kjøper om han vil safe på at prosessoren ikkje blir flaskehals, men i alle tilfeller så er fleirkjerne et must. Personlig har eg alltid bygd pc sjøl fordi eg føler eg får mest for penga då samt at eg då kan skreddersy den til mine behov, men som en kontorpc til litt ukyndige folk der eg ville ha minst mulig med den å gjere i ettertid ville eg ha kjøpt heile boksen med garanti hos en forhandler. EDIT: Det finst billigare løsninga enn den eg satte sammen, enkelte med integrert skjermkort. Endret 24. juli 2008 av olz Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Ferig maskiner er ofte veldig billing, men du bør sjekke nøye. Har selv hatt dårlige erfaringer med tidligere dell maskiner som har manglet agp/ pci-e 16 slott så du ikke kan sette inn skjermkort, noe som innebærer bytte av hovedkort++ dersom de i fremtiden ønsker å spille noen spill. Også at det er fysisk plass og tilkobling for ekstra hardisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå