Gå til innhold

Er min eksterne harddisk redningsløst fortapt?

Anbefalte innlegg

Det er altså en ekstern harddisk, Freecom Classic 160 Gb.

Når jeg kobler den til PC-en med USB-kabelen høres den dingdong-lyden som betyr at XP oppfatter at det er koblet til ny hardware. Men harddisken dukker ikke opp i Utforsker, og noen sekunder etter kommer den motsatte klingelyden som betyr at XP tror at noe hardware blir koblet fra. Den blir umiddelbart fulgt av den første dingdong-lyden. Og slik fortsetter det.

XP kjenner ikke igjen harddisken, selv om den har fungert på samme maskin før.

På selve harddisken lyser power-lyset, og den blå dioden som indikerer at den jobber glimter til innimellom. Men den spinner ikke opp, og det er altså ikke mulig å få XP til å gjenkjenne den.

Det samme skjer på to andre PC-er, der harddisken også har fungert før. Det hjelper ikke å bytte USB-kabel.

Når jeg booter med harddisken tilkoblet, fryser oppstarten idet maskinen søker etter lagringsmedier.

Jeg har prøvd å fryse ned harddisken og å kjøre et recovery-program på den (Spinrite), men ingenting forandrer seg.

Er det noe mer jeg kan prøve?

Blir takknemlig for svar, jeg har en del familiebilder på den HD-en jeg gjerne skulle hatt tak i.

Armakuni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Siden det er fammilie bilder på den så er det ikke og anbefale og formatere disken som jeg først tenkte når jeg startet og tenke helt til jeg kom til siste linje.

Prøv dette:

Trykk på start --> høyre klikk på "min datamaskin" --> trykk på "behandle"

Da dukker det opp en meny her trykker du på: disk behandlig når harddisken er koblet til dukker den opp her?

Det kan oppstå konflikter når du prøver og starte enn pc opp med ekstern harddisk. jeg har selv hatt dette problemet.

Vis du har en vanlig pc og tør og skru opp kabinettet harddisken ligger i så kan du prøve og ta harddisken ut og koble den direkte inn i en pc og se om bildende dukker opp. Vis dette går så ta ut bildende dine og så formaterer du disken og ser om dette gjør at den starter og fungere igjen.

Det kan hende at harddisken har fått et problem og trenger og formateres for at den skal fungere skikkelig igjen. Trenger harddisken drivere for og fungere? for da kan det hende du trenger og innstalere disse, for jeg husker at min egne ekstern harddisk trengte at jeg innstalerte drivere i XP for at den skulle fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...