Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil er sikrest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er den Audien gammel og var en usikker bil selv når den ble lansert.

 

Men håper ikke folk går rundt og tror at Smarten er like sikker som store moderne personbil.

 

Smarten har nesten ikke deformasjons sone og svært mye av energien blir overført til bilens okkupanter. I testen med e klassen kjøres det i 50km/t litt høyere fart og smarten ville ha kollapset. Derfor testet det i svært lav fart.

 

Minner litt om de gamle racerbilene som nesten var like hele etter en kollisjon mens føreren inni var mos.

Lenke til kommentar

Det er ikke lengden på bilen som utelukkende avgjør hvor gode deformasjonssonene faktisk er.

 

http://www.euroncap.com/tests/smart_fortwo_2007/303.aspx

 

Ok, om du syns det var urettferdig med en 9 år gammel audi.. la meg nå sammenligne audien fra 1999 med en mercedes A klasse.

Hvem har best kollisjonssikkerhet og derigjennom best deformasjonssoner? Jo, lille A klasse utviklet i 1997.

 

Så til alle dere mammaer som handler store rare biler, bare fordi noen forteller dere at de er sikre.... Sjekk bilen ut hos de som driver med kollisjonstesting, og ikke stol på rykter!

Lenke til kommentar

I en reel kollisjon vil en vanlig nyere bil utentvil være mer sikker.

 

Fordi smart tåler en del, men som man ser i kollisjons testene over, så blir den lille smart bilen kastet avgårde som en liten ball, den stopper også opp mye før Mercedesen i kollisjonen.

Smart driten begynner jo tilogmed å gå bakover igjen før mercedesen har stoppet opp, stakars folk i den hvis de var ekte, for å si det mildt.

 

Samme faen hvor mye selve bilen tåler, uten en lengre deformeringssone så dør man.

Kroppen vår tåler ikke 80-0 så fort som smarten stopper. det meste av indre organer blir revet i stykker og man blør ihjen invending.

Men man blir sikkert et fint lik i Smarten uten så mye utvendinge skader slik at man kan ha åpen kiste i begravlesen hvis man vil det.

 

Så jeg tipper på at de i audien har større sjangs til å overleve en kollisjon med en liten Smart en de som sitter i smarten.

 

Man kan jo sitte i en stålboks som tåler alt og ikke får noe skade av å smelle i bakken i 80 km/t men de som sitter inni boksen er dau.

 

og stjernene bilen har fått i ncap har ikke en dritt å si i en reel kollisjon med en bil som veier dobbelt så mye. Når bilen blir kjørt i veggen hos Ncap er det det samme som å kræsje med en lik bil på 750kg.

 

Samme når en 5 stjernes passat eller lignede smeller i en 2 stjerners 3 tonn pick up så er det de i passaten det går hardt utover.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Vet du hvor stor sannsynlighet det er for å få front mot front? Det er forsvinnende få, i forhold til utforkjøringer og treff med trær, fjell o.l .

 

Du får kjøpe deg en semitrailer du da... Eller la være å bevege deg på veien...

Lenke til kommentar
Vet du hvor stor sannsynlighet det er for å få front mot front? Det er forsvinnende få, i forhold til utforkjøringer og treff med trær, fjell o.l .

 

Du får kjøpe deg en semitrailer du da... Eller la være å bevege deg på veien...

 

Du har virkelig peiling. :roll:

 

Vekten av bilen du sitter er en av det viktigste tingene for hvordan din bil klarer seg i en møteulykke. Såklart vil moderne sikkerhetutsyr og deformasjoner hjelpe til, men disse har blitt bedre på det store bilene også.

 

Og tro at du sitter trygt fordi bilen din har gjort det bra oss ncap er idioti, det er også derfor de har flere klasser. De sier da også at større biler vil gjøre det vesentlig bedre en små.

 

Ta for eksempel Chrysler Voyager som ble slaktet av Ncap men kom på topp i rele ulykker, og grunnen er enkel bilen er i det fleste tilfeller tyngre en møtende bil.

Og ta slår Newtons andre lov inn, som sier at den tyngste bilen vil levere mest energi over på den andre.

 

Dette kan du også se av statistikken som viser at den bil klassen det blir drept flest i er småbil klassen.

 

Og bare så du er klar over det så tar møteulykker flest liv, utforkjøring kommer på andre plass.

 

 

Så muligens det er du som ikke bør stole på alt du hører? :cool:

Lenke til kommentar

Hvor mange møteulykker tror du det er i Norge?

Hvor mange utforkjøringer og påkjørsler tror du det er i Norge?

 

Jeg stoler ikke på det jeg hører, jeg stoler på testresultater jeg leser.

 

Den statistikken er eldet. Dagens "småbiler" er vokst seg store. Det finnes fortsatt små lette drittbiler, ala hyundai accent og lignende ræl.

 

Det er idioti å tenke at "bilen min må være størst og tyngst mulig" for da gjør jeg det bedre om jeg fronter. Det vil ALLTID være kjøretøy som er større og tyngre enn deg, og som du sikkert treffer om du har et "større" kjøretøy.

 

Om vi eksempelvis tar for oss en "møte fjellveggen" ulykke.

Hvilket kjøretøy ville du helst sittet i? La oss si vi kjører i 60kmt og skal rett i fjellveggen. 100tonns semitrailer eller 1000kgs bil?

 

Husk at newtons lov gjelder når man skal bremse også, samt svinge. Så har man en lett bil, vil man kunne svinge unna, og eller bremse mer ned før man kommer inn i en eventuell ulykkelig situasjon.

Lenke til kommentar
Hvor mange møteulykker tror du det er i Norge?

Hvor mange utforkjøringer og påkjørsler tror du det er i Norge?

 

Jeg stoler ikke på det jeg hører, jeg stoler på testresultater jeg leser.

 

Den statistikken er eldet. Dagens "småbiler" er vokst seg store. Det finnes fortsatt små lette drittbiler, ala hyundai accent og lignende ræl.

 

Det er idioti å tenke at "bilen min må være størst og tyngst mulig" for da gjør jeg det bedre om jeg fronter. Det vil ALLTID være kjøretøy som er større og tyngre enn deg, og som du sikkert treffer om du har et "større" kjøretøy.

 

Om vi eksempelvis tar for oss en "møte fjellveggen" ulykke.

Hvilket kjøretøy ville du helst sittet i? La oss si vi kjører i 60kmt og skal rett i fjellveggen. 100tonns semitrailer eller 1000kgs bil?

 

Husk at newtons lov gjelder når man skal bremse også, samt svinge. Så har man en lett bil, vil man kunne svinge unna, og eller bremse mer ned før man kommer inn i en eventuell ulykkelig situasjon.

 

Ser du ikke selv hvor idiotisk det ser ut det du skriver?

såklart er det alltid biler som er større, men er flere som er mindre hvis man har en vanlig pickup.

 

og når det kommer til å kjøre i en fjellvegg ville jeg iallefall ikke sittet i en Smart rett i fjellveggen, og ut i grøfta er nok smart den siste bilen jeg ville ha sittet i, tenk om man kjører utfor en bratt skråning og da blir jo bilen aldri færdig med å rulle nedover :!:

 

og Smart har ikke noe bra veigrep, bilen min veier nesten 300kg mer men min har mye bedre veigrep. Har blant annet double wishbone understell på min så tar svinger 100 ganger lettere en enn liten tulle smart :D

 

og de fleste vanlig nyere biler slår smart på veigrep, grunnet bedre understell og har breiere dekk som står i stil med vekta.

En ferrari veier jo fort oppmot 1.7 tonn, men smart tar jo svinger lettere eller? og bremser fortere? :tease:

 

har selv kjørt smart noen timer når jeg fikk byttet frontrute på min og kjipere bil skal man lete lenge etter.

 

Smart er for kjipe folk.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Hvor mange møteulykker tror du det er i Norge?

Hvor mange utforkjøringer og påkjørsler tror du det er i Norge?

 

Jeg stoler ikke på det jeg hører, jeg stoler på testresultater jeg leser.

 

Den statistikken er eldet. Dagens "småbiler" er vokst seg store. Det finnes fortsatt små lette drittbiler, ala hyundai accent og lignende ræl.

 

Det er idioti å tenke at "bilen min må være størst og tyngst mulig" for da gjør jeg det bedre om jeg fronter. Det vil ALLTID være kjøretøy som er større og tyngre enn deg, og som du sikkert treffer om du har et "større" kjøretøy.

 

Om vi eksempelvis tar for oss en "møte fjellveggen" ulykke.

Hvilket kjøretøy ville du helst sittet i? La oss si vi kjører i 60kmt og skal rett i fjellveggen. 100tonns semitrailer eller 1000kgs bil?

 

Husk at newtons lov gjelder når man skal bremse også, samt svinge. Så har man en lett bil, vil man kunne svinge unna, og eller bremse mer ned før man kommer inn i en eventuell ulykkelig situasjon.

 

http://www.vegvesen.no/vegenogvi/02_07/skjerm/5.pdf

Ja det er mange møteulykker i Norge vert år.

 

Det hjelper ikke at småbilene har blitt mange ganger tryggere når de som er dobbelt så store også har det. Da vil du fremdeles sitte tryggest i den største bilen.

 

Så klart er det situasjoner der størst ikke er best, men det er den totale skade risikoen som er avgjørende og her kommer store familiebiler best ut. Muligens vil større MPVer snart trone på toppen.

 

Et annet moment er at du har større kontroll over utforkjøring en møteulykker, altså hvordan du kjører. Kjører du pent blir møteulykker enda mer den sentrale trusselen.

 

Så har du jo det moralske at noen må dø for at du skal leve, vist du treffer en mye mindre bil. Men det blir et annet spørmål.

 

Men men.

Sett deg i golfen du, jeg tar XC90en.

http://youtube.com/watch?v=g9rENn6lI3c

Lenke til kommentar

og se feks en Toyota Tundra som er en veldig sikker Picup. Den veier ca 2.7 tonn ville mye heller sittet i den i en fjellvegg enn smart.

 

http://www.youtube.com/watch?v=OJJSCMn7pLY

 

og som du ser er den veldig sikker, når den blir kjørt i veggen som er det samme som at den treffer en helt lik bil front mot front. Da kan man jo lett tenke seg hva som skjer med en 700kg smart :!:

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

mange og mye og lite og få. alt er relativt.

Straffen blir hardere og hardere for hvert år, når det gjelder å kjøre tyngre kjøretøy.. Og godt er det. Opp med fuelprisen sier jeg! minst 25kr literen. Så kan SUV folka betale prisen for å ha en så tett bil.

 

Hva var det du skrev der oppe igjen.. noe med ferrari og veigrep? Har jeg påstått at en smart har bedre veigrep enn en ferrari?

1 tonn stopper fortere enn 2 tonn. Normale biler har som regel normale bremser. Er bilene tyngre må de ha bedre bremser osv. Bremselengde og manøvrerbarhet er bedre i lette biler, sånn er det. Kom ikke å si noe annet. Og har du trippel wishboone og kukk på tvers under panseret, har det ikke så mye å si hvis bilen din er for tung. 1000kg bil går som relativt lett...

En peugeot 106 rally 1,6 kjører ifra en 1,5 tonn tung bil med 220 hester på svingete vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...