Gå til innhold

TV-Kort som gir bra bildekvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av tv-kort. Jeg vil at kortet skal gi god bildekvalitet, slik som på vanlig TV. Og jeg vil at det skal følge med en fjernkontroll. Noe opptak eller noen som helst andre greier trenger jeg ikke. Vil at det skal være mest mulig likt en helt vanlig TV. Har en 17" skjem, men skal bytte ut til 22". Er kvaliteten like god uavhenigig skjerm? Jeg har kabeltv fra BKK om det skulle spille noen rolle. Synes det er dumt at det ikke er satt av plass til tv-kort under kategorien anbefalinger så håper noen her kan kompensere for det :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er vel neppe mange som forstår hva du spørr om. TV-kortet har svært liten betydning for kvaliteten, sendig, skjermkort, skjerm, driver og programvare for visning er mer kritisk enn en tv-tuner. Den gjør ikke annet enn å ta imot de signalene som kommer inn. Hvor vil du hen, skal du knytte tv-kortet til en kabel-tv tuner eller ser du etter muligheter for å knytte pc'en din direkte til BKK sin kabel? I så fall, hva slags signaler/kryptering benytter BKK seg av i sitt nett?

Skjerm er selvsagt en kritisk komponent, men igjen mye avhenger av om du skal se TV i SD eller HD oppløsning. De fleste LCD skjermer i den klassen du nevner er i dag gode nok for vanlig TV, HD er lite interessant på en 22".

Lykke til!

DolKbg

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Var ikke klar over at selve tv-kortet hadde så lite å si. Men skjermkortet har vel heller ikke så mye å si? Jeg kan se film på pcen i god kvalitet akkurat som på tven selv om jeg har et gammelt ATI 9600 series kort! Vil helst knytte pcen direkte till BKK sin kabel!! Skal du gjennom en kabel tv-tuner så må jo man bruke scart kabel noe tv kort ikke har? Hvordan finner jeg ut hvilken singaler/krypteringer BKK benytter seg av i dag?

Takk skal du ha dolkbg!!

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar

Hvilken krypteringstandard BKK bruker vet jeg lite om, men du kan sikkert spørre om det er mulig å benytte en 3.part CAM med deres programkort. Mange formidlere benytter Conax kryptering og det kan hende BKK gjør det samme. Hvis du får TV-signalene via en coax-kabel trenger du et kort som støtter DVB-C sam en CI-modul for CAM'en. Det er mange alternativer der ute og ikke alle fungerer like godt. Bruk litt tid og les andres erfaringer før du eventuelt handler.

Skjermkortet kan bety en del, men det er alltid avhengig av hvilken oppløsning du både mottar og viser. HD-kvalitet er svært ressurskrevende, og det er også videomateriale i HD kvalitet som du f.eks. finner på Blu-Ray og HD-DVD.

De fleste TV-kort har en s-video inngang som du kan koble mot tunerer. Forutsetter at tuneren har slik utgang, enten dedikert plugg eller i scart-pluggen.

DolKbg

Lenke til kommentar

Tusen takk. Men første avsnitt av innlegget ditt forstod jeg ikke mye av!! 3.part CAM med deres programkort? Conax? DVB-C sam en CI-modul for CAM'en? Det er mange alternativer der ute og ikke alle fungerer like godt. Bruk litt tid og les andres erfaringer før du eventuelt handler! SA ikke du tidligere at tv-kortet ikke betydde så mye for kvaliteten?

Takk

Lenke til kommentar
Tusen takk. Men første avsnitt av innlegget ditt forstod jeg ikke mye av!! 3.part CAM med deres programkort? Conax? DVB-C sam en CI-modul for CAM'en? Det er mange alternativer der ute og ikke alle fungerer like godt. Bruk litt tid og les andres erfaringer før du eventuelt handler! SA ikke du tidligere at tv-kortet ikke betydde så mye for kvaliteten?

Takk

He, he, ja sånn kan det gå når man er så utydelig. Men jeg skal forsøke etter beste evne å rette opp eventuelle misforståelser:

En CAM er en elektronisk enhet som gjør mottageren din i stand til å dekode kodede kaneler. Dessverre er det slik at de aller fleste kanaler som er av interesse for oss kodes av de som sender ut TV-signaler. Det gjelder så godt som alle digitale TV-sendinger, enten de kommer via satelitt, gjennom kabel eller det nye digitale bakkenettet (RiksTV). Formålet er selvsagt å tjene penger ved at du som forbruker må kjøpe deg rett til å se kanalene. Det benyttes forskjellige krypteringsstandarder, Conax er en slik standard. Men CAM'en alene er ikke nok for å ta inn kodede kanaler. I tillegg må du ha et smart-kort med gyldig abonnement. Smart-kortet inneholder kodenøkler som gjør et mulig for CAM'en å dekryptere signalet.En 3. parts CAM er bare en generell CAM levert av noen andre enn de som leverer TV-signalene. Noen leverandører parrer CAM og smartkortet slik at de har kontroll på hvilke CAM'er som er i bruk. Dette er også et ledd i å hindre at ikke-betalende personer dekoder signalet ulovlig.

Når du har en TV-tuner fra en av leverandørene slik som BKK, RiksTV, Canal Digital eller andre så er normalt CAM'en innebygd i tuneren. Forenkler noe men samtidig vil det bety at du ikke kan benytte tuneren til å ta inn kodede TV-signaler fra en annen leverandør som benytter en annen standard. For eksempel, hvis du ønsker å se både Canal Digital og Viasat sine sendinger så må du ha 2 tunere. Riktig kan du anskaffe den en CAM for Canal Digital som du kan sette inn i en vanlig tuner, men Viasat støtter ikke dette. De låser foreløpig sitt programkort til tuneren. Et annet eksempel var RiksTV, men de har endelig løst opp dette ved at det er mulig å kjøpe en TV men innebygd CI (se under) som gjør det mulig å ta inn kodede kanaler fra RiksTV uten å ha en ekstra boks for å dekode signalene. For oss som har HTPC som hobby så er det en god nyhet fordi vi da kan anskaffe oss en slik CAM og programkort fra RiksTV og se kodede programmer.

CI-modul er nødvendig dersom du skal benytte PC'en som TV-mottager. Det er en enhet som normalt kobles via en USB-port og gir plass til CAM'en. Noen produsenter av TV-kort har en innebygd CI-modul slik at du slipper denne løse boksen koblet til USB-porten. CAM'en settes inn i CI-modulen og programkortet stikkes inn i CAM'en. Og vips så burde du kunne se kodede TV-signaler på din PC. Men så enkelt er det dessverre ikke....

Du må jo ha programvare som er i stand til å vise disse signalene og det er her det begynner å bli interessant. Det finnes en mengde programvare som er mer eller mindre brukbare for formålet. Mange av dem er faktisk veldig billige og noen helt gratis. Men dessverre så finner du mange begrensninger her og det var derfor jeg rådet deg til å orientere deg litt før du eventuelt gikk til anskaffelse av et TV-kort. Igjen er det veldig avhengig av hva du ønsker å bruke PC'en og TV-kortet til. Skal du kun ta i mot SD-signaler fra BKK via et kabelnett så er muligens ikke problemet så stort. Men du må sikre deg at kortet og programvaren du kjøper er i stand til å ta mot signalet fra BKK og dekode det ved hjelp av en CI med CAM og programkort. Skal du derimot ta inn HD-kanaler via satelitt eller RiksTV så er utfordringene større. Disse benytter andre formater for overføring slik som H.264 og AAC-lyd og det stiller større krav til diverse filtere som skal splitte opp bilde og lyd og gjøre ditt visningsprogram i stand til å presentere det på skjermen. Vanlig SD-format benytter mpeg-2 som komprimeringsstandard mens HD-sendinger og RiksTV benytter mpeg-4 som igjen er langt mer ressurskrevende å "pakke" ut.

Etter å ha holdt på med dette noen måneder så må jeg innrømme at jeg tror jeg aldri helt kommer i mål. Og det går mange timer med i uken til å lese innlegg og spørre "dumme" spørsmål til andre brukere i håp om å få noen tips som kan løse problemene. Men som hobby så er det ganske gøy og veldig lærerikt. Men min bedre halvdel foretrekker at jeg holder meg langt vekk fra stue-TV'en, den er fredet.

Håper dette var litt oppklarende og ønsker deg lykke til med TV på PC'en. Skal forsøke å svare deg så godt jeg kan dersom du har noen flere spørsmål.

Mvh

DolKbg

Lenke til kommentar

Tusen takk DolKbg. Veldig hyggelig at du bruker så mye tid og omtanke på å forklare :thumbup:

Men jeg bruker ikke noe smartkort i dag. Og vi har flere tv'er i huset, og kun en av den som har en tuner( der du kan få radiokanaler, se hva som begynner neste på tv osv.) De andre tv'ene har en kabel rett fra veggen og inn i tv'en. En vanlig hvit antenne tv. Så med mindre standare tv'er dekoder signaler så tviler jeg på at jeg trenger det. Og programvare til å se tv får man vel med på kjøpet av tv-kort? Ja tror jeg har den SeMer pakken.

Igjen takk for at du tar deg tid til å svare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...