Boralis Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hei er på utkikk etter et fotoprogramm som alle i familien kan bruke, selv bruker jeg CS3 men det blir for avansert for de andre da de ikke har samme intressen ,og da må det være et relativt enkelt programm der en kan juster bilder,fjærne røde øyne, legge tekst på bilder,fotorammer osv osv . Om programmet må kjøpes spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Har du vurdert Photoshop Elements ? Et annet alternativ er ACDsee. Tom Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Kjenner godt til problemet med familievennlig programvare. Enten er det for enkelt, eller så er det for vanskelig, og da ender en ofte opp som techsupport for familiemedlemmene... Selv så har jeg endt opp med å få familien over på Picasa. Det har i tillegg til å være et brukervennlig digitalt fotoalbum, en forholdsvis enkel bilderedigeringsfunksjon. Det er derimot fullt mulig at dette er litt for lite i forhold til den bruken du tenker på. Et annet alternativ er jo Paint.NET, som har en del av funksjonene til programmer som photoshop, paint shop pro og gimp, men i en brukervennlig innpakning som skal ha en meget lav læringskurve. Endret 23. juli 2008 av Slettet-45jaQkrH Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Picasa kan også anbefales. Men jeg har dårlig erfaring med Picasa og RAW; mange bilder blir auto-justert til noe mer eller mindre uspiselig. Det gjelder særlig lowkey og highkey bilder Tom Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Picasa er møkkadårlig. Anbefaler paint.net hvis du skal ha noe gratis og brukervennlig. ^^ Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Nei, Picasa er ikke så bra har jeg erfart. Synes Photoshop er god og enkel jeg. Og Gimp er også OK og til og med nedlastbart gratis. RandiA Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Picasa er bra til sitt bruk. Foreldrene mine er storfornøyd. Ville aldri installert Gimp eller Photoshop hos dem. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg stemmer på Faststone eller Picasa. Og jeg ville ikke belemret andre i familien med RAW filer, kun JPG. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Picasa er nok for entusiater og profesjonelle helt uaktuellt men for en mor og far som gjerne bare vil har fotoene sine fint organisert og justere litt på lys og farger, så er Picasa ypperlig. Men få ting står jo i veien for å la dem prøve andre programvarer om de viser interesse for mer avansert redigering Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hvis de faktisk har tenkt å redigere litt bør du vurdere Photoshop Elements eller PaintShop Pro. Begge må kjøpes, men har gratis prøveversjoner som kan lastes ned. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Prøveversjoner blir nok gull verdt for å introdusere programmene ja. Det er viktig fra min erfaring å gi dem alternativer til å begynne med, for de gror fort fast til et program som de vil ha vanskeligheter med å skille seg fra i lengre etterkant ved mindre de er av typen som faktisk vil lære data, ikke bare bruke det Lenke til kommentar
paalolse Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Picasa kan også anbefales. Men jeg har dårlig erfaring med Picasa og RAW; mange bilder blir auto-justert til noe mer eller mindre uspiselig. Det gjelder særlig lowkey og highkey bilder Tom Tror ikke at RAW behandling er aktuellt for en som er ute etter et enkelt program :-) Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hva med Adobe Lightroom? Det er jo ganske brukervennlig i mine øyne, dog ikke gratis. Har jo bra med redigeringsmuligheter der. I 99% av tilfellene så holder Lightroom for meg. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Lightroom er ikkje so god på å leggje til rammer og tekst, men elles er det vel ikkje so ille. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Photoshop... Det er bare å lære seg hvor et par ting ligger, mest sannsynlig på "C" eller Image Adjustments, og vil være det beste valget. Edit: Note: Les mer enn bare emnetittel neste gang. At det er for avansert tviler jeg på, men ok, hva med Microsoft Office Picture Manager? Endret 25. juli 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
RenPerle Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Er enig med Mr Olsen, photoshop er ikke for avansert å lære seg. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Som sagt, presenter gjerne en rekke alternativer. Foreldre har fra min erfaring sans for pakkeløsninger. Om de er villig å betale for Photoshop eller en kan skaffe en *host*rimeligere*host* løsning, så kan vel Bridge og Photoshop fungere greit for mor og far om de får tilstrekkelig innledning. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg installerer Photofiltre med Norsk språkpakke på PCer jeg har inne til service. Dette er til personer som ikke krever avanserte fotoprogrammer, men ønsker enkel redigering til bildene de har tatt med kompaktkameraet sitt. Får gode tilbakemeldinger på dette. Photoshop har mye å lære fra høyreklikkmenyen til Photofiltre..... Gratis og kan lastes ned her Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Kva med BlueMarine? Aldri prøvd, men det er gratis og fungerer på alle plattformer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå