HDSoftware Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Heisan guruer Jeg har et ønske om å få til et LAN til LAN gjennom et trådløst nett. Jeg har i dag dette gåendes ved hjelp av CNET sine Access punkter som kan operere som nettverkskort, men disse støtter ikke Draft-n (eller hva det heter) dermed får jeg kun 54Mb maks. Dlink routeren min er jo en Draft-n router og skal jo klare 300 Mb optimalt. Annbefalinger mottas med takk... Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Heisan guruer Jeg har et ønske om å få til et LAN til LAN gjennom et trådløst nett. Jeg har i dag dette gåendes ved hjelp av CNET sine Access punkter som kan operere som nettverkskort, men disse støtter ikke Draft-n (eller hva det heter) dermed får jeg kun 54Mb maks. Dlink routeren min er jo en Draft-n router og skal jo klare 300 Mb optimalt. Annbefalinger mottas med takk... Er det virkelig ingen som vet noe som helst om dette? Er det virkelig bare jeg som har behov for å få til flere nett i huset? Har dere alle sammen kabling til alle rom? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det er nå det trådsløse aksesspunktet (basestasjon) i D-Link ruteren som er draft-n, ikke selve ruteren. Personlig trenger jeg ikke noe LAN til LAN. Ikke for stort hus og intelligent plassering av boksene gjør at jeg har god dekning over alt innendørs og også hvor jeg har behov utendørs. Flere separate nett har jeg ikke behov for. Faktisk har jeg når jeg har bistått andre med oppsett av trådløse nett, alltid prøvd å finne en optimal plassering av aksesspunkt/ruter/antenner, og heller tatt meg bryet med å kable litt fra ADSL-modem. På denne måten har jeg klart å dekke relativt store hus med god trådløs tilgang. Men det finnes også draft-n baserte aksesspunkt. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hei Har du litt teknisk innsikt kan du skaffe deg en 802.11n router som støtter DD-WRT. Da kan du bruke denne som repeater etc. Lykke til. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Eller Tomato: http://www.polarcloud.com/tomato Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Det er nå det trådsløse aksesspunktet (basestasjon) i D-Link ruteren som er draft-n, ikke selve ruteren. Personlig trenger jeg ikke noe LAN til LAN. Ikke for stort hus og intelligent plassering av boksene gjør at jeg har god dekning over alt innendørs og også hvor jeg har behov utendørs. Flere separate nett har jeg ikke behov for. Faktisk har jeg når jeg har bistått andre med oppsett av trådløse nett, alltid prøvd å finne en optimal plassering av aksesspunkt/ruter/antenner, og heller tatt meg bryet med å kable litt fra ADSL-modem. På denne måten har jeg klart å dekke relativt store hus med god trådløs tilgang. Men det finnes også draft-n baserte aksesspunkt. Heisan og takk for svar Vet at det er den trådløse delen som er draft-n. Greia med dekning i huset er ikke problemet, men at det på steder i huset ikke bestandig er utstyr med WiFi Eksempelvis har jeg i stua en DreamBox og en media PC. Media PC'n har WiFi, men Dreamboxen har ikke. Derfor må jeg tilkoble denne med et access punkt. Jeg kan selvsagt koble Db'n på en switch koblet på media PC'n, men da blir dette et routet nett og dermed må jeg klore med port forwarding etc, for å distribuere, f.eks. TV signaler til det trådløse nettet. Jeg ser derfor for meg en enklere løsning, med en Draft-n access point, enten rett på Dreamboxen, eller mot en switch som db'n er tilkoblet. Sistnevnte gir jo også muligheten til flere enheter i TV kroken. Til info så bruker jeg i dag en Cnet 854 AP til formålet og det fungerer helt greit helt til jeg skal se på TV på en anne PC i huset. Det hakker noe voldsomt og er dermed ganske ubrukelig. CNet boksen har ikek Draft-n. Jeg kjører også i dag på WEP kryptering, men kommer til å bytte til WPA for å få hastighet støtten på plass. Brukte WEP fordi jeg hadde en PC med et møkkakort som ikke ville ta WPA av en eller annen grunn. Fikk en melding om at et sertifikat ikke var til stede. Aner ikek hva detdreier seg om. Brukte derfor WEP. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Det finnes en industristandard for dette. Les om WDS, og kjøp deg ett Draft-N aksesspunkt som støtter det, så er du igang (såfremt aksesspunktet i ruteren din støtter WDS). Lenke til kommentar
Largie Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Som sagt, kjøp en ruter som støtter f.eks Tomato (eller DD-WRT) og sett den opp som trådløs klient. Problem solved! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 @HDSoftware: Da forstår jeg problemet. Da burde muligens en Linksys WRT160N være løsningen. Denne skal kunne bruke DD-WRT firmware, og er ikke så hakkende galt priset. Jeg har ellers ikke sett noen rene aksesspunkt fra Linksys eller Buffalo, de to som vanligvis har patchbart utstyr. Men har ikke Dreambox USB utgang på en god del av modellene. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 @HDSoftware: Da forstår jeg problemet. Da burde muligens en Linksys WRT160N være løsningen. Denne skal kunne bruke DD-WRT firmware, og er ikke så hakkende galt priset. Jeg har ellers ikke sett noen rene aksesspunkt fra Linksys eller Buffalo, de to som vanligvis har patchbart utstyr. Men har ikke Dreambox USB utgang på en god del av modellene. Alle DB'er har USB, men jeg har enda ikke sett noe DraftN tilkobling via USB, i hvertfall ikke noe som har noe serlig bra hastighet over USB. Greia er jo at DB'n har innebygget VLC streaming services og kan stream alle kanalene som tas ned fra satelitt. Dermed kan alle i huset se på hva de vil på sin egen PC, men dette krever noe mer båndbredde en hva den usle CNET 854 burken greier. Jeg har en liten magefølelse av at problemet kansje ligger i at signalene må to ganger på det trådløse nettet. Dette er jo koblet slik: Internet: --<ROUTER>------DIR655 --< wifi>-- DreamBox Dermed vil jo alle klientene som er på det trådløse nettet få video streaming som først transporteres fra DB til DIR655, for så å transporteres ut til klienten(e). Med en CNET854 så må jo det bety at hastigheten optimalt ikke kan overstige 27Mb (gjetter jo litt her) Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 @HDSoftware: Da forstår jeg problemet. Da burde muligens en Linksys WRT160N være løsningen. Denne skal kunne bruke DD-WRT firmware, og er ikke så hakkende galt priset. Skal kunne bruke sier du?!? Må den flashes med noe for å gjøre dette? Prisen er slett ikke værst nei. 450,- + mva er ikke så gale Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Suppo...Devices#Linksys Ser ut som den først må flashes med mini-imaget, og dermed kan den flashes med standard-imaget. Lenke til kommentar
PaleRiderX Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 @HDSoftware: Da forstår jeg problemet. Da burde muligens en Linksys WRT160N være løsningen. Denne skal kunne bruke DD-WRT firmware, og er ikke så hakkende galt priset. Jeg har ellers ikke sett noen rene aksesspunkt fra Linksys eller Buffalo, de to som vanligvis har patchbart utstyr. Men har ikke Dreambox USB utgang på en god del av modellene. Dette er ett forslag til meget god løsning. Men hvilken fil skal en velge som firmware fra DD-wrt?? Den siden er ikke helt enkel å finne frem i..... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det ser ut til at løsningen er lite utprøvd ennå. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Suppo...ed_til_today.29 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå