Shumatsu Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 har en del steinsprut på min 3 år gamle bil, samt litt avskrapning på enden av dørene fra diverse trange garasjer hos forrige eier. er ikke så opptatt av at lakken skal være perfekt, men er mer fokusert på ikke å få rust - spørsmålet er om en lakkstift med originalfarge er tingen å bruke, eller går det an å få "proffer" til å fikse slike ting for en ikke alt for dyr penge? noen som fikser småting jevnlig på verksted som kan si ca hvor mye det koster? (ser ut som de er på ferie alle mann for tiden så vanskelig å få respons...) Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 På lakkverksted vil dem nok pusse ned klarlakken, reparere skaden og "flekklakkere" området, og deretter legge ny klarlakk på hele delen. Skal du gjøre det selv; kan du bruke lakkstift (evt. sprayboks på større områder) og deretter pusse "skjøtene" (bruk en slik "lakkniv" for å fjerne toppene der du har brukt lakkstift) og deretter polere med maskin og compund. På en 3 år gammel bil, ville jeg nok overlatt jobben til proffer. Lenke til kommentar
Thomas-A Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det billigste er jo å gjøre dette selv ved hjelp av en lakkstift i bilens original farge, rubbing og polering. Selv har jeg reparert alt av steinsprut og småskader selv og jeg vet at de på lakkverkstedet omtrent gjør det samme på slike små skader. Bare til en langt høyere pris. Jeg vil anbefale deg å legge lakkstift oppi såret (så lenge det ikke er rust, om det er rust så må dette vekk) Vent ca 5-10 min etter første tynne strøk, og gjenta dette 1 gang til (i alt 2 tynne lag) Når dette er tørket godt i 20 grader +, som er den beste temperaturen, (vent til dagen etter) så rubber du det aktuelle området, om det er mye ujevnheter, så kan du vannslipe med fint sandpapir, før du går på med rubbing. Når du er over dette stadiet, så legg på polering for å tette lakken. Lykke til Lenke til kommentar
Shumatsu Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Det billigste er jo å gjøre dette selv ved hjelp av en lakkstift i bilens original farge, rubbing og polering. Selv har jeg reparert alt av steinsprut og småskader selv og jeg vet at de på lakkverkstedet omtrent gjør det samme på slike små skader. Bare til en langt høyere pris. Jeg vil anbefale deg å legge lakkstift oppi såret (så lenge det ikke er rust, om det er rust så må dette vekk) Vent ca 5-10 min etter første tynne strøk, og gjenta dette 1 gang til (i alt 2 tynne lag) Når dette er tørket godt i 20 grader +, som er den beste temperaturen, (vent til dagen etter) så rubber du det aktuelle området, om det er mye ujevnheter, så kan du vannslipe med fint sandpapir, før du går på med rubbing. Når du er over dette stadiet, så legg på polering for å tette lakken. Lykke til ok, takk for tips! hva gjør man dersom det også er litt "grop" i det hvite under lakken? er det lurt å ha på klar lakk på toppen av den fargede? ser de anbefaler "clear coat" i en setning litt nede på denne siden http://www.brandsport.com/toy-00258-00209.html Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det er vel klarlakk i de lakkstiftene? Hvis du ikke vil ha slikt "søkk" etter steinsprut, bør du legge litt tjukt på, slik at det stikker litt opp - så bruker du en slik "lakkniv" (vet ikke hva proffene kaller dette - men det er et barberblad med gummi rundt) og kutter det jevnt. Lenke til kommentar
Thomas-A Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det billigste er jo å gjøre dette selv ved hjelp av en lakkstift i bilens original farge, rubbing og polering. Selv har jeg reparert alt av steinsprut og småskader selv og jeg vet at de på lakkverkstedet omtrent gjør det samme på slike små skader. Bare til en langt høyere pris. Jeg vil anbefale deg å legge lakkstift oppi såret (så lenge det ikke er rust, om det er rust så må dette vekk) Vent ca 5-10 min etter første tynne strøk, og gjenta dette 1 gang til (i alt 2 tynne lag) Når dette er tørket godt i 20 grader +, som er den beste temperaturen, (vent til dagen etter) så rubber du det aktuelle området, om det er mye ujevnheter, så kan du vannslipe med fint sandpapir, før du går på med rubbing. Når du er over dette stadiet, så legg på polering for å tette lakken. Lykke til ok, takk for tips! hva gjør man dersom det også er litt "grop" i det hvite under lakken? er det lurt å ha på klar lakk på toppen av den fargede? ser de anbefaler "clear coat" i en setning litt nede på denne siden http://www.brandsport.com/toy-00258-00209.html Det er ikke nødvendig å legge på klarlakk i slike små lakksår. Blir ofte styggere når du tar på dette etter grunnarbeidet med hoved lakken. Det hvite du snakker om, er grunningen, og om det ikke har kommet brunt der det hvite er vekk, så er det bare å påføre lakkstiften i såret. Er det brunt så må dette skrapes vekk så det er reint metall under, før du anvender lakkstiften. De fleste lakkstifter har også klarlakk i seg, så klarlakk er i grunn unødvendig, når det er snakk om slike småskader. Lenke til kommentar
Shumatsu Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Det hvite du snakker om, er grunningen, og om det ikke har kommet brunt der det hvite er vekk, så er det bare å påføre lakkstiften i såret. Er det brunt så må dette skrapes vekk så det er reint metall under, før du anvender lakkstiften. akkurat. så man behøver ikke grunning? De fleste lakkstifter har også klarlakk i seg, så klarlakk er i grunn unødvendig, når det er snakk om slike småskader. ok. dessverre så var de utsolgt for lakkstift hos forhandleren min, men fikk med to bokser, en med farge og en med klar originalspray for samme prisen. de sa den eneste forskjellen var at sprayen var mer tyntflytende, pensel fulgte med. så jeg får gå i gang og vaske, så vaske med rødsprit og lakke i vei... Lenke til kommentar
Thomas-A Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Det hvite du snakker om, er grunningen, og om det ikke har kommet brunt der det hvite er vekk, så er det bare å påføre lakkstiften i såret. Er det brunt så må dette skrapes vekk så det er reint metall under, før du anvender lakkstiften. akkurat. så man behøver ikke grunning? De fleste lakkstifter har også klarlakk i seg, så klarlakk er i grunn unødvendig, når det er snakk om slike småskader. ok. dessverre så var de utsolgt for lakkstift hos forhandleren min, men fikk med to bokser, en med farge og en med klar originalspray for samme prisen. de sa den eneste forskjellen var at sprayen var mer tyntflytende, pensel fulgte med. så jeg får gå i gang og vaske, så vaske med rødsprit og lakke i vei... Nei. Grunning på slike små skader er ikke nødvendig. Bare å flekke med den lakken du har fått etter at du har fått vekk alt av rusk og fett. Så kan du jo vurdere om du vil vannslipe, rubbe og polere etterpå om du vi ha det mindre synlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå