Gå til innhold

Plate for montasje av store utskrifter

Anbefalte innlegg

Har tilgang på en Epson plotter på jobb og har planer om å skrive ut noen panoramabilder i stort format (150x50) eller større. Planen var å lime dette på en plate og henge på veggen. Problemet er å finne et egnet materiale. Har brukt kryssfiner før, men da ser man fort trestrukturen gjennom papiret. Vet det er mange som anbefaler kapa-plater til dette, men de finner jeg ikke i større format enn 140x100 og de er litt dyre (koster ca 650 kr pr stk).

Noen som har tips til andre materialer jeg kan bruke og hvor jeg kan få tak i disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tilgang på en Epson plotter på jobb og har planer om å skrive ut noen panoramabilder i stort format (150x50) eller større. Planen var å lime dette på en plate og henge på veggen. Problemet er å finne et egnet materiale. Har brukt kryssfiner før, men da ser man fort trestrukturen gjennom papiret. Vet det er mange som anbefaler kapa-plater til dette, men de finner jeg ikke i større format enn 140x100 og de er litt dyre (koster ca 650 kr pr stk).

Noen som har tips til andre materialer jeg kan bruke og hvor jeg kan få tak i disse?

MDF-plater, fås kjøpt i en normalt utstyrt trevarehandel... Sponplater burde vel også være greit nok, men MDF har enda mer homogen overflate.
Lenke til kommentar
Får jo også respatex-plater, som er helt glatte på overflaten.

Event om en bruker en tre-plate, så er det jo mulig å helsparkle den, og pusse den slett, eventuelt også legge på ett lag lakk. Men blir jo fort mer jobb da.

Flere av alternativene som blir nevnt her som har trefiber i seg er ganske dårlige løsninger, da det lever og endrer seg ved fuktighet/temperatur.

I den størrelsesorden er helt klart Kapa, aluminiumsplater eller akryl å foretrekke.

Lenke til kommentar
Flere av alternativene som blir nevnt her som har trefiber i seg er ganske dårlige løsninger, da det lever og endrer seg ved fuktighet/temperatur.
MDF er dødt selv om det er trefiber (dvs det er ikke mye fiber igjen), og vil ikke forandre seg nevneverdig (ikke mer enn aluminium)... Det tåler ikke vann, men vil ikke forandres pga luftfuktighet... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Mulig et dumt svar fra min side, men hva med gipsplater? De er enkle å kutte til passelige størrelser og man kan forsegle kutteflatene med litt maling. Platene er plane, billige, homogen gråfarge og fåes i størrelser på 1,2 x 2,4 meter i de fleste byggevareforretninger. Prisen er bare ~100 kr.

Lenke til kommentar
Mulig et dumt svar fra min side, men hva med gipsplater? De er enkle å kutte til passelige størrelser og man kan forsegle kutteflatene med litt maling. Platene er plane, billige, homogen gråfarge og fåes i størrelser på 1,2 x 2,4 meter i de fleste byggevareforretninger. Prisen er bare ~100 kr.

Kapa-plater er det "eneste" brukbare. Består av skumplast dekket med papp på hver side. Blir derfor lette og stabile.

Brukes av reklame-bransjen og -fotografer.

Finnes både med og uten limflate.

Kontakt Panzerprint.no (Rune). Han ordner dette.

Simen1:

Det stemmer at gips-plater er dødt materiale, men hvem vil ha alt gipsstøvet i tillegg. Bildene får hvite flekker og hvis du bruker "feil" lim, kan plata slå seg.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig praktisk dersom det er lett å kutte de til ønsket størrelse selv, sånn sett faller jo alu-plater ut. Mdf eller plast virker jo greit å bruke. Noen som har noen tips til hvilken type lim som funker bra? Har brukt tapetlim tidligere, men det funka ikke kjempebra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I tilfelle andre har planer om å gjøre noe liknende; Her er måten jeg løste det på.

Gikk på en trelasthandel og fikk de til å skjære til en 6mm MDF-plate i 200x65cm. Kostet meg 80kr. Limte så bildet på med tapetlim på plata, limet hang litt dårlig, men det er godt nok. Etterpå tok jeg kontaktpapir over for å beskytte. Var ikke så fryktelig mye arbeid og kostet meg totalt ca 100 kr (utenom kostnadene for utskriften av bildet da). Ble selvsagt mye tyngre enn en kapa-plate, men også mye mye billigere:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...