pietk75 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hei folkens, Jeg har en bærbar med liten HD, og har en 1TB ekstern disk som lagringsdisk via USB. Det hele fungerer på den måten at den eksterne disken starter samtidig med bærbare (antakelig pga autorun som ligger i eksterndisken), og slår seg av når jeg slår av PC. I og med at all data jeg bruker til daglig ligger der, så passer det utmerket med den løsningen. Da funker den jo tilnærmet som en interndisk. Men etter en ukes bruk ble jeg litt skremt. Etter å ha tatt meg en times pause fra PC kom jeg tilbake til en gul boble fra Windows med feilmelding om at dataskriving til stasjon E: mislyktes, og at data var tapt. Via Utforsker kunne jeg se at mapper manglet data, og at det blå lyset på eksterndisken blinket (dvale?). Restartet PC, men ingen stasjon E: kom opp, og i fortvilelsen prøvde jeg å koble fra strøm og USB på disken, for deretter å koble på på nytt. Dette fungerte, og alt var på plass. Ingen data tapt, alt var der. Men dette ga meg en støkk. Kanskje USB-disk ikke er tingen å lagre data på (altså data som skal være daglig tilgjengelig)? Eller var dette bare en "mishap"? Jeg har jo vært borti den feilmeldingen før, når jeg ved et uhell har koblet fra en USB-disk uten løse den ut først. Men her var jo ikke det tilfelle. Jada, jeg hadde kopiert over ting til USB-disken, men det var jo en god stund før pausen. Disken var jo ikke inne i en skriveprosess!? Er det noe med dvale/strøminnstillingene på den bærbare å gjøre? Ja, jeg har en annen eksterndisk jeg tar jevlig backup på, men det skjer jo ikke daglig. Er veldig redd for å miste data. Hadde tenkt å vente med nytt datainnkjøp et par år, og heller kjøre denne løsningen inntil da. Men er det trygt? Håper på tanker og ideer på dette P. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Ja vis pc-en går i dvale modus eller du lukker pc-en og skrur den av så kan du få den feilen. Det ekke det at du leser/skriver noe til harddisken det er rett og slett fordi du ikke koblet fra den eksterne harddisken riktig. Anbefaler deg og skru av dvale modus eller koble fra den eksterne disken hver gang du skal bort fra pc-en en stund. For det har skjedd meg at jeg har fått samme feil som deg og jeg måtte gå så drastisk til verks at jeg måtte formatere den eksterne disken og mistet alt. Det er ikke morsomt og oppleve at mange års arbeid forsvinner så fort. Så skru av den eksterne på riktig måte, skru av dvalemodus vis du skal ha den eksterne harddisken på hele tiden når din bærbare er på. Lenke til kommentar
pietk75 Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Har nå sjekket strøminnstillingene: Den er stilt inn på "Alltid på" og Slå av skjerm: Etter 20 min Slå av harddisk: Aldri Gå i dvalemodus. Aldri Gå i ventemodus: Aldri Skjønner ikke hvorfor dette skjedde Muligens en mishap, men er litt nervøs. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det skjønner jeg gått, det stod ikke noe om vis du lukker skjermen så går den i dvalemodus eller hvile modus? Husker at min bærbare hadde noe sånt tull at når jeg lukket skjermen gikk den i dvale modus så dette måtte jeg skru av. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hos meg har det forekommet at eksterne harddisker tilkoblet med USB plutselig har koblet seg fra, med påfølgende melding om "forsinket skrivning misslyktes". I mitt tilfelle var det en bug med et nylig installert program som vilkårlig fikk alle aktive USB-tilkoblinger til å slå seg av og på som førte til problemet. Det forundrer meg ikke om noe slikt kan ha skjedd i ditt tilfelle også, siden du tross alt har disken tilkoblet konstant. Er det et engangstilfelle derimot (noe du finner ut av over tid) er det ikke noen grunn til panikk. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Hos meg har det forekommet at eksterne harddisker tilkoblet med USB plutselig har koblet seg fra, med påfølgende melding om "forsinket skrivning misslyktes". I mitt tilfelle var det en bug med et nylig installert program som vilkårlig fikk alle aktive USB-tilkoblinger til å slå seg av og på som førte til problemet. Det forundrer meg ikke om noe slikt kan ha skjedd i ditt tilfelle også, siden du tross alt har disken tilkoblet konstant. Er det et engangstilfelle derimot (noe du finner ut av over tid) er det ikke noen grunn til panikk. Har noe lignende ditt problem. Min eksterne går plutselig i "dvalemodus". Vet ikke om den går i dvale eller hva den gjør. Men ingenting jeg kan fatte skulle få den til å gjøre det. Den gjør det nemlig mens jeg streamer musikk fra den. Hender også at den har gjort det midt mens jeg skriver til den. For å få den på igjen må jeg slå den av og på. Skjønner ikke hvorfor dette skjer. :\ Lenke til kommentar
KAS Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Er det disse meldingene dere tenker på? Er dette noe dere opplever med XP eller Vista? Hva med Linux? Fellesnevneren jeg har merket meg når dette har skjedd er kombinasjonen en eller annen MyBook 3,5" ekstern disk fra Western Digital med USB 2.0-tilkobling, sammen med Windows XP SP2, på en pc med Intel cpu og ATi skjermkort. Problemet forsvinner ofte om man kjører USB 1.1, men det er jo uholdbart. Noe eller noen har iallfall skylden for at det går galt med USB 2.0. La oss håpe at USB 3.0 får såpass store endringer og presise krav til implementasjon at denne problematikken ikke følger med over. Endret 24. juli 2008 av KAS Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Mja, jeg har vel ikke fått akkurat den feilmeldingen. Er ikke alltid jeg har fått feilmelding en gang. Men de gangene jeg har hatt en stor filoverføring i gang har jeg vel fått en boks poppende midt på skjermen om skrivefeil (Feil i skriving av fil til..... eller noe slikt). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Har noe lignende ditt problem. Min eksterne går plutselig i "dvalemodus". Vet ikke om den går i dvale eller hva den gjør. Men ingenting jeg kan fatte skulle få den til å gjøre det. Den gjør det nemlig mens jeg streamer musikk fra den. Hender også at den har gjort det midt mens jeg skriver til den. For å få den på igjen må jeg slå den av og på. Skjønner ikke hvorfor dette skjer. :\ har du sjekket at medfølgende programvare ikke har en innstilling som sier at den eksterne harddisken skal skru seg av etter en vis tid? Min Maxtor one touch 2 hadde en del forskjellige innstillinger som jeg måtte skru av så den var konstant på, er en strøm sparings ting som skjedde hos meg så den stoppet og fungere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Generelt kan jeg si om å bruke ekstern disk. NEI. Om disken skulle falle over ende eller dette i gulvet, er sjansen for at disken er FUBAR. I jobben hadde vi en slik eksterndisk, som hadde falt over ende på bordet under fart, inne hos IBAS. De kunne ikke gjøre noe da disken var fysisk skadet. Lese hodet hadde skrapet nedi platen og jernstøv var over hele platen... Selv så bruker jeg eksterndisk for å lagre data på. Slår av disken og kobler den ifra maskinen når den ikke brukes. en eksterndisk som ikke er i fart, tåler mye hyere g-belastninger enn en disk som jobber. Lesehodet er jo i parkert posisjon når strømmen er av... Bare mine meninger om dette. Andre får gjøre det de synes er tryggest og lettest. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Tror ikke jeg vil anbefale WD disker i eksterne kabinett nå, har kjørt 2 disker og de har tatt kveld. Er ikke sikker på om de ferdige sakene WD har er noe bedre eller verre men å sette sammen selv anbefales ikke i allefall ikke til daglig bruk. Hovedproblemet er varme utvikling og dårlig ventilasjon i de fleste kabinett du får tak i der ute. Ellers har jeg fått den feilmeldinga som er overnevnt noen ganger, min Maxtor 300Gb disk hadde partisjons tabell krasj med samme feilmelding. Synderen ble da sporet til min Creative MP3 spiller som ikke tålte synet av Maxtor disken min (Maxtor sitt eget bygg) og ergo forårsaket en masse forsinket skriving, slutt resultatet var at jeg mistet all data på disken ved at partisjonstabellen forsvant. Måtte da sitte med data recovery og hente ut 4Gb av gangen (Maks diskplass jeg hadde tilgjengelig akkurat da) og brenne ut på DVD'er en hel helg før jeg formaterte disken og fikk den igang igjen. Anbefaler helst at du tar backup jevnlig, skal selv begynne med det siden det virker som jeg holder på bli en av de som er uheldige med WD disker. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) "forsinket skriving" problemet er stort sett relatert til bridge/kontroller chippen i boksen/kabinettet som konverterer mellom usb/firewire til IDE . Det er vanligvis ikke selve diskene inni det er noe galt med. Når til og med noen som skal lage en "native" IDE-IDE kontroller som nvidia klarer å korruptere filer kan man jo tenke seg at er det enda "værre"/vanskeligere å få feilfrie kontrollere med de som i tillegg skal konvertere til og fra mellom usb/firewire og IDE. Bare goggle på for eksempel oxford profilic delayed write failure http://www.google.no/search?hl=no&q=ox...re%22&meta= Endret 25. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
KAS Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Prolific-chipset over fortrinnsvis USB har jeg relativt god erfaring med. Oxford (som brukes i WD MyBook) er en annen historie. Kommer sikkert an på hvem du spør. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Det er ulike versjons nummer også av begges "chipsett" hvor det ser ut som enkelte er gjengangere. Endret 26. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå