Gå til innhold

Sigma 150mm vs 105mm. Hvilket skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvilket av dem jeg skal kjøpe. Begge to er svært like når det gjelder CA, vignetting og fortegning. 105mm er billigere, men er det likevel en like god(eller bedre) linse enn 150mm?

Skal bli brukt til macro, og bare det. Noen erfaringer på disse linsene?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun til macro skriver du, hva type macroarbeid da ? Insekter ? Om så, så er valget enkelt og klart, da er det 150mm - har begge selv og tror jeg har hatt på 105mm'en en gang etter at jeg fikk den andre... Uansett hvilken type macroarbeide jeg skal gjøre

Mitt tips, vil da altså bli 150mm f/2.8

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Sigma 180 mm før 150mm kom på markedet og kan absolutt anbefale den lange brennvidden forutsatt at du er komfortabel med vekten samt at man i praksis alltid må bruke stativ. Det er også praktisk og mer stabilt med stativfeste på objektivet når man skal endre raskt fra bredde til høydeformat og ha tyngdepunktet best mulig plassert.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Det blir nok for det meste fluer og denslags ja. Siden jeg ikke har stativ fra før av, ser det ut som jeg må skaffe meg det.(måtte nesten det uansett) :)

Edit: Har nå kjøpt 150mm. Tatt ca 300 bilder, og er foreløpig fornøyd.

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på disse selv, og klarer ikke helt å bestemme meg. 150mm har jo "APO", har lest meg frem til at det er da 3 eller noe av linsene som er av høyere kvalitet, så kanskje man optisk sett får et bedre objektiv med 150mm versjonen.

Ser også at 150mm veier dobbelt så mye som 105mm, dette er jo en ganske vesentlig forandring hvis man bryr seg om det er mobilt/håndholdt etc :)

Lenke til kommentar
Har tenkt litt på disse selv, og klarer ikke helt å bestemme meg. 150mm har jo "APO", har lest meg frem til at det er da 3 eller noe av linsene som er av høyere kvalitet, så kanskje man optisk sett får et bedre objektiv med 150mm versjonen.

Tror neppe det er særlig drastiske forskjeller rent optisk. Det er bruksområdet som bør avgjøre.

Lenke til kommentar

Ja mulig du har et poeng, jeg bare nevnte det ^^ på fourthirds systemet utgjør jo forskjellen i brennvidde 90mm dersom man regner det om til 35mm formatet, og det er jo en del.

Selv tipper jeg nå litt mot 105mm versjonen, litt pga pris, litt pga vekt, og litt fordi jeg ikke kommer til å ta så mye bilder av insekter etc, som krever den lange brennvidden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...