Gå til innhold

Ny pc til 13høvdinger

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt en ''gamer'' pc på Komplett.no men er lite datakyndig og har begrenset erfaring utover det å spille dataspill, så jeg tvang en selger til å sitte med meg og snakke meg igjennom hele innkjøpslista på pcen jeg bestilte som vissnok er ''skreddersydd'' til Age of Conan. Har gjort ganske mange forandringer ut ifra hva tilbudet var i seg selv for å få en så bra datamaskin som mulig til prisen av de 13tusen jeg hadde å bruke på fyssaken. Så jeg snublet over dette forumet og tenkte jeg kunne få noen tanker om hva jeg nettopp har brukt alle sparepenga på.

Lista av stuff er som følger:

-Strømkabel PC m/Jord 2m

rett plugg

-Nero 8 OEM Vista kompatibel

støtter LabelFlash og LightScribe

-CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

for XP/Vista

-Antec Nine Hundred sort miditower,

-Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI

-MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2,

1333FSB, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

-Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

-Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB

Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

-Western Digital Raptor 150GB SATA

16MB 10000RPM

-Seagate Barracuda 7200.11 500GB,

SATA-300, 32MB, 7200RPM

-NEC DVD-brenner AD-5200A IDE OEM Black

DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

-XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB GDDR3,

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP

-Creative SB X-Fi XtremeGamer

,PCI, Retail

-MS COA Label Windows

Vista Home Premium Norsk

1.00 330759 MS Win Vista Home Premium Norsk

DVD 32bit

-MS MANUALS Win Vista Home Premium

Norsk, Komp

-MS ROYALTY Vista Home Premium

En,No,Sv,Fi,Da

-Microsoft Office Basic 2007

Norsk, MLK

-APC Essential Surge Arrest Tele,

overspenningsvern m/5 uttak, 1.8 m kabel

-Skjerm 19t ifra HP, høytalere (med heftig subwoofer ifra den gode gamle dell 4550 som er sin egen hjemmekino i seg selv) og tastatur ifra logitech har jeg ifra før av.

Det eneste som egentlig bekymrer meg er hvordan disse fancy delene reagerer med hverandre hvis de gjør det i det hele tatt og jeg tittet rundt på nettet ang. kabinettet men fant ikke ut av meg selv hvor alle de ti usb inngangene jeg har blitt lovet kommer og hvor er egentlig cd/dvd ''inntaket'' faktisk er... xD Utover det setter jeg pris på alle tips, hint og meninger ang. kjøpet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Raptor-disken er svært utdatert, og klarer knapt å slå 7200 RPM-diskene med høyere lagringstetthet.

- 9800GTX må se seg slått av AMDs HD 4850 som er billigere.

- Du får nok flere GB for pengene hvis du velger en litt større harddisk, gjerne 640 eller 750 GB (ikke så viktig).

Bortsett fra det er det egentlig ikke mye å sette fingeren på. Ville heller kjøpt et CMI8788-basert kort, men det er egentlig mest fordi jeg misliker Creative :p.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Må si takk til innspillet:)

glemte å nevne at jeg har en ekstern hardisk ifra før som jeg bruker til alle installerte spill/filmer/musikk osv for å kunne ha det jeg har på pcen min på laptopen og. så er ikke bekymret for lite plass. ellers så vet jo jeg som sagt lite men jeg trodde det grafikk kortet var mer en pyntelig ut ifra hva jeg har lest i kritikker untatt det at det kan bli ganske varmt. Fant ikke noen spesielle erfaringer ang. ati kortet.

Og ang. Raptor hardisken så er det eneste som skal installeres på den er windows V og eventuelle drivere for grafikk kortet etc. for ifølge selgeren vil det føre til at maskinen vil virke raskere. Ligger det egentlig noe i det?

Endret av Leth
Lenke til kommentar
glemte å nevne at jeg har en ekstern hardisk ifra før som jeg bruker til alle installerte spill/filmer/musikk osv for å kunne ha det jeg har på pcen min på laptopen og. så er ikke bekymret for lite plass.
Du betaler 741 kroner for 500 GB, en kan få 640 GB for 564 eller 750 GB for 674, men det er, som sagt, ikke verdens undergang.

ellers så vet jo jeg som sagt lite men jeg trodde det grafikk kortet var mer en pyntelig ut ifra hva jeg har lest i kritikker untatt det at det kan bli ganske varmt. Fant ikke noen spesielle erfaringer ang. ati kortet.
Kortet holdt faktisk ytelsestronen til en rimelig pris før, men det er en generasjon gammelt nå. AMD sluppet kort som er raskere til en billigere pris og et kort som vesentlig raskere, men litt dyrere. Du kan lese Anandtechs test av dem her Et annet alternativ er Nvidias 9800 GTX+, som er det samme kortet som du har, bare produsert på en mer effektiv prosess og klokket høyere, men det faller litt kort for HD 4850. (Forresten så er 9800 GTX bare 8800 GTS 512 MiB med litt høyere frekvenser og oppblåst modellnummer.)

Og ang. Raptor hardisken så er det eneste som skal installeres på den er windows V og eventuelle drivere for grafikk kortet etc. for ifølge selgeren vil det føre til at maskinen vil virke raskere. Ligger det egentlig noe i det?
Prinsippet er at en installerer operativsystem og programvare på en rask disk. Problemet er at en Raptor 150 GB er et produkt fra januar i 2006 (!), og nyere lagringsdisker kan konkurrere med den til en mye hyggeligere pris. Hvis du skal ha en rask OS-disk er nok de beste alternativene Western Digital Velociraptor (som er et nytt produkt) eller en SSD (som strengt tatt ikke er en disk). Du kan lese en test av Velociraptor her.

Hvis en tenker litt kynisk, så kan en lett konkludere med at Komplett har dyttet produkter de helst vil bli kvitt på deg. Ville byttet ut grafikkortet og Raptor-en, de er ikke gunstige kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...