Gå til innhold

Starte program med en knapp

Anbefalte innlegg

Eg lager ett enkelt program som skal ha knapper til diverse program og spill.

Programmet i seg selv kjører fint men det viktigste gjenstår, hvordan får eg ett program til å starte ved att en trykker på knappen?

Bruker Microsoft Visual Basic 2008 Express Edition.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg lager ett program med knapper til mine favoritt program osv. Når eg trykker på en knapp skal den knappen starte det bestemte programmet.

For eksempel eg har en knapp der det står diskopprydding og når eg trykker på den så starter diskopprydding.

Lenke til kommentar
Eg lager ett program med knapper til mine favoritt program osv. Når eg trykker på en knapp skal den knappen starte det bestemte programmet.

For eksempel eg har en knapp der det står diskopprydding og når eg trykker på den så starter diskopprydding.

Hørt om startmenyen?

Werner

Lenke til kommentar

Hørt om startmenyen?

Werner

Kanskje eg har lyst å lage den?

BlueEAGLE: Forstod ikke så mye av linken din eg :/

Lenke til kommentar

Eg har sett litt forskjellige System.Diagnostics i Object Browser, men der er ikke System.Diagnostics.Process..

Hvor i koden skal eg sette i System.Diagnostics.Process?

Knappen som skal kjøre ett program eller i selve vinduet?

Lenke til kommentar

Hmm.. exec var ikke det jeg så etter. Shell derimot gir deg mer kontroll over hvordan programmet åpnes (minimert, maksimert, normal, med fokus, uten fokus).

Shell starter også programmet uten å generere et nytt prosess-objekt men returnerer kun prosess-id-en (PIDen) for videre kommunikasjon med programmet. I tillegg så krever System.Diagnostics.Process.Start, slik jeg leser dokumentasjonen, at prosessobjektet blir dekonstruert for å unngå at du taper resurser som minnelekasje og andre ulumskheter.

Dokumentasjonen for .start sier også

If the process is already running, no additional process resource is started. Instead, the existing process resource is reused and no new Process component is created. In such a case, instead of returning a new Process component, Start returns a null reference (Nothing in Visual Basic) to the calling procedure.

Hvorvidt dette innebærer at du ikke vil kunne starte to instanser av ett program vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
System.Diagnostics.Process.Start("notepad.exe")

Det tok 12 poster for å skrive den enkle linjen med kode som trådstarter spurte etter?

Greit at dere vil at folk skal lære selv, men det får være måte på :p

edit:

Shell derimot gir deg mer kontroll over hvordan programmet åpnes (minimert, maksimert, normal, med fokus, uten fokus).

Hørt om Process.StartInfo.WindowStyle?

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...