stout Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Heisann! Kjører følgende: ASUS P4PE/GL/F/S hovedkort P4 2,4 (533) @ 2,86 512MB Corsair XMS2700 PC2700 Minne Connect3D Radeon 9700 Pro Veteranlydkortet Creative Live! 1024 Value (eller no sånt) Windows XP hvis det er relevant.. Og så over til den morsomme delen... 1. The Phenomenon - I begynnelsen brukte jeg det innebygde lydkortet. Etter en stund, (er litt usikker, men tror det skjedde etter jeg overklokket CPU) ble "lydkortet" borte i Windows. Irriterende, men lite å gjøre med det, så jeg satte i mitt gode, gamle Creative-kort. Da jeg senere satte "System Performance Mode" til turbo, og minne turbo saken til enabled dukket plutselig onboard-kortet opp igjen... Noen som kjenner til dette? Creative kortet står fortsatt i, har ikke lyst til å f.eks. dra på TG og plutselig sitte uten lyd... 2. BIOS - Lurer på en del innstillinger som er dårlig dokumentert. -System Performance Mode, regner med at turbo eller optimal er best, men hva gjør de? -SDRAM Idle timer, kan den brukes til noe fornuftig, dvs. ekstra ytelse? -Burst Length, tror alternativene er auto-4-8, potensiale? -Graphics Aperture Size, mener å ha lest noe om forhold mellom denne og minnet, eller var det videominnet? Kjører 128MB. -Fastwrites og SideBand Adressing. Ifølge Sandra støtter hovedkortet iallefall FW, men det er disablet. BIOS: Hvis FW finnes her, så har det gjemt seg under en PCI IRQ innstilling. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å tvinge det på? Evt. SBA i stedet. Takker på forhånd for alle seriøse svar! Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Heisann!1. The Phenomenon - I begynnelsen brukte jeg det innebygde lydkortet. Etter en stund, (er litt usikker, men tror det skjedde etter jeg overklokket CPU) ble "lydkortet" borte i Windows. Irriterende, men lite å gjøre med det, så jeg satte i mitt gode, gamle Creative-kort. Da jeg senere satte "System Performance Mode" til turbo, og minne turbo saken til enabled dukket plutselig onboard-kortet opp igjen... Noen som kjenner til dette? Creative kortet står fortsatt i, har ikke lyst til å f.eks. dra på TG og plutselig sitte uten lyd... Har samme HK og prosessor som deg, passa du på å låse PCI og AGP frekvensen når du overclocka fsb? Om du ikke har så vill jeg høyst anbefale det, for det kan og være litt kjipt å sitte på TG og finne ut at noen komponenter ikke virker lengre pga OC. Lurer og på endel av di instillingene, men den AGP apertune sizen synest jeg å huske skal ca være satt på halvparten av hva du har av minne, f.eks om du har 512mb RAM så setter du apertune til 256. Jeg finner faktisk ikke fast write og side band processing, hvor fant du det? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 FW og SBA kan du enable i windows... fastwrite tar du i catalyst control panel og sba og powerstrip eller noe .. Lenke til kommentar
stout Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Takker for svar! Har låst agp/pci ja. Noen som har noe mer å legge til? Lurer fortsatt på en del av de bios-innstillingene. Lenke til kommentar
stout Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 FW var aktiv i ATI control panel. Har deaktivert og reaktivert det + omstart, Sandra sier fortsatt at det ikke er aktivert. Hvem snakker sant, Sandra eller ATI? :-? Lenke til kommentar
leifkris Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Har også problemer med at det innebygde lydkorte "forsviner" i ny og ne etter jeg har overklokket. For å få det tilbake må jeg laste BIOS deafult setings. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Har også problemer med at det innebygde lydkorte "forsviner" i ny og ne etter jeg har overklokket. For å få det tilbake må jeg laste BIOS deafult setings.Hørtes helt fukka ut...gjelder dette bare ASUS sine kort? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Nei det gjelder de fleste kort, lydkortet kutter når du klokker høyt på noen kort men dukker opp igjen ved defult Lenke til kommentar
knut Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hvis dere oppdaterer biosen til den siste versjonen (1003) vil problemet med at lydkortet forsvinne. Problemet har nemlig vært at klokkegeneratoren ikke fungerte skikkelig, når den sto på auto ble pci/agp klokken for høy, og hvis du satt den til 66.6/33.3 ble den også for høy, men hvis man satt den ett eller to hakk høyere ble det riktig. Jeg kjører nå en fsb på 175 og det fungerer helt ypperlig. Andre oppdateringer i denne biosen er uoffesiell støtte for 800 mhz fsb p4'er. Når det gjelder udokumenterte bios instillinger kan du titte her: http://arstechnica.com/guide/building/bios/bios-1.html Lenke til kommentar
Gef Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Så det vil si at de med AGP/PCI lock vil ikke oppleve dette problemet... ? Lenke til kommentar
leifkris Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det vil si at de som har et hk med AGP/PCI lock som fungerer som den skal ikke vil få det problmet. En av tingene som er fiksa i den nye bios oppdateringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå