Gå til innhold

Div. ASUS P4PE ting

stout

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjører følgende:

ASUS P4PE/GL/F/S hovedkort

P4 2,4 (533) @ 2,86

512MB Corsair XMS2700 PC2700 Minne

Connect3D Radeon 9700 Pro

Veteranlydkortet Creative Live! 1024 Value (eller no sånt)

Windows XP hvis det er relevant..

Og så over til den morsomme delen...

1. The Phenomenon - I begynnelsen brukte jeg det innebygde lydkortet. Etter en stund,

(er litt usikker, men tror det skjedde etter jeg overklokket CPU) ble "lydkortet"

borte i Windows. Irriterende, men lite å gjøre med det, så jeg satte i mitt gode, gamle

Creative-kort. Da jeg senere satte "System Performance Mode" til turbo, og

minne turbo saken til enabled dukket plutselig onboard-kortet opp igjen...

Noen som kjenner til dette? Creative kortet står fortsatt i, har ikke lyst til å f.eks. dra

på TG og plutselig sitte uten lyd...

2. BIOS - Lurer på en del innstillinger som er dårlig dokumentert.

-System Performance Mode, regner med at turbo eller optimal er best, men hva gjør de?

-SDRAM Idle timer, kan den brukes til noe fornuftig, dvs. ekstra ytelse?

-Burst Length, tror alternativene er auto-4-8, potensiale?

-Graphics Aperture Size, mener å ha lest noe om forhold mellom denne og minnet,

eller var det videominnet? Kjører 128MB.

-Fastwrites og SideBand Adressing. Ifølge Sandra støtter hovedkortet iallefall FW,

men det er disablet. BIOS: Hvis FW finnes her, så har det gjemt seg under en

PCI IRQ innstilling. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å tvinge det på? Evt. SBA i stedet.

Takker på forhånd for alle seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

1. The Phenomenon - I begynnelsen brukte jeg det innebygde lydkortet. Etter en stund,

(er litt usikker, men tror det skjedde etter jeg overklokket CPU) ble "lydkortet"

borte i Windows. Irriterende, men lite å gjøre med det, så jeg satte i mitt gode, gamle

Creative-kort. Da jeg senere satte "System Performance Mode" til turbo, og

minne turbo saken til enabled dukket plutselig onboard-kortet opp igjen...

Noen som kjenner til dette? Creative kortet står fortsatt i, har ikke lyst til å f.eks. dra

på TG og plutselig sitte uten lyd...

Har samme HK og prosessor som deg, passa du på å låse PCI og AGP frekvensen når du overclocka fsb? Om du ikke har så vill jeg høyst anbefale det, for det kan og være litt kjipt å sitte på TG og finne ut at noen komponenter ikke virker lengre pga OC.

Lurer og på endel av di instillingene, men den AGP apertune sizen synest jeg å huske skal ca være satt på halvparten av hva du har av minne, f.eks om du har 512mb RAM så setter du apertune til 256.

Jeg finner faktisk ikke fast write og side band processing, hvor fant du det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis dere oppdaterer biosen til den siste versjonen (1003) vil problemet med at lydkortet forsvinne. Problemet har nemlig vært at klokkegeneratoren ikke fungerte skikkelig, når den sto på auto ble pci/agp klokken for høy, og hvis du satt den til 66.6/33.3 ble den også for høy, men hvis man satt den ett eller to hakk høyere ble det riktig.

Jeg kjører nå en fsb på 175 og det fungerer helt ypperlig. Andre oppdateringer i denne biosen er uoffesiell støtte for 800 mhz fsb p4'er.

Når det gjelder udokumenterte bios instillinger kan du titte her:

http://arstechnica.com/guide/building/bios/bios-1.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...