BlastyTrasty Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Dei siste 10 åra har eg sikkert i gjennomsnitt lagt igjen 10-15 000 kroner på den lokale Elkjøp butikken her heime. Eg har valt og handla på Elkjøp fordi den lokale Expert butikken er ingenting anna enn eit salig rot - og dei har i mine pristestar alltid vært dyrare enn Elkjøp. I juni kjøpte eg meg eit kamera av typen Casio Exilim EX F1. Etter å ha brukt dette litt over ei veke, var eg ikkje 100% nøgd med kameraet, og valte difor og benytta meg av 30 dagers full returrett. Heilt greit, eit par sure blikk - men ei veke seinare var pengane tilbake på konto. To veker seinare kjøpte eg og sambuaren min; ٠ massasjeapparat ٠ miksmaster ٠ 32" LCD tv til soverommet (4995,-). Kun kort tid etter at TVen var komen på plass på soverommet, tikka det inn eit reklamebrev i posten, ifrå Coop Obs, Bygg! I dette reklamebladet hadde dei ein 37" Hannspree LCD tv til 3 795,-. Tilbud som kom med nyopna butikk. Eg synest at 5 tommar meir tv, til 1 200,- kroner mindre er ein grei deal. Leverte inn 32" LCD TV på elkjøp, eit par endo surare blikk, men pengane kom etter ei lita veke inn på konto igjen. No visar det seg at NKen i butikken har gitt beskjed til alle dei ansatte om at eg ikkje får lov å returnera varer til butikken lenger. Dette har han gjort både muntleg, og skriftleg til dei ansatte. Eg jobbar på spreng for å få ein kopi av nemnte skriv, utan hell so longt. Eg har teke dette opp med varehus sjefen, og nemnte NK. Begge to berre fnyser av det, og krev å få vete kven som har sagt dette til meg. Dei har to gonger invitert meg til ein samtale om 'problemstillinga'. Grunnen til at eg veit dette, er at eg sjølv har jobba på nemnte butikk - og stifta difor bekjentskap med andre ansatte, som eg idag, framleis snakkar mykje med. Slik som eg handla, er dette eit bevisst mislighold ifrå mi side? Kva syns dykk? Eg meiner sjølv at berre har brukt ein rettighet, og trygghet som Elkjøp gir meg. Eg kan ikkje forstå at det kan væra lovleg for dei og berre ekskludera dei kundane som faktisk nyttar seg av denne tryggheten dei tilbyr. Sitat frå Elkjøp.no: 30 dagers full returrett Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering Endret 23. juli 2008 av Gaz West Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Synes det er rart at elkjøp i det hele tatt gidder å har 30 dagers full retur. Må jo tape en del penger på dette. Ellers når de først har det skal de ikke si noe på hvor mange ganger du bruker det så lenge de utlyser om det. Da må de utlyse at dette gjelder opp til så og så mange ganger per kunde. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Hvis en person kjøper to dyre varer på kort tid og begge blir returnert på returretten har det nok blitt fanget opp. Det er faktisk ikke en menneskerett å få handle der en gang, men har du først fått lov til å handle der så kan de ikke nekte deg å returnere det sålenge det er i tråd med hva de annonserer. Men hva NK har sagt til sine ansatte vet jeg ei. Endret 23. juli 2008 av datating Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Nei, sjølvsagt ingen menneskerett å handle der. Men, dei reklamerar i aust og i vest om denne returretten, og når tilfeldighetane får det til at eg nytta meg av den innan ei kort tidsramme meiner eg at dei har feil. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Nei, sjølvsagt ingen menneskerett å handle der. Men, dei reklamerar i aust og i vest om denne returretten, og når tilfeldighetane får det til at eg nytta meg av den innan ei kort tidsramme meiner eg at dei har feil. Det kan du jo alltids mene, men denne returretten er faktisk frivillig fra Elkjøps side, og ikke noe du som kunde kan kreve. De står fritt til å endre betingelser for retur som de selv ønsker. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det gjør de jo selvfølgelig. Poenget er vel at da må de endre betingelsene for alle kunder, og ikke bare én spesifikk som har benyttet seg av tilbudet. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det gjør de jo selvfølgelig. Poenget er vel at da må de endre betingelsene for alle kunder, og ikke bare én spesifikk som har benyttet seg av tilbudet. Det er opp til butikken. Om de mener han forsøker å misbruke ordningen med 30 dagers åpent kjøp står de helt fritt til å nekte returen. Lenke til kommentar
bjeffbjeff Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 37" Hannspree LCD TV til 3 795,- , det hørtes ut som et godt kjøp! On-topic: Det bør ikke være lov å nekte noen returretten så lenge det ikke er helt tydelig at vedkommende misbruker avtalen. Du kan uansett ikke nektes returrett på produktet så lenge dette ikke er avtalt med selger da du kjøper produktet (Skriftlig avtale på kvitteringa). Lenke til kommentar
branick Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hvis det står **ingen returrett** på kvitteringen har du ingen returrett såklart da dette står på kvitteringen, men står ikke denne teksten nevnt på kvitteringen har du full returrett syns jeg. Ja elkjøp vil kutte tapet sitt ved å sette seg litt på rompa, men som du selv sier så har du lagt igjen mye penger der tidligere (om jeg leste rett) og da kan de vel bare gå inn og se etter om du har returnert tilbake mye tidligere også. Ligger jo lagret i datamaskinen de har der. Hvis det er ryddig og pent der ser jeg ingen grunn til å nekte deg en retur av produktet du kjøpte. -Øivind- Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Tja. Jeg skal ikke drive å uttale meg offisiellt her, så ikke tolk for mye utav det jeg skriver . Men, returretten er noe vi annonserer med ang salg slik jeg ser det. At har du kjøpt, har du også kjøpt denne garantien vår med på kjøpet. Det som derimot kan gjøres er jo å nekte de som evt misbruker returretten å handle hos butikken. Altså å nekte å kjøpe varer. Det er slik jeg ser det som privatperson. EDIT: Om du kjøper hansspree'en tror jeg du skulle ønske at Coop hadde 30 dagers returrett, for å si det sånn. Du får det du betaler for. Endret 25. juli 2008 av Alastor Lenke til kommentar
branick Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 @ Alastor: Men returretten kan vel ikke nektes om det ikke er nevnt på kvitteringen? Det må stå en egen linje på kvitteringen med teksten **ingen returrett** for at det grunnlaget har en hensikt? Står det ikke på kvitteringen kan han vel ikke nektes? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Returrett som det kalles er egentlig ikke noen rett. Det er en helt frivillig ordning fra Elkjøps side. Kunden kan ikke med loven i hånd kreve å få returnere produktet. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Skjønner ikke hvorfor de har satt seg på bakbena der egentlig.. Det er en helt grei retursak. Du har ikke unormalt mye retur, så det bør nesten være noen annen grunn til at du ikke har returrett på det.. Det hadde vært noe annet om du hadde levert inn flere tv-apparater tidligere.. Å ikke være helt fornøyd er jo en ærlig sak, og det er derfor Elkjøp har en så fin ordning som den returretten. Du sier du har jobbet der selv, da kjenner du kanskje til butikkens egne rutiner på dette bedre enn oss.. Kanskje du handler med personal/venne-rabatt, og de derfor trekker tilbake returretten ? Vet ikke hvilken tv du kjøpte, men vil si meg enig med Alastor; Du får det du betaler for. En 32" til 4995,- er som regel mye bedre enn en Hannspree *sett inn valgfritt antall tommer her* til 3795,- Som nevnt, butikken kan ha sine egne grunner og rutiner på dette, jeg bare uttaler meg generellt og etter mitt skjønn. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Returrett som det kalles er egentlig ikke noen rett. Det er en helt frivillig ordning fra Elkjøps side. Kunden kan ikke med loven i hånd kreve å få returnere produktet. Ikke helt rett, elkjøp har markedsført en garanti i sine annonser, markedsfører 30 dagers returett på alle produkter untatt xx og yy. Om man ikke holder dette, kan det være brudd på markedsføringsloven. En butikk står derimot fritt til å velge hvem man ønsker å selge produkter til (så lenge man har en viss saklig grunn, ikke diskriminerende feks). Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Nå har jo ikke butikken nektet kunden å returnere det han hadde kjøpt. De her sagt at han ikke får returnere fremtidige kjøp. Og det kan de fritt gjøre så lenge de allerede har gjort ham oppmerksom på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Leverte du inne varene som du fikk dem? Altså du leverte med all embalasje, plastikkposer, manualer osv og varene var ikke synlig brukt? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Enkelt og greit: Ikke kjøp mer på Elkjip! Lenke til kommentar
branick Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Enkelt og greit: Ikke kjøp mer på Elkjip! Du mener da at 1 hendelse på 1 enkelt butikk = hele kjedens oppførsel? Da må jeg få lov til å fortelle deg at du har dagens skivebom Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Da tenkte jeg på den lokale elkjip ja.. Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 @ Alastor: Men returretten kan vel ikke nektes om det ikke er nevnt på kvitteringen? Det må stå en egen linje på kvitteringen med teksten **ingen returrett** for at det grunnlaget har en hensikt? Står det ikke på kvitteringen kan han vel ikke nektes?Det meiner eg òg. Var nettop og handla meg ein HTC Diamond. På kvitteringa på denne var det tydeleg stadfesta, "INGEN RETURRETT". Skjønner ikke hvorfor de har satt seg på bakbena der egentlig.. Det er en helt grei retursak. Du har ikke unormalt mye retur, så det bør nesten være noen annen grunn til at du ikke har returrett på det.. Det hadde vært noe annet om du hadde levert inn flere tv-apparater tidligere.. Å ikke være helt fornøyd er jo en ærlig sak, og det er derfor Elkjøp har en så fin ordning som den returretten. Du sier du har jobbet der selv, da kjenner du kanskje til butikkens egne rutiner på dette bedre enn oss.. Kanskje du handler med personal/venne-rabatt, og de derfor trekker tilbake returretten ? Vet ikke hvilken tv du kjøpte, men vil si meg enig med Alastor; Du får det du betaler for. En 32" til 4995,- er som regel mye bedre enn en Hannspree *sett inn valgfritt antall tommer her* til 3795,- Som nevnt, butikken kan ha sine egne grunner og rutiner på dette, jeg bare uttaler meg generellt og etter mitt skjønn. Som eg nemnte så var denne tven til soverommet. Den blir ikkje so mykje brukt, så kvalitet speler ikkje så alt for stor rolle her. Kan den visa nyhende er den meir enn god nok. Har ein knallgod 50" Samsung i stua som eg nyttar til tv spel og film. Jau, eg jobba på denne butikken sjølv. Eg fekk sokalla "kompis pris" i ca 2 månader etter at eg slutta. Leverte du inne varene som du fikk dem? Altså du leverte med all embalasje, plastikkposer, manualer osv og varene var ikke synlig brukt?Sjølvsagt. TVen eg leverte inn kunne ein ikkje sjå at var pakka opp eingong. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå