Gå til innhold

Digital overføring fra PC til Logitech Z-5500 5.1 surround-annlegg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om det er verdt bryet og om det er forskjell frå analog til digital frå PC-en. Har du eit bra lydkort kan lyden faktisk bli betre ved å bruke analog. Einaste forskjellen med digital overføring er at signalet bli konvertert til analogt i anlegget i staden for PC-en. Du er betre beskytta mot støy, men det er ikkje sikkert at DAC-en (lydkortet) i anlegget er betre.

Lenke til kommentar

Jeg har z-5500, og bare for å klare ting litt opp.

Eneste grunn til å bruke Optical eller Coax kabel fra PC til z-5500 er for å se filmer som støtter DolbyDigital eller DTS.(Dette er bare en funksjon som fordeler lyden til alle høyttalerene.) DolbyDigital ellet DTS finner du ikke i andre filer en direkte dvd ripper(noe som kan ta flere GB) eller ved å spille rett fra dvd platen. Jeg ville ha brukt optical kabel til en Xbox eller en Playstation 3 vis høyttalerene var rundt en tv. Så ville jeg ha brukt Coax kabelen fra en forsterker eller fra en dvd/blue-ray spiller. Noen pluss med en s/pdif kabel er at de spiller med litt mindre støy, og kansje med litt bedre lyd. Men siden du bruker et Soundblaster så får du bedre lyd ut av mini-jackene en fra en s/pdif kabel fra hovedkortet.

Men nei, du får ikke 5.1 lyd fra spill med en optical kabel, du mister center lyden. Oppdaget det når jeg spillte age of conan, stemmene til folk ble borte ved bruk at s/pdif kabel, men ordnet seg når jeg byttet til 3 3.5minijacks og satt anlegget på 6channel direct.

Jeg bruker et creative extreme music lydkort, og får bedre lyd av det en hva jeg får fra coax/optical kabel.

fra220708til240708079mp0.th.jpg

Endret av amish
Lenke til kommentar

Jeg sitter å leser i denne forumtråden, og på nettet generelt om dette anlegget. Jeg kom over denne utalelsen på et forum:

"Z-5500 er ett meget god sett, men det spiller utrolig mye bedre foret med analoge signaler. Den digiale D/A konverteren og dekoderene som sitter i selve enheten er ikke spesielt bra"

Er det noen som kan bekrefte dette? Jeg har dette hovedkortet på min pc: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1733961 (altså integrert lyd ikke eget lydkort).

Jeg hadde tenkt å bruke dette anlegget som et lite hjemmekinoanlegg. Og har da kjøpt meg en optisk Switch, med mulighet for 3 innganger og 1 ut. Men spm blir da, får jeg kun surround lyd med vanlig analoge kabler og ikke optisk? Og er det virkelig slik at analog kabel er bedre en optisk på dette settet?

Jeg hadde tenkt å koble switchen til den optiske inngangen og ha en optisk kabel da fra Pc, Playstation 3 og Canal digital dekoderen i switchen.

Håper noen kan svare meg:)

Lenke til kommentar
Jeg sitter å leser i denne forumtråden, og på nettet generelt om dette anlegget. Jeg kom over denne utalelsen på et forum:

"Z-5500 er ett meget god sett, men det spiller utrolig mye bedre foret med analoge signaler. Den digiale D/A konverteren og dekoderene som sitter i selve enheten er ikke spesielt bra"

Er det noen som kan bekrefte dette? Jeg har dette hovedkortet på min pc: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1733961 (altså integrert lyd ikke eget lydkort).

Jeg hadde tenkt å bruke dette anlegget som et lite hjemmekinoanlegg. Og har da kjøpt meg en optisk Switch, med mulighet for 3 innganger og 1 ut. Men spm blir da, får jeg kun surround lyd med vanlig analoge kabler og ikke optisk? Og er det virkelig slik at analog kabel er bedre en optisk på dette settet?

Jeg hadde tenkt å koble switchen til den optiske inngangen og ha en optisk kabel da fra Pc, Playstation 3 og Canal digital dekoderen i switchen.

Håper noen kan svare meg:)

Eneste er at du får 5.1 uten dolbydigital med analog tilkobling.

Vår canaldigital boks har bare en coax utgang, ikke en optical utgang. Playstation3 har bare en optical utgang. Så du kan koble playstationen til optical inngangen og canaldigital boksen til coax inngangen på z-5500.

Lenke til kommentar
Det følger med en trippel mini-jack kabel til analog overføring, digitalkabel er ekstrautstyr.

så det betyr at hvis jeg kjøper dette systemet så har jeg alt jeg trenger for å koble til med mini jack?

og en siste ting, er det noen problemer med at jeg bruker dette systemet og z 2300 siden jeg har 2 mini jack innganger?

akkurat nå bruker jeg z4 og z2300 på likt?

Endret av ComputerNoob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...