Gå til innhold

Digital overføring fra PC til Logitech Z-5500 5.1 surround-annlegg?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt ny i dette forumet og har ikke veldig mye greie på lyd og bilde(Mer peiling på bruk av PC :grin: ). Har akkurat kjøpt Logitech Z-5500 surround skjønner dere. Den er ikke en gang tatt ut av esken... Så leste jeg i en tråd om Logitech Z-5500 her på forumet og plutselig så jeg at flesteparten av dere bruker digital kabel (coax ell optisk) mellom PC og surround-annlegget. Har bestandig brukt mini-jack til de dritthøytalerene på 5Watt og bassen på 15Watt jeg har hatt :!: Så vet lite om dette med digital kabel :hmm:

Hva er det som gjør dette så mye bedre?

Hvor mye koster en slik kabel?

Link til hvor man kan kjøpe det?

Burde jeg bruke optisk eller coax, hvem gir best lyd?

(Coax-kabel har jeg faktisk hørt om og det er mye mulig pappa har det på steroen i stua ell no, men veit ikke no spess om kabelen)

Er det inngang for digtal kabel i alle nyere PCer? (Bygget min for ca et år siden)

Hvis dere trenger å vite hva slags lydkort jeg har så kan jeg legge ut navnet når jeg kommer hjem fra jobb, husker det ikke her i farta :p

All hjelp tast imot med STOR takk :thumbup::new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil tippe du har digital coax, ein ny PC i dag har ofte det. Avhenger av hovudkortet, om du ikkje har lydkort. I så fall treng du ikkje meir enn ein phonokabel mellom anlegg og PC samt skru på S/PDIF i PC og skifte inngang på anlegget.

Det stemmer ja, det er ein optisk kabel. Men du må sjekke kva utganger du har på PC-en.

Optisk-utgang er lett å identifisere med det raude lyset, Coax-utgang til venstre:

_TOSLINK.JPG

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Eg vil tippe du har digital coax, ein ny PC i dag har ofte det. Avhenger av hovudkortet, om du ikkje har lydkort. I så fall treng du ikkje meir enn ein phonokabel mellom anlegg og PC samt skru på S/PDIF i PC og skifte inngang på anlegget.

Jeg har en stasjonær PC med et Sound Blaster! *et eller annet* lydkort. Kan legge ut det som står etter navnet når jeg kommer hjem :)

Men når du sier en phonokabel, er ikke det bare en vanlig kabel med minijack? Er ikke det d samme som anlog? :dontgetit: Er helt ny jeg asså, så du får unnskylde meg.

Og hva er en S/PDIF?

OT: Scrubs eier hardt btw :thumbup:

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
http://cgi.ebay.com/3PCS-6-Digital-Audio-O...p3286.m14.l1318

Er dette en optisk kabel det er mulig å bruke mellom surround-anlegget og PCen?

Hvilket hovedkort har du?

Jeg har et MSI Diamond *et eller annet* hovedkort. Er en liten stund siden jeg bygde PCen, så må jukse litt å kikke inn i maskinen for å finne helt korrekte titler på de forskjellige delene :blush:

Jeg tar noen bilder av PCen bak når jeg kommer hjem jeg, så ser jo dere d og :)

Lenke til kommentar

Med phonokabel meiner eg sånn:

c4c8134bf956161b52423bcf0bc8458f.jpg

Den går frå utgangen på biletet vist over og inn på den det står "Coax" på her:

Bilde.jpg

Du kan bruke kva som helst, kablene funker like godt på analoge og digitale signaler. Eit digitalt signal blir derimot ikkje påverka av støy.

S/PDIF er ein benevnelse for eit overføringsformat. Den dekker både optisk og coax.

Lenke til kommentar

Nei, med mindre det er snakk om veldig lange avstander er det ikkje noko forskjell. På lange avstander kan kanskje ein optisk overføring preservere signalet betre, men for dei aller fleste er ikkje det aktuelt. Eg har prøvd begge på litt forskjellige anlegg og ikkje merka forskjell i det heile tatt.

Det er ein digital overføringsmetode. Signalet PC-en sender ut er det same som kjem fram til anlegget, det kan ikkje bli påverka av støy.

Lenke til kommentar
Nei, med mindre det er snakk om veldig lange avstander er det ikkje noko forskjell. På lange avstander kan kanskje ein optisk overføring preservere signalet betre, men for dei aller fleste er ikkje det aktuelt. Eg har prøvd begge på litt forskjellige anlegg og ikkje merka forskjell i det heile tatt.

Det er ein digital overføringsmetode. Signalet PC-en sender ut er det same som kjem fram til anlegget, det kan ikkje bli påverka av støy.

Så det er DET som er forskjellen på digital og analog overføring? Ved digitalt mottar annlegget det samme som PCen sender ut, mens på analogt kan det forandre seg litt?

Er kablene som binder kanalhøytalerene og centeren til subwooferen analoge? er d lurt å bytte de og? Er d i d hele tatt mulig å bytte de?

Edit: Trykkleif ;)

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Sånn da har jeg funnet ut at hele navnet til lydkortet mitt er: Sound Blaster Live! 24-bit. Det er nå nesten 3 år gammelt.

Fikk også tatt noen bilder av bak PCen før jeg koblet den til igjen. Hva slags muligheter har jeg til coax- eller optikkabel? eller har jeg kanskje mulighet til å velge?

Legg gjerne med en ell flere link(er) om den/de kabelen(e) dere foreslår jeg bruker fra Logitech Z-5500 til PC.

Edit: Måtte legge til et ord jeg hadde glemt.

post-167058-1216937677_thumb.jpg

post-167058-1216937775_thumb.jpg

post-167058-1216937826_thumb.jpg

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Du kan plugge i en optisk kabel i den grønne "porten" nede til høyre på første bildet. Du kan også koble til med phonokabel på den gule utgangen under printerporten. (den store lilla)

Du må koble til med mini-jack kablene som fulgte med i tillegg, da surround-lyd i spill ikke kan overføres digitalt.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Så det er DET som er forskjellen på digital og analog overføring? Ved digitalt mottar annlegget det samme som PCen sender ut, mens på analogt kan det forandre seg litt?

Forskjellen på digitalt og analogt er at i den digitale verdenen eksisterer bare høyt og lavt, eller 0 og 1 om du vil. I den analoge er det simpelt sagt alt mellom 0 og 1, dermed er det analoge signalet langt mer ømfintlig til ørsmå endringer skapt av støy, dårlig kabel, terminering osv.

Til ditt bruk har det ingenting å si hva du bruker, så det er like greit å bruke den som følger med.

Lenke til kommentar
Du kan plugge i en optisk kabel i den grønne "porten" nede til høyre på første bildet. Du kan også koble til med phonokabel på den gule utgangen under printerporten. (den store lilla)

Du må koble til med mini-jack kablene som fulgte med i tillegg, da surround-lyd i spill ikke kan overføres digitalt.

Kan ikke surround-lyd i spill overføres digitalt? :O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...