Gå til innhold

1. gang, 2. gang, 3. gang - kjøpet hevet! (?)


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min laptop 30 10 2007 for den nette sum av: 12265 NOK.

 

I mars klikka den(skjermkortet) og hovedkort + grafikkortet(henger sammen) ble bytta.

 

I juli(nå) klikka den igjen med de samme symptomene, og også denne gang kommer det en for å bytte ut hovedkort og grafikkortet.

 

Jeg begynner å bli litt lei nå, så det jeg lurer på er at det er først 3. gangen jeg kan heve kjøpet? Helt eksagt, det må ha skjedd 3. gangen og ikke 4.? De får kun to forsøk på å fiksen den?

 

Et annet spm og, kjøpesummen var 12265 NOK, men i dag har prisen falt veldig og _ny_ tror jeg den ligger på litt over 8000 NOK. Hvis jeg er så uheldig og jeg da innen oktober(kjøpsdato) opplever det samme problemet en gang til(og gitt jeg kan), og vil heve kjøpet. Hva får jeg igjen da? 12 eller 8?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 2 ganger på å prøve å reparere den med samme feil ja. Men de må se på den en tredje gang for å konstantere at det har skjedd igjen. Så har du krav på å heve kjøpet

 

Ellers er det 3 ganger forskjellig feil, samt en fjerde for å konstantere feilen.

 

Ellers skal du ha tilbake kjøpesum når ett produkt er defekt.

Endret av General_Skurf
Lenke til kommentar

Du har krav på kjøpssummen minus bruksfradrag* pluss forsinkelsesrente**. Etter så kort tid kommer du nesten opp i samme sum som du betalte. Selger kommer nok også til å tilby deg et produkt med tilsvarende spesifikasjoner, eller noen hakk bedre.

 

3. gang samme feil stemmer. Loven sier vel ikke noe om 4 forskjellige feil (mener jeg, mulig jeg roter litt), men dette er vanlig praksis hos de fleste.

 

Hvis samme feil kommer tilbake innen 30. oktober 2012, har du vel igrunn mulighet for å heve kjøpet. Du har mer enn et år på deg ;)

Se forøvrig en tråd som var aktiv for et par dager siden angående ønsker om å fremprovosere samme feil selv.

 

* Bruksfradrag (kjapt regnet): Del kjøpesummen på 60 og gang med antall måneder du har hatt pc'en.

** Forsinkelsesrente: http://www.forsinkelsesrente.no/ - usikker på om kjøpesum eller sum minus bruksfradrag regnes med her. Bruk kjøpsdato og dato for heving av kjøp.

Lenke til kommentar
3. gang samme feil stemmer. Loven sier vel ikke noe om 4 forskjellige feil (mener jeg, mulig jeg roter litt), men dette er vanlig praksis hos de fleste.

Den fjerde gangen med forskjellige feil skal bare bedriften ha det godkjent fra verksted at det faktisk er feil på produkt kunde kommer inn med.

Det er ikke noe i loven som tilsier at du har krav på noe etter fjerde gang med forskjellige feil.

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom dette og ser at det ikke står noe om 3. ganger forskjellige feil men da er dette noe bedriften tilbyr.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

 

noe sier meg at han som har skrevet merket på favorittsnusen sin feil ikke har lest forbrukerkjøpsloven...

 

Hadde kanskje ikke lest loven, men vet hvordan bedriftene jobber med disse tingene utifra loven. Så som sagt tidligere at det ikke sto noe om dette i loven.

 

Ang. snusen så var jeg litt kjapp på avtrekkeren :O

Lenke til kommentar
Hvis samme feil kommer tilbake innen 30. oktober 2012, har du vel igrunn mulighet for å heve kjøpet. Du har mer enn et år på deg ;)

Se forøvrig en tråd som var aktiv for et par dager siden angående ønsker om å fremprovosere samme feil selv.

 

Har et års garatien fra dell... 2012, hva er det da? hvor får du 2012 fra?

 

Angående hva jeg får tilbake, så blir det(???):

 

12265 - ( 12265 / 60 ) * 10 + 1000(ca, forsinkelsesrente) = 11220 kr.

 

Jeg lurer nemlig på om jeg skal kvitte meg med den. Så om jeg selger den og den nye brukeren opplever feilen innen kjøpsdato er jo dette 3000 rett i lomma da jeg tror jeg maks får 8000 for den nå.

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven gir deg 5 år..

At Dell bare har ett år var jeg ikke klar over, jeg trodde de hadde to.. Må sjekkes opp, siden jeg jobber hos butikk som forhandler Dell :p

Butikkene kan gi egne garantier. Enkelte store kjeder er også såpass mektige at de kan forhandle seg til lengre garantier fra produsentene for sine kunder.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven gir deg 5 år..

At Dell bare har ett år var jeg ikke klar over, jeg trodde de hadde to.. Må sjekkes opp, siden jeg jobber hos butikk som forhandler Dell :p

Jeg kan svare deg der, de pcene vi har solgt er inkludert 3 års hente og bringe-service hos Dell. (ELI ;P) Reklamasjon utenom dette ordner vi selvfølgelig.

Lenke til kommentar
* Bruksfradrag (kjapt regnet): Del kjøpesummen på 60 og gang med antall måneder du har hatt pc'en.

 

Dette er ikke helt korrekt. Beløpet settes skjønnsmessig og for eksempel i Mobildommen (Rt. 2007 s. 1274) ble bruksfradraget (eller "rimelig vederlag for vesentlig nytte" som det egentlig heter) satt til 75% til tross for at mobilen kun var brukt to år og tre måneder. Bruksfradraget kan i mange tilfeller derfor bli vesentlig større enn en linjær funksjon der 5 år = 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...