dabear Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er vel heller usannsynlig at apple kommer med en ppc-basert maskin nå, når neste versjon av operativssystemet deres skulle droppe ppc-støtte? Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 I følge Gizmodo skal maskinen være nokså dyr å produsere, men vil selges til en lav pris for å redusere marginene. De selger den vel ikke billig FOR å redusere marginene? De selger den billig VED å redusere marginene Stusset også på den, er teksten oversatt med google? Mao dette blir en gigantisk iTouch, sikkert en kul dings, men klarer ikke helt å se nytteverdien... Uten tastatur(kun Touchscreen), blir det definitivt ingen arbeidsPC, jeg har ingenting mot touch skjermer, men de har sine helt klare begrensninger. Ettersom det er Apple vil den nok selge som hakka møkk uansett da Som bordpynt til å vise feriebilder, multimedia senter, så kan den sikkert duge. Dette er noe av det jeg liker ved Apple, de produserer dingsene ingen andre tør å sette i produksjon + de får dem til å se bra ut. Går da vel alltids å koble til keyboard og mus. Blir spennende med en multitouch MacBook. Den kommer med full OS X støtte så da blir Apple Store, men det er også kompatibel med App Store (iPod Touch og iPhone) som ble nevnt i artikkelen til Gizmodo. Ser også at HP er ute med en touchscreen pc. dabear: Ja, er nok Intel prosessor. OS X 10.6 er kun for Intel. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Interessant sak. Kan sikkert være kjekk å ha på farten, og man kan nesten garantere at det kommer en form for støtte så man kan ha den på skrivebordet med tilkoblet mus og tastatur. Hadde vært gøy om de lanserte en iallefall. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Dersom der virkelig er "iBook" så skrives det iBook og ikke Ibook http://www.hardware.no/artikler/naar_ipod_faar_stor_i/51389 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Intressant produkt, men slår meg ikek som særlig nyttig ved første øyekast. Når jeg så overskriften trodde jeg de skulle komme med en e-bok, men jeg ble skuffet. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Synes det virker spennende, men det kan høres ut som om det vil bli knotete å skrive på den. Hvis den ligger flatt på et bord og man får fram et mini tastatur nederst på skjermen eller et lite fysisk under kan det vel gå... Er litt skeptisk selv om konseptet er bra. Skal sies at apple er flinke med brukergrensesnitt osv. så de løser det nok bra. Endret 23. juli 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345t12 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 jøss, er ikke denne artikkelen oppdatert enda. hw.no nettverket har virkelig forfalt. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg tror alle medier forfaller til en viss grad for tiden. Innsparingene i redaksjonene MÅ gå ut over noe, bl.a. tiden hver journalist/skribent har til å kvalitetssjekke artiklene sine. Ser dette i de fleste medier, også de store papiravisene. Tross alt satt ikke de som ble sparket og tvinnet tommeltotter. Men denne artikkelen var vel i overkant mangelfull? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Ikke noe for de som liker å kose seg med et wienerbrød mens de surfer. Skal bli et sant helvete å holde rent.. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Dersom der virkelig er "iBook" så skrives det iBook og ikke Ibook Riv ruskende galt. Norske skriveregler sier tydelig at egennavn skal ha stor forbokstav, og bokstav nummer to skal ikke være stor ved mindre det er som i forkortelsene TV, PC, MAC(nei, ikke apple sin) eller lignende. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Dersom der virkelig er "iBook" så skrives det iBook og ikke Ibook Riv ruskende galt. Norske skriveregler sier tydelig at egennavn skal ha stor forbokstav, og bokstav nummer to skal ikke være stor ved mindre det er som i forkortelsene TV, PC, MAC(nei, ikke apple sin) eller lignende. Språkrådet har nok litt mer greie på dette enn deg. Send gjerne en mail til de, så skal du få høre. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Dersom der virkelig er "iBook" så skrives det iBook og ikke Ibook Riv ruskende galt. Norske skriveregler sier tydelig at egennavn skal ha stor forbokstav, og bokstav nummer to skal ikke være stor ved mindre det er som i forkortelsene TV, PC, MAC(nei, ikke apple sin) eller lignende. Dette er faktisk ikke riktig. Generelt skrives riktig nok egennavn med stor bokstav, men untakene er patenterte ord og varemerker. Apple har beskyttet varemerket iBook og har bestemt at det skal skrives iBook. Da er korrekt "norsk" og skrive iBook. Beskytter noen varemerket "GunNnAr pEDersen" skal det i henhold til norsk rettskriving skrives GunNnAr pEDersen. Have a good one. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) The clue is in the title: Språkrådet. Ikke Språkdomstolen. Dette er et nytt fenomen, og så vidt jeg kan se er det ikke offisiell rettskrivning å respektere logotyper i navn. Egennavn skal som hovedregel skrives med stor forbokstav. Riktignok har noen fra Språkrådet uttalt at man bør respektere varemerkenavns stavemåte, men dette mener jeg må ses på som et uttrykk for en mening, ikke en regel. Dette er heller ikke nevnt på denne siden om stor forbokstav. Jeg vil heller si det bør være tillatt å avvike fra normal rettskrivning dersom et varemerke iflg. produsent skrives med liten forbokstav, men at hovedregelen fortsatt er stor bokstav. Endret 25. juli 2008 av angry_norwegian Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg vet ikke hva du tror Språkrådet er siden du understreker at det kun er et "råd". Språkrådet er direkte underlagt Kirke- og kulturdepartementet og består av fagfolk som er satt til å forvalte det norske språk. Det er Språkrådet som godkjenner ordlister i skolene, staten, osv. Det er Språkrådet som godkjenner "nye" norske ord som f. eks. sørvis. Hvem tror du det er som bestemmer om et ord skal skrives sepe eller såpe? Hvis ikke Språkrådet, hvem da? Mulig det er Regjeringen ved K og K dep. som vedtar det til slutt, men det er etter anbfefalinger fra SR. Det er SR som setter agendaen. Språkrådet er ikke Språkteigen. Mener du det samme om en rådmann også? At han kun er en rådviger? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Jeg vil si at saken er helt klar; i det ene tilfellet så velger man å være konsekvent, og i det andre så vil ordet forandre seg uten noen god grunn. Man kan selvfølgelig også velge å lage sin egen versjon av ordet som ikke kommer i konflikt med regelen om stor bokstav etter punktum, men en mye enklere måte å løse problemet på (som Språkrådet også påpeker), og etter min mening, den korrekte måten å håndtere problemet på, er simpelthen å unngå å bruke ordet rett etter punktum. Jeg klarer ikke å se for meg en eneste setning hvor man ikke har noe annet valg enn å bruke det aktuelle ordet helt i begynnelsen. I realiteten er dette et ikke-problem, men enkelte har det med å 'løse' ting på en absurd vanskelig måte - til og med da man allerede har en god løsning fra før av (som ikke minst kommer fra Språkrådet). Navn man setter på ting er nærmest ikoniske fra før av, og CamelCasing og annet snusk kommer ikke til å gjøre mye fra eller til. De som finner på nye navn på ting har selvfølgelig rett til å lage en hvilken som helst representasjon som de føler passer, og da er det respektløst å prøve å forandre på dette fordi man har en fiks idé om at ordet kommer i konflikt med grammatiske regler (noe de i praksis ikke trenger å gjøre). Endret 25. juli 2008 av CAT-scan Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Uff, når jeg ser de gamle debattene som har rast rundt denne avgjørelsen fra HW-nettverket blir det jo bare pinlig å påpeke det åpenbare. Det er tydelig jeg ikke er alene om å reagere på denne måten å skrive registrerte varemerker på, men HW har tydeligvis valgt å se bort fra hva det store flertallet mener om saken. Akkurat som om det er leserene som er til for HW og ikke omvendt. Noen har åpenbart tatt en gal avgjørelse og er ikke mann nok til å innrømme det. For og omskrive et gammelt ordtak; Det er menneskelig å feile, men det er guddommelig å innrømmme feilen. Jeg tror HW hadde fått langt større kred om de hadde gått tilbake på en beslutning som var feil i utgangspunktet. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Jeg vet ikke hva du tror Språkrådet er siden du understreker at det kun er et "råd". Språkrådet er direkte underlagt Kirke- og kulturdepartementet og består av fagfolk som er satt til å forvalte det norske språk. Det er Språkrådet som godkjenner ordlister i skolene, staten, osv. Det er Språkrådet som godkjenner "nye" norske ord som f. eks. sørvis. Hvem tror du det er som bestemmer om et ord skal skrives sepe eller såpe? Hvis ikke Språkrådet, hvem da? Mulig det er Regjeringen ved K og K dep. som vedtar det til slutt, men det er etter anbfefalinger fra SR. Det er SR som setter agendaen. Språkrådet er ikke Språkteigen. Mener du det samme om en rådmann også? At han kun er en rådviger? Språkrådet lager ikke nye regler etter eget forgodtbefinnende, men følger trender og utvikling nøye før de ser om det er grunn til å endre reglene i forhold til dette. Som du sier; de forvalter, ikke skalter og valter. Og husk; språk er politikk. Det er en viktig forskjell på å godkjenne skrivemåten "sørvis" og "iBook". Det første er en fornorsking av et låneord, noe som vil være fordelaktig for konserveringen av det norske språk og den norske rettskrivning. I det andre tilfellet er det en kommersiell interesse som av markedsføringshensyn - ikke av hensyn til språklig kvalitet - ønsker å innføre sin logotype i rettskrivningen, som et ledd i markedsføringen. Dette kan (bør) ikke tas hensyn til i rettskrivningen. Er det for eksempel noen som mener at man skal tillate særskriving (aka. ord deling) fordi man syns produktnavnet geitmelk ser bedre ut som Geit melk? Eller klassikeren Ananas biter? Som jeg nevnte tidligere: En god løsning vil være å tillate å skrive slik produsenten vil, men at standard rettskrivning opprettholdes slik den er. Så den flåsete bemerkningen din ang. rådmenn ... at jeg dro frem Språkrådets navn for illustrasjon i dette ene tilfellet, betyr ikke at jeg tolker alt bokstavelig. Jeg tror HW hadde fått langt større kred om de hadde gått tilbake på en beslutning som var feil i utgangspunktet. Alle syns selvfølgelig at HW.no får mest kred om de gjør det en selv er enig med, og jeg synes det gir mest kred å stå for en avgjørelse som er upopulær, men som man likevel mener er riktig. Endret 26. juli 2008 av angry_norwegian Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 (endret) Herre min salige, å dra særskriving inn i dette er jo helt bak mål. Det har jo ingenting med saken å gjøre. Nei, huff og huff, nå skriver disse amerikanerne «Super Glue» og ikke «Superglue» igjen. Makan. Skulle tro de ikke kunne norsk! Særdeles mange produktnavn er internasjonale, skal man begynne å forandre på disse fordi de ikke forholder seg korrekt til særskrivingreglene? Vi skal lage nye navn på produkter med allerede eksisterende navn bestående av (og basert i) f.eks. det engelske språk, fordi vi i Norge har andre regler for deling av ord? Hvorfor ikke begynne å oversette alle produktnavn i samme slengen? Eller kanskje vi skal begynne å lage nye titler på filmer og bøker, her på forumet, siden vi er i gang. Hva om vi begynner å kalle 'The Dark Knight' for 'Knut og den fine spaden' istedenfor? Det klinger bra! At heller ikke Tine kan norsk er ikke mitt problem. Jeg tviler sterkt på at noen synes særskriving på emballasjen til norske produkter (med norske produktnavn) er vakkert på noen som helst måte. Det er heller ikke noe problem å skrive rett om man bruker bindestrek, det er fullt ut lovlig i en slik situasjon (som ovenfor). Om et norsk selskap hadde lansert produktet 'MP3 Spiller', så hadde jeg også protestert (av flere årsaker), men det har lite eller ingenting med det vi faktisk diskuterer å gjøre, som er hvorfor enkelte fjollebukker har lyst til å lage sine egne ord da resten bruker allerede etablerte ord, og det ikke er noen grammatikalske problemer ved bruk av disse (om man ikke har lyst til å konstruere problemer helt på egen hånd, selvsagt). Som jeg har forklart ovenfor: Det er langt mer konsekvent å la være å skrive f.eks. 'iTunes' eller 'iPod' i begynnelsen av en setning, enn det er å begynne å finne opp helt egne navn for produkter. Man forandrer ikke på egennavn. Så enkelt er det. At det springer ut av kommersielle interesser er fullstendig uinteressant. Du er bekymret for at kommersielle interesser gjør ugang, og du henger deg opp i at enkelte produktnavn ikke vil stemme overens med norsk grammatikk i enkelte situasjoner, hvor man selv - helt bevisst - har satt ordet i en ugunstig posisjon? Rent personlig finner jeg kommersielle interesser mer enn problematiske nok til at jeg ikke trenger å konstruere problemer utover de allerede eksisterende, men det er tydeligvis bare meg. Endret 26. juli 2008 av CAT-scan Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Her går det en kule varmt hos deg, og du skyter fra hofta uten å treffe særlig godt. Særskriving var et eksempel, uten at sammenligningen behøver å være 100% perfekt. Parallellen er der likevel; produsenten har interesse av å fravike rettskrivningen av markedsføringshensyn (emballasje er også markedsføring). Oversettelse av produktnavn har ingenting med saken å gjøre. Dersom navnet er et egennavn, respekterer man navnet i seg selv. Ibook og iBook er ubestridelig de samme bokstavene i den samme rekkefølgen. Det er ikke to separate ord, slik du hevder. Men den siste skrivemåten er en unødvendig fravikelse av rettskrivningsreglene. At markedsavdelingen hos Apple og andre kommersielle interesser skal ha noen som helst påvirkning på hvordan norsk rettskrivning utvikler seg syns jeg er helt uakseptabelt. At du eller andre (språkanglifiserte?) ikke ser problemet, betyr ikke at det konstruert. Igjen; en god løsning ville være at Språkrådet anbefalte å tillate å skrive slik produsenten ønsker, men at standard rettskrivning opprettholdes. Og skulle man tillate å skrive med liten bokstav er det også mulig å tillate å skrive med liten bokstav i begynnelsen av en setning, som f.eks. i tilfellet med internasjonalt standardiserte forkortelser som "dB". Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Om det er forskjellige ord eller ei kommer nok an på hvem man spør. De fleste lingvister ville antageligvis være mindre interessert i den logografiske delen av ordet, men det betyr ikke at den ikke eksisterer. Du må selv medgi at også du differensierer mellom 'iPod' og 'Ipod', og om det ikke er to forskjellige ord, så er det to forskjellige representasjoner av samme objekt. Du forandrer på den logografiske utforming av ordet, noe som etter mitt skjønn er langt grovere enn å forhindre et potensielt problem ved bruk av liten bokstav etter punktum. Det later til at du har antatt at jeg har snakket om regelen om stor forbokstav i egennavn, noe jeg faktisk ikke har gjort. Denne problematikken ser jeg som fullstendig irrelevant, siden man i praksis ikke får forandret et allerede etablert ord. Språket er ikke noe man retroaktivt kan forandre på. Angående stor forbokstav i egennavn, så er ikke HW stedet for den kampen. Det eksisterer allerede et ord, det er 'iPod'. Dette kan ikke du eller noen andre forandre på, siden det ikke er du som har laget ordet. Det finnes heller ikke noe lovverk som beskytter verden mot brudd på de enkelte grammatikalske regler. Verden blir ikke bedre av at du lager deg en egen versjon av ordet. Det fører bare til inkonsekvens og problemer. En mulighet ville være å protestere høylytt i de instansene hvor slike nye ord blir til, og prøve å arbeide for at de ikke blir etablerte. Man kan jo også prøve å unngå at de blir kreert ved å jobbe for et eventuelt lovverk. Jeg er selvfølgelig helt enig i at egennavn på norsk og engelsk normalt sett skal skrives med stor forbokstav, men noen ord bryter med denne regelen, simpelthen på grunn av at de eksisterer. 'iPod' er 'iPod', og ikke 'Ipod'. Det kan man for all del arbeide med å forhindre, men ikke ved å lage seg nye versjoner av ordet i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå