Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikring fra batteri til stereo, lovpålagt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer enkelt og greit på om det er noen som vet, og/eller eventuelt kan henvise til lovverk angående forskrifter for sikring av direktestrøm til stereo. Altså, er det lovpålagt at strøm som hentes rett fra batteriet må gå innom en sikring før det går til mottaker?

Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant følgende i kjøretøyforskriften:

§ 27-1. Generelt om elektrisk utstyr og elektromagnetisk støy

1. Det elektriske ledningsnett skal være tilstrekkelig dimensjonert for den strømstyrke det skal føre. Ledninger skal være godt isolert og være slik lagt opp og festet at de ikke utsettes for skadelig mekanisk eller kjemisk påkjenning eller skadelig varmepåkjenning. Sikringer skal være riktig dimensjonert.

Lenke til kommentar

Trur ikke du nødvendig finner regler for at det MÅ være sikringer verken i bil eller bolig, MEN anlegget skal være sikkert uten å kunne påføre skade på verken mennesker, dyr eller eiendom. Da blir det vanskelig å unngå bruk av sikringer....hehe

Lenke til kommentar

Jeg har blitt stoppet i tenknisk kontroll en gang så kan fortelle litt om det:

Jeg kjørte inn mot en kontroll med anlegget på full trøkk, og som "rånebiler" flest blei jeg vinka inn..

Fikk spørsmål om bilen, felger og senk, så kikka de over og ville se om alt var som det skulle med anlegget, noe jeg sa var helt i orden :)

Når jeg åpna panseret så begynte de å kikke etter sikringene på strømkablene som gikk bakover, men siden disse var klistra inn under kanten til forskjermen så så de de ikke.

Da han ene kom bort å lurte på hvorfor jeg ikke hadde sikringer, og fikk en liten skjennepreken om farene det medfører, så fikk jeg stabla ut noen ord om at de sitter under kanten til forskjermen så gikk han bort for å sjekke, han stakk handa innunder skjermkanten og der kjente han ledningene, og så sikringsholderene :)

Alt i orden sa ha, og god tur videre ;)

Spurte riktignok ikke om det var lovpålagt, men regner med det siden faren for brann i bil øker om man ikke har det :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk ihvertfall 2`er feil på EU om at sikringen ikke var montert på mine ekstralys.

Det er absolutt anbefalt å ha sikring, da det er en meget billig forsikring mot en potensiell brann.

Ha sikringen mindre enn 40 cm fra batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...