Gå til innhold

Ny bærbar til studier, 5000-8000 kr

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg begynner å studere til høsten, og da trenger jeg en bærbar. Den skal hovedsakelig brukes til tekstbehandling og surfing. Bildebehandling kan bli aktuelt, men spill velger jeg å nedprioritere for å få en god pc for pengene(og fordi det kanskje er like greit å ikke ha muligheten, med tanke på at laptopen skal brukes til studier. Jeg blir lett distrahert. :blush: ).

Skjermen skal være ikke være større enn 15,4", men aller helst vil jeg ha 14,1".

OS kan være både vista og XP, tror ikke linux er aktuelt i første omgang. Det blir i såfall å dualboote med et Microsoft-system, og siden jeg kjenner programvaren til sistnevnte best, blir det nok det som blir mest brukt. (Dualbooting blir uansett noe jeg kommer til å leke meg med på et senere tidspunkt og er ikke viktig nå).

Jeg synes det er viktig med kvalitet og utseende. I alt er det likevel kvalitet > utseende. Jeg har hatt dårlig erfaring fra Acer og lignende merker(tastatur som går i stykker og slarkete og generelt lite robuste løsninger), så med mindre dere har en god grunn(ja, jeg vet de har bra hardware per krone), vil jeg prøve å styre unna "billig-pcene".

At den er stillegående er absolutt en bonus, siden den skal brukes på forelesninger o.l. God batterilevetid er også viktig. Integrert webcam og mikrofon er kjekt, siden jeg sannsynligvis kommer til å bruke skype o.l. mye. Tastaturet bør være fullsize, siden jeg skal kunne skrive raskt på den.

Fordi spilling ikke står høyt på listen, er det ikke en nødvendighet med dedikert grafikk(selv om det hadde vært fint hvis det var mulig å snike det inn, uten å inngå for mange kompromisser).

Minne er ikke så alt for viktig siden det er så billig å kjøpe utenom, og lagringsplass ordnes ved hjelp av eksterne disker. Diskplass på ~100GB-120GB burde holde. Minnet bør helst være 2048MB, men det kan oppgraderes fra 1024MB uten problem, så jeg tar det ikke tungt hvis det ender på sistnevnte.

Har snoket litt rundt på det store internett og fant en jeg synes så bra ut(kritikk mottas gjerne):

Fujitsu Siemens LifeBook S7210

Hvis noen kunne fortelle meg hva forskjellen på Vista Buisness og Vista Home Premium er hadde det vært fint. Jeg har hatt gode erfaringer fra Lifebook-serien tidligere, og også Fujitsu Siemens generellt.

Toshiba Satellite U400-10X T5550

Jeg er litt skeptisk til så liten skjerm, men de hadde klart å få plass til fullstørrelsestastatur. Og så var den rå-stilig.

Dell XPS M1330

Takker på forhånd for alle svar :)

Edit: la til noen pcer

Endret av NdreS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leter etter det samme, vurderer Dell og Toshiba. Blir mye det samme, men Dell har en mye bedre skjerm som alternativ, LED skjerm med Truelife elns. De gir også mye rabatter, tror også det er gratis frakt. Noe som gir mye for pengene. Går du over 9000 kan du bruke rabattkuponger også.

Med 6-cellers batteri og intel sin grafikkløsning beholder den størrelsen sin, men får samtidig bra batterilevetid. "Alt" kan tilpasses, derfor valgte jeg XPS. Justerte opp minnet fra basis, skjerm og batteri. Kom på 8300.

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestillt Dell XPS M1330.

Specs:

Intel C2D T8100, 2.10 GHz, 800 MHz FSB

3072 MB RAM

GeForce 8400M GS 128MB

250 GB Harddisk

LED-skjerm m/truelife

Brukte ikke rabattkupong, da jeg ikke visste dette var mulig, og det ble en del dyrere enn jeg først hadde tenkt(typisk meg). Alt i alt føler jeg meg likevel fornøyd med kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...