PgUp Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, et fujifilm f47fd, som jeg brukte på ferien. Kameraet ble kjøpt over internett på en norsk nettbutikk. Det har seg slik at jeg greide å ta bilde mot et annet kamera samtidig som det kameraet til bilde av mitt med blits. Det førte til at linsa ble ødelagt, og alle bildene jeg prøvde å ta ble helt røde. Resten av kameraet fungerer bra. Er ikke det merkelig at en linse ikke skal tåle mer? Er dettte noe jeg kan få på garantien? Har ikke forsikring. Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er nok en garantifeil ja. Si du tilfeldigvis fikk linsen mot solen? På en annen side skal den faktisk tåle det... Lenke til kommentar
torve Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, et fujifilm f47fd, som jeg brukte på ferien. Kameraet ble kjøpt over internett på en norsk nettbutikk.Det har seg slik at jeg greide å ta bilde mot et annet kamera samtidig som det kameraet til bilde av mitt med blits. Det førte til at linsa ble ødelagt, og alle bildene jeg prøvde å ta ble helt røde. Resten av kameraet fungerer bra. Er ikke det merkelig at en linse ikke skal tåle mer? Er dettte noe jeg kan få på garantien? Har ikke forsikring. Dette høres rart ut. Tror ikke at det er objektivet. Høres mer ut som sensor feil. Eller kan det være hvitebalansen? Kan du legge ut ett bilde eksempel? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Bilde blir forskjellig om jeg tar med eller uten blits, men det er preget av et rødskjær. Her er ett tatt med blits (auto): Endret 23. juli 2008 av Cuz Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det er jo ikke et bilde, så det må være sensoren. Det kan i alle fall umulig være optikken, for den kan ikke skades på den måten. Garanti tror jeg. Lenke til kommentar
___ Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, et fujifilm f47fd, som jeg brukte på ferien. Kameraet ble kjøpt over internett på en norsk nettbutikk.Det har seg slik at jeg greide å ta bilde mot et annet kamera samtidig som det kameraet til bilde av mitt med blits. Det førte til at linsa ble ødelagt, og alle bildene jeg prøvde å ta ble helt røde. Resten av kameraet fungerer bra. Er ikke det merkelig at en linse ikke skal tåle mer? Er dettte noe jeg kan få på garantien? Har ikke forsikring. Litt sent, men... Jeg har aldri hørt om at blitslys skal kunne ødelegge sensoren på et kamera. Når sensoren på et kamera tåler sollys, så tåler den iallefall blitslys. Blitslys er ikke på langt nær så intensivt som sollys. En annen ting er jo at blitslampa bare lyser i ca 1/40000-dels sekund, mens sollyset vil påvirke sensoren så lenge lukkeren er oppe. Så jeg tror blitslyset blir muselort i forhold. Werner Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Her ligger problemet helt klart i sensoren. Et objektiv eller linseelement tar ikke skade av lys. Men en sensor kan ta skade. Husk at sollys rett mot sensor (slik at solen er fokusert på sensoren blir som et brukke et fortsørrelseglass å få papir til å ta fyr. Blitslys er mye sterkere når det rettes mot sensoren enn når det reflateres fra motiver. Ofte står det en advarsel i manuelen til kameraet om å ikke ta bilde rett mot solen eller annet kraftig lys. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Men det er verdt de å forsøke seg på garantisak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå