Gå til innhold

Hvordan gjøre en harddisk bootable med Win 2k?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel laptop som må ha reinstall av OS.

Problemet er at dette er en FSC-maskin med en bug som gjør at jeg ikke får tilgang til BIOS, og dermed ikke endret rekkefølgen på bootable devices. For å gjøre saken bedre er CD-ROM-drevet gått ad undas.

Det jeg trenger å få til er å gjøre en USB-harddisk bootable og hive inn en installasjon av Windows 2000, enten slik at den vil starte installasjonsprogrammet, eller som ferdig installasjon. Jeg har en CD med Windows 2000.

Hva er raskeste/enkleste måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel bruke en "virtuel" maskin, og legge inn Windows 2000 på en ekstern disk o.l...

Derreter kan du kopiere den over på den andre, ?? tror jeg...

Men du får ikke lagt den inn helt som den skal når du ikke kommer inn i bios...

Prøvd og oppgradere/flashe bios`?

Lenke til kommentar

Det må da gå an å få over et image på en eller annen måte?

BIOS er ikke tilgjengelig, og maskinen starter kun fra HDD, som igjen inneholder null OS-filer. Disken er dog bootable.

EDIT:

Det jeg altså prøver å oppnå er å putte Windows 2000 på en USB-harddisk på en eller annen måte slik at jeg kan putte denne harddisken inni laptopen og boote den opp og enten starte installasjon ELLER starte Windows 2000.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar

Prøvd med en diskett? Lag en oppstarts diskett, da kommer du forhåpentlig vis inn i DOS, fra der -tror- jeg du kan kopiere filer ifra en USB-minnebrikke.

Prøv å flash BIOS, enten med en nyere eller en eldre version.

NØDLØSNING: du kan at og koble lapptoppens HDD til en annen maskin og derfra installiere Win2000, MEN for at dette skal gå smertefritt må du ha en likt hovedkort på den andre maskinen. Ellers vil maskinen være ustabil eller i verste tillfelle ikke starte.

Hvis du er så heldig at du har en lik maskin er du "home free" som de sier over dammen, hvis ikke prøv alikevell.

Hvis du er så heldig at den starter opp i Windows, må du ta en eller tre restart for at maskinen skal finne ut at den har fått en ny maskin "å bo i". å finne drivere til hele PC`en er et must...

Lenke til kommentar

Prøvde annen-PC-metoden. Nektet å starte opp GUI-et da jeg byttet disk.

Var mye knot, men det ble plutselig mulig å komme inn i BIOS igjen etter at jeg tok ut harddisken, koblet den til via USB og startet Win2k-installasjonen. Da den rebootet kom faktisk boot-valgene opp igjen. Så jeg kunne altså sette CD/DVD som første boot device.

Startet installasjonen, men den stopper bare opp når de første driverne installeres etter at GUI-et har startet for første gang. Ventet i over en time på at det skulle skje mer før jeg ga opp.

Nå installerer jeg Vista Home Basic på den i stedet :) Og det er jo ganske frekt, med tanke på at dette er en FSC Amilo A anno ca 2003 :D Men det ser ut til at det går. Så da er det vel bare å skru av alt fancy og deaktivere alle unødvendige prosesser.

Så mye arbeid bare for å få en maskin med en com-port. Har kjøpt et slikt diagnoseverktøy til BMW som kun fungerer med RS-232, og nektet å fungere med en vanlig USB-RS-232-overgang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...