Schnellshooter Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Snart solformørkelse: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/07/22/541456.html Noen som vet om det er mulig å fotografere dette med DSLR? Evnt. hvordan? Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Monter solbriller på kameraet ditt Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 skulle gå bra det, men du trenger nok et heftig gråfilter Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg satser på mitt 4-trinns ND-filter skal hjelpe litt. I tillegg kan jeg bruke et 4-trinns GND-filter på selve sola. f/11 og 1/4000 sek. Burde vel funke. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Og ikke se direkte på sola gjennom kamerasøkeren. Bruk manuell fokus og forhåndsfokuser på horisonten eller noe sånt. Du kan holde et hvitt ark bak søkeren for å se motivet. Hvis kamera har Live View så tror jeg ikke det er noe god ide å bruke den. Sol gjennom et tele objektiv rett på sensoren over lang tid høres ut som en dårlig ide. Tips jeg leste her om dagen: Hvis mulig ikke ta kun bilder av formørkelsen ved å zoome maksimalt inn. Prøv å få med formørkelsen som en del av et større motiv (Ikke så lett når formørkelsen foregår høyt oppe på himmelen). Sola blir riktig nok liten, men det kan bli et mye mer spennendes bilde Lenke til kommentar
Schnellshooter Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Så dere mener det er forsvarlig å kjøre 70-200mm rett mot solen, så lenge en har et gråfilter på? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Så dere mener det er forsvarlig å kjøre 70-200mm rett mot solen, så lenge en har et gråfilter på? Nei, det er ytterst uforsvarlig! Søk etter "solformørkelse" eller "solar eclipse photography" På google finner du da f.eks. disse sidene hos nasa Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Solbriller mens du ser igjennom søkeren er nok også lurt... teleconverter hadde også vært greit å hatt siden 200mm (tilsvarende ca 300mm på fullformat) ikke er så langt. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvordan er det med sveisebriller? Nå er jeg faktisk seriøs. Finne ett fint sted der du får med fjell etc. Solen rett over fjella. Eksponere fjell og forgrunn vanlig og etterpå tar man solformørkelsen gjennom sveisebrilleglass. Fikse selvfølgelig bildet i PS etterpå. Lenke til kommentar
Schnellshooter Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Så dere mener det er forsvarlig å kjøre 70-200mm rett mot solen, så lenge en har et gråfilter på? Nei, det er ytterst uforsvarlig! Søk etter "solformørkelse" eller "solar eclipse photography" På google finner du da f.eks. disse sidene hos nasa Var det jeg tenkte. Har en snau uke på å forberede dette, burde vel gå bra (bortsett fra at det selvfølgelig blir overskyet den dagen). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvordan er det med sveisebriller? Nå er jeg faktisk seriøs. De "sol-formørkelse" brillene som man kan få tak i, er mye nærmere sveise-briller enn vanlig solbriller i lysdempning. Det dog er mulig at det blir for mørkt Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Sveisebriller skal ikke brukes! De slipper gjennom de skadelige strålene, ifølge linken til turens hjemmeside. Edit: Det samme gjelder solbriller og eksponert film. Endret 23. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Sveisebriller skal ikke brukes! De slipper gjennom de skadelige strålene, ifølge linken til turens hjemmeside. Edit: Det samme gjelder solbriller og eksponert film. Da lærte jeg noe i dag også. Tom Lenke til kommentar
magneska Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Det billigste er å kjøpe solfilterduk fra f. eks Baader Planetarium Deretter er det bare å klippe og lime. Man må da lage seg en "sylinder" eller noe som kan monteres på objektivet. Brukte dette under den totale solformørkelsen 29. mars 2006. Evt kan man kjøpe et ferdig filter med de samme egenskapene. Har akkurat bestilt et fra USA (fra Thousand Oaks Optical), som skal testes ut på den partielle formørkelsen 1. august før det skal brukes i Japan neste år. Gråfilter er nok ikke noen god ide! Endret 23. juli 2008 av magneska Lenke til kommentar
nutcase Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Regner med at trådstarter befinner seg på Svalbard siden han skal fotografere solformørkelsen. Det er jo eneste del v Norge som har ordentlig solformørkelse denne gangen. resten av Norge har vel bare en liten delvis formørkelse. Var det ikke 70% i nord-norge og deretter helt ned i 30% sør-norge. SÅ hvis han ikke er på svalbard, vil han ikke kunne fotografere noe historisk solformørkelse unasett filtertype på objektivet.. mvh Nutcase Lenke til kommentar
fuchs Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Snart solformørkelse: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/07/22/541456.html Noen som vet om det er mulig å fotografere dette med DSLR? Evnt. hvordan? www.nas-veven.no hjemmeside til norsk astronomisk selskap - der finner du veiledning til å lage deg solfilter til ditt kamera. lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå