Gå til innhold

litt om slekten


deathfuck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvem er du i slekt med som mange vet hvem er?? håper det kommer in mye fra dere

 

min slekt er

 

Magnus 3. BERRFØTT

 

Olav 3. Haraldsson KYRRE

 

vet ikke helt om det var en bra jobb de gjorde men vet lit

 

 

kommer mer snart

 

 

 

fått infomasjonen av en grei person i slekten

 

 

Da er vi i slekt! Langt ute, men likevel. Jeg er etterkommer etter Agnes Håkonsdatter, "uekte"datter av Håkon V

Og jeg som er republikaner...

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er alle sleksforskere i slekt med en kjendis ;)]

 

Går man langt nok tilbake øker sjansen kraftig for å treffe på kjendiser. Man regner vel med at ALLE i Europa og i store deler av verden (muligens absolutt alle, med unntak av noen isolerte stammer i Amazonas og Ny Guinea o.l. er etterkommere etter Karl den store. Dat vanskelige er sjølsagt å bevise at man er det, da det alltid er fare for feil i slektskjeden bakover. Feil ett sted er nok for at alt bak dette faller sammen. '

 

Jo nærmere man kommer ny tid, jo mindre er sjansen. Både fordi det er flere mennesker, men sjølsagt først og fremst fordi ANTALLET forfedre øker kvadratisk for hver generasjon (med unntak av at enkelte forfedre kommer igjen flere steder).

 

Hvordan kan man vite om man stammer fra Harald Hårfagre, Olav Kyrre eller Magnus Berrføtt? Hvor finner man slik informasjon?

 

Det er alltid en STOR grad av usikkerhet knytta til dette. Det store problemet er å spore slekta tilbake til før svartedauden. Har man ikke funnet noen store, mektige slekter ETTER dette i slekta, så er det lite sjanse for å komme før denne tida. Men har man først spora opp kaksefolk, så bør man sjekke nøye etter videre. Sjansen er da svært stor for at disse er etterkommere etter kongelige.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Morsomt dette med slektsforskning, har selv forsket på min slekt og har så langt sporet mine aner til bla. Tyskland, Danmark og Sverige. Har så langt klart å spore slekten tilbake til begynnelsen av 1500-tallet, men etter det begynner det virkelig å bli vanskelig.

 

Har også funnet slektninger i USA som jeg har regelmessig kontakt med. Min tipp-tipp oldefar gjorde nabojenta (min tipp-tipp oldemor) gravid for senere å stikke av til Seattle hvor han stiftet ny familie. En av hans etterkommere forsket på slekten sin i Norge, samtidig som jeg forsket på mine slektninger i USA og slik fikk vi kontakt med hverandre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+12341842

Er i slekt med Coldevin-ene på farsiden (altså via slekten til Isak J. ColdevinFrosta. Bor selv på andre siden av fjorden, i Stjørdal :p

 

Jeg har også slekt som bor like ved gården (Dønnesgodset) til Coldevin-linjen på Dønna, så jeg nært tilknyttet den slekten altså :laugh:

 

Forøvrig så stammer jeg fra den gården denne gjengen regjerte fra :p

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar

Vi er egentlig slekt i hverandre - alle sammen når man bare gå så langt bak i tiden. Iallefall der hvor jeg kommer fra og bor, har jeg allerede funnet ut at jeg nærmest er slekt i 1/4 av kommunen. For tar man feks, og går tilbake til tipp - tipp - tipp - tipp oldefedre også går utfra røttene dems, kommer man plutselig til en person som du ikke trodde du var i slekt med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...