Gå til innhold

radeon 9500 blir 9700pro er det sannt?

hysing

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har lenge sittet og lurt på hvaslaks 3dkort vi skal kjøpe.

valget her som regel stått mellom et radeon 9700 eller GeForce 4 6800.

valget har vært vanskelig og dærfor vurderer jeg stertktå gjøre slik som kompisen råder meg til.

han sier at : noen russere har laget en driver tilSappire radeon 9500 som gør at dette kortet yter like bra som radeon 9700pro.

Personlig er jeg veldig skeptisk. Jeg har aldri sett denne driveren før, og hvis det skulle være sannt hvilken garanti har jeg jeg for at en eller annen russer skal komme med oppdateringer som gjor at kortet vil få støtte for alle de nye standardene som kommer i senere tid??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, er vel egentlig 9500pro til 9700pro som er greia, mulig jeg vaser her..... Sjekk bare gutta på http://slapps.com de har gjort modden

Nei, det er 9500 non-pro som kan moddes til 9700 non-pro. Det er nok få nye 9500-kort som har denne egenskapen, hvis det er noen i det hele tatt.

http://www.envynews.com/gibs.php?ID=398

Jaja, Var vel egentlig 9500Pro til 9700? Hehe må bare kverrulere litt ;) Det kommer ihvertfall noen interressante tråder i ny og ne.....

P.S. Har ikke gidda å lese disse trådene selv engang... så jeg har egentlig ikke rett til å utale meg......

Lenke til kommentar

Du vil aldri kunne får et radeon 9500 kort til å få den samme ytelsen som et Redeon 9700, fordi disse kortene har to forskjellige kjerner, altså Radeon 9700 har en 9700 kjerne og 9500 har 9500 kjerne, og på disse to kortene så er det også forskjellige båndbredde, men ja du kan få et R9500 koto opp i samme MHZ som et R9700, men ikke med samme ytelsen... :D

Lenke til kommentar
Du vil aldri kunne får et radeon 9500 kort til å få den samme ytelsen som et Redeon 9700, fordi disse kortene har to forskjellige kjerner, altså Radeon 9700 har en 9700 kjerne og 9500 har 9500 kjerne, og på disse to kortene så er det også forskjellige båndbredde, men ja du kan få et R9500 koto opp i samme MHZ som et R9700, men ikke med samme ytelsen... :D

9500 og 9700 har samme kjerne. (R300)

Modder du ett 9500 til ett 9700 åpner du minnebussen fra 128MB til 256MB og fra 4 Pipelines til 8 Pipelines.

Ett "moddet" 9500@9700 yter det samme som ett fullverdig 9700.

(Hvor har du fått det ifra att det skulle yte dårligere? :shrug: )

Lenke til kommentar
Jada, du kan mode det, men du får ikke samme ytelse, kun ved å klokke det med for eks. powerstrip ol.....

Dersom du modder det til ett 9700 vil det kjøre på 9700 hastighet og yte like bra som ett 9700 kort. Dersom du klarer å overklokke kortet til ett 9700pro vil det yte like bra som ett pro kort.

Lenke til kommentar
Jada, du kan mode det, men du får ikke samme ytelse, kun ved å klokke det med for eks. powerstrip ol.....

Råder deg til å lære deg litt mer om skjermkortets oppbyggning før du kommer å påstår noe sånt. Gjør litt research først, ellers kan du fort havne på "dypt vann".

Det ER samme kjerna. Den er HEEEELT lik.

Lenke til kommentar

De ser ikke forskjell.. for det går ikke. 9500 Kortet er bare programert slik at når man bruker vanlige drivere så bruker kortet bare 4 av de i alt 8 Rendring pipelinene.. Så om du vil kan du også modde et Radeon 9700 kort til et 9500 kort.. ( om det er med 9700 PCB )

Så den eneste forskjellen mellom de blir vel den informasjon som ligger i bios på kortene.

Lenke til kommentar

For all del, ikke kast bort penger på et 9700 kort. Jeg skaffet meg akkurat et Sapphire 9500 non-pro og med litt modding av drivere samt litt overklokking så er jeg oppe på ytelsen av et default 9700 kort.

Off-topic: Er det bare meg eller har jeg hatt flaks med kortet mitt med tanke på oveklokking av RAM. Jeg ser at veldig mange ligger rundt 305-310, mens jeg kan glatt kjøre opp på 325-330 uten artifacts i 3DMark01-03. Dette er da med stock-kjøling og 4 Titan kab. vifter.

Lenke til kommentar

hehe, sorry :lol: jeg dreit meg litt ut på den første der, jeg har sett litt feil på noen småting om R kortet på noen tester litt rundt omkring, derfor mente jeg at det var forskjellige kjærner.. (driti ut litt)... :lol:

Det jeg mente med forrige post, kanskje den var dårlig formulert: Du kan ikke få den samme ytelsen som er t 9700 kort med et 9500 bare ved å klokke helt normalt, du må mode det først... det var det jeg mente... :roll:

Lenke til kommentar

9500 og 9700 har samme kjerne. (R300)

Modder du ett 9500 til ett 9700 åpner du minnebussen fra 128MB til 256MB og fra 4 Pipelines til 8 Pipelines.

Ett "moddet" 9500@9700 yter det samme som ett fullverdig 9700.

(Hvor har du fått det ifra att det skulle yte dårligere?    :shrug: )

fra 128bit til 256bit minnebus. 256bits bus betyr at du kan sende 256 1'ere eller 0'ere per klokkesyklus gjennom busen som er en kommunikasjonskanal mellom prosessor og minne.

MB er noe helt annet, Megabyte: beskriver hvor mye lagringsplass.

Tror du glemte det bare, men så er det sagt...

Lenke til kommentar

Jeg advare nokk en gang om at mange 9500-kort som er forsøkt modda til 9700 ikke har funka uten problemer. Problemene innebærer somregel feil i 3D-grafikk, men i de mest ekstreme tilfellene krasjer hele maskinen. Det har vært spekulert i at delevis defekte R300-chipper har blitt brukt i en del av 9500-korta, uten at jeg skal si det helt sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et Connect3d Radeon 9500 Pro som eg gjerne vil klokke d eller modde, men BIOSen tilater d ikkje.

Eg har ein anna BIOS på dataen som eg veit tilater overklokking men eg veit ikkje noe om å flashe BIOSen på sjermkortet. (noen fare for at kortet kan bli ødelagt vist eg bytter BIOS eller lign.)

Noen som veit ka eg må gjøre ???

Lenke til kommentar

ser ut som jeg har starta en skikkelig kveruleringsposte hær.

tror jeg bare gjør det på den lette måten jeg. kjøper et radeon 9700. ække særlig god klokker og forrige gang endte det med disaster. (fikk en amd xp fra 2Gz til 700 Mz)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...