Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål om analog fotografering

Anbefalte innlegg

God aften der ute!

Jeg har lyst til å drive litt med analog foto, men jeg er eegntlig ganske blank. Jeg har en Olympus OM-1 og et par objektiver, og jeg kan ta bilder med det, men der stopper stort sett min analoge kompetanse. For å gjøre det enkelt starter jeg med følgende sprøsmål:

-Hvilken film anbefales? Jeg veit at jeg må bruke svart/hvitt hvis jeg vil fremkalle selv, men har noen noen konkrete anbefalinger? På digitalt bruker jeg vanligvis ISO200, men siden jeg har en lyssterk 50mm tror jeg kanskje at jeg tar sikte på ISO100 på filmen.

-Hvordan fremkaller jeg filmen? Har lest masse rundt om kring, men jeg har ikke helt skjønt det enda. Det jeg er mest usikker på er egentlig hvor jeg får tak i kjemikaliene som trengs.

-Hva gjør jeg med de fremkalte bildene? Jeg ender opp med noen små negativer, hva gjør jeg med dem? Scanneren min har en sånn greie for å scanne negativer, så jeg kan vel bruke det, men jeg har lyst til å leke meg litt. Jeg har skjønt at man må ha en forstørrer for å forstørre (no shit), men er dette innen rekkevidde for en blakk 15-åring? Er det evenutelt sjanse for at noen fotoklubber eller lignende har denslags utstyr?

-Hvis jeg forstørrer et negativ, hva gjør jeg med det da? Jeg har prøvd på cyanatopi, det var utrolig gøy, men finnes det noen andre metoder som er relativt enkle?

Dette her blir vel mye å svare på, men det er bare å starte forsiktig så skjønner jeg det etter hvert :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å fremkalle filmen trenger du en fremkallingstank, med tilhørende spole, fremkaller og fiks. Man trenger også noe som man kan åpne filmkasetten med, jeg bruker en brusåpner. Jeg har også funnet ut at det er lurt å henge et par klesklyper eller lignende i enden på filmen når den henges til tørk. På denne måten minimerer man risikoen for at filmen skal krølle seg.

Når du tar filmen ut av kassetten og spoler den på spolen er det essensielt at rommet er helt helt mørkt. Når filmer er i tanken, kan lyset skrus på igjen.

Håper dette hjelper. Jeg skal opp tidlig imorgen for å gå på jobb, så jeg har ikke tid til å gå mer inngående inn i prosessen akkurat nå. Kanskje noen andre kan spe på litt med litt mer informasjon :)

Francis

Lenke til kommentar

Så kan det nevnes at for å lage prints av negativene (altså papirkopier) må du ha et fortstørringsapparat, fremkallerbad, stoppbad og fixbad.

Samt positivpapir, selvfølgelig. :)

Egentlig er det ikke noe problem å bruke sorthvit ISO400-film, det kan til og med gi et mer interessant uttrykk.

Fotoklubber kan ha både kompetanse og utstyr for mørkeromsarbeid, det kan du jo ringe rundt og undersøke.

Mørkerom er skammorsomt, og kan anbefales for alle. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva koster deg egentlig å sette opp et mørkerom med mulighet for å lage papirkopier?

Og hvor lang tid tar det fra man åpner filmrullen til man sitter igjen med papirkopier?

Og hvor mye vil det koste per bilde?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Forstørrelsesapparat benytter du i et mørkerom. Ettersom sort/hvitt papiret ikke er følsomt for rødt lys kan rommet ha en svar rød belysning. Hva det koster å sette opp et mørkerom? Avhenger av hvilke muligheter du har (bygningsmessig). Pris per kopi? Avhengig av størrelsen på papirkopien.

Men hør med din lokale fotoklubb. De fleste har (hadde) mørherom og forstørrelsesapparat. Med hensyn til fremkalling av filmen kan dette lett gjøres hjemme uten ekstra ombygginger. Når filmen rulles tilbake i filmboksen, påset at ikke alt rulles inn (en flik står igjen. Denne fliken får du inn på spolen til fremkallingstanken (mørkt område, f.eks et lite mørkt rom, kott e.l. - Husk at lysstoffrør avgir en del lys etter at der slått av.). Når spolen er i fremkallerboksen kan du fortsettejobben i normalt lys. Fremkaller må være tilpasset filmen. Å finne riktig film, fremkaller, fixer og fremkallertank får du hjelp til av din lokale fotoforretning evt fotoklubb.

Lenke til kommentar
Denne veiledningen kan være til hjelp:

http://foreninger.uio.no/fotoklubb/kurs1.PDF

Thanks a lot. :)

Det er for øvrig noe helt eget ved analog fotografering. Jeg er gammel nok til at jeg drev med mye analog fotografering før, og hadde også foto som valgfag på ungdomsskolen, hvor vi gikk gjennom alt dette her (mye glemt). De som vokser opp i dag må jo kansje tenke at analog fotografering er noe skikkelige gammeldagse greier?

Og er det bare meg, eller er det en helt egen kvalitet på analoge bilder i forhold til digitale bilder? Vet at mange sier at digitalt har gått forbi analogt i kvalitet, men det er noe særegent ved analoge bilder, syntes nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er en egen sjarm ved å stå i mørkerommet og se sine egne bilder sakte tre frem. Det høres rett og slett skikkelig gøy ut. Men som sagt (spurt): Hvor mye vil det koste å sette opp et mørkerom med forstørrelsesapparat? Er dette noe en relativt blakk 15-åring kan skaffe seg? Det er jo en synd å la det analoge utstyret vi har støve ned.

Lenke til kommentar
Dessuten slipper du å mase på mor og far om å få et rom til mørkerom. :p

Vi har et kjellerrom som for øyeblikket fungerer som roterom. :cool:

Å melde seg inn i en fotoklubb kunne jo vært en mulighet, men jeg har følelsen av at det blir litt ... formelt?

Hvor får man kjøpt mørkeromsutstyr uansett?

Lenke til kommentar
... De som vokser opp i dag må jo kansje tenke at analog fotografering er noe skikkelige gammeldagse greier?

Og er det bare meg, eller er det en helt egen kvalitet på analoge bilder i forhold til digitale bilder? Vet at mange sier at digitalt har gått forbi analogt i kvalitet, ...

Man klarer fortsatt ikke å få samme dynamikk med vanlige digitale kameraer som med analoge kameraer. De fleste som hevder at kvaliteten på digitale er bedre enn for analoge sammenligner stort sett bare snapshot beregnet på 10x15 formatet (og der er digitalt fullt på høyde med analog film).

Lenke til kommentar

Jeg vil uansett påpeke at det ikke er så alt for lenge siden det var utenkelig å lage prints større enn A4 for veldig mange med billige kompaktkamera. Veldig mange av de som har dagens billige kompaktkamera kan uten problemer printe i A3, selv med optiske begrensninger. Men det har med oppløsningsevnen sensor og optikk står for, det var tross alt optikken som ble den begrensende faktor i hine hårde dager.

Lenke til kommentar
Hvor får man kjøpt mørkeromsutstyr uansett?

Kan kanskje være en ide og se etter brukt utstyr når du skal anskaffe det. I allefall forstørrer. Slikt "gammeldags" utstyr pleier å gå ganske billig nå for tiden. Ellers så har vel for eksempel fotoimport i Trondheim slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Har to stk forstørrere + div mørkeroms utstyr stående. Den ene tar 6x6 negativ, og den andre er en gammel farge forstørrer som tar kun 35mm film, men kan også brukes til s/h.

Fotoimport har som sagt alt du trenger til en billig penge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...