Gå til innhold

BK: Leke med dybdeskarphet

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Legger ut et bilde jeg tok i april for å høre deres meninger. Var på fotokurs da jeg tok det, og gikk langs strandkanten med flere andre da jeg fant denne flasken som jeg da la i vannet for å fotografere. Vi lærte litt om dybdeskarphet der så jeg prøvde å bruke noe av det jeg hadde lært da jeg tok bildet, så er med vilje at jeg har gjort bakgrunnen ufokusert.

Vi ble bedt om å plukke ut et bilde fra den dagen som vi ville jobbe videre på senere (redigere litt i photoshop, for så å ramme inn det endelige resultatet). Det jeg gjorde var å klone bort en stein som forsyrret nederst i bildet, skrudd bittelitt opp på lys og kontrast, og til slutt laget en liten ramme rundt.

Shutter Speed: 10/8000 second

F Number: F/5.6

Focal Length: 135 mm

ISO Speed: 100

Noe dere ville gjort annerledes? Tips? Anything. Fyr løs :)

post-145158-1216762096_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er midtstilt? Her det jo en veldig åpenbar tredeling. Ok, flasken er midtstil i horisontal retning, men hvilke andre muligheter finnes uten å gjøre motivet til et ingenting? Det er for lite å gå på, og skaper du mer rom som blir det som nevnt ingenting isteden. Det er ikke så veldig inspirerende, men jeg synes du har kommet godt fra denne leken likevel. Fargene er lekre, dybdeskarpheten er ikke for liten, og komposisjonen er ekstremt enkel, men fungerende.

Lenke til kommentar
Hva er midtstilt? Her det jo en veldig åpenbar tredeling. Ok, flasken er midtstil i horisontal retning, men hvilke andre muligheter finnes uten å gjøre motivet til et ingenting? Det er for lite å gå på, og skaper du mer rom som blir det som nevnt ingenting isteden. Det er ikke så veldig inspirerende, men jeg synes du har kommet godt fra denne leken likevel. Fargene er lekre, dybdeskarpheten er ikke for liten, og komposisjonen er ekstremt enkel, men fungerende.

Som sagt - jeg likte bildet godt, men flaska ER midstilt, og du (PMNormal) vet ikke hvor mye det er å gå på. Det er uansett mulig å flytte litt på flaska. Av og til fungerer midtstilling. Her synes jeg at blikkfanget med fordel kunne vært litt til høyre for å skape mer dynamikk og bryte den vertikale lagdelingen (som forresten er perfekt i sin tredeling.

I tillegg ville jeg justert litt på lyset og fjernet den mørke flekken under flasketuten.

Noe sånt:

post-24492-1216852119_thumb.jpg

Håper det var greit. Si ifra hvis jeg skal fjerne varianten min.

eitp

eitp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+5132
Det enkle er ofte det beste, tommelen opp.

Takker :)

Ett blinkskudd - som jeg ikke hadde hatt noe i mot å både ha tatt selv og hatt på veggen.

Har jammen tatt bilde av en grønn flaske selv for ikke så lenge siden, som jeg just la i BK

Takk:)

Skal prøve å lete frem bildet ditt og se nærmere på det senere.

Som sagt - jeg likte bildet godt, men flaska ER midstilt, og du (PMNormal) vet ikke hvor mye det er å gå på. Det er uansett mulig å flytte litt på flaska. Av og til fungerer midtstilling. Her synes jeg at blikkfanget med fordel kunne vært litt til høyre for å skape mer dynamikk og bryte den vertikale lagdelingen (som forresten er perfekt i sin tredeling.

I tillegg ville jeg justert litt på lyset og fjernet den mørke flekken under flasketuten.

Noe sånt:

post-24492-1216852119_thumb.jpg

Håper det var greit. Si ifra hvis jeg skal fjerne varianten min.

eitp

eitp

Veldig interessant ide, hadde jeg hatt muligheten nå, skulle jeg prøvd å ta det på flere forskjellige måter. Er egentlig ganske fornøyd med resultatet, men hadde vært artig å prøvd igjen.

Lenke til kommentar

[rant]En må visst være forsiktig med å foreslå endringer i tilfelle endringen skulle slumpe til å ikke bryte en regel. Det er visst viktigere å la være å ikke bryte en regel, enn å ha en mening om hva en tror ville gjort et knallbilde enda et hakk knallere. [/rant]

Ser for meg at bildet hadde blitt enda bedre i større format. Hadde vært fin terapi å hatt det på veggen.

PM har faktisk helt rett - fargene er lekre.

Eitp har faktisk helt rett - blinkskudd.

Anfall er ganske fornøyd med resultatet, og det bør han være.

-Vegar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Er dette samme flaska?

Trodde jeg bare innbilte meg ting at jeg hadde sett en grønn flaske flyte i vannet, men så var jeg ikke helt gal allikevel. :)

Uansett, et veldig behagelig bilde.

Tusen takk for det, men som sagt er det ikke samme flaska nei.

Enkelt og pent. Nydelige blåfarger.

Tusen takk for det. :)

Syntes enkelte henger seg litt for mye opp i "the rules of photography". Er det ikke lov å bryte reglene av og til?(selv om jeg mener de ikke er brutt her)

Bildet er kjempefint. Bildet hvor flasken er flyttet til høyre, ble ikke like fint.

PMnormal har faktisk helt rett.

Jeg er enig med deg. Kunne kanskje ha flyttet flaska mer til siden, men jeg synes det gjorde seg best på den måten jeg gjorde her. Selv om jeg skjønner de som synes at bilder ofte ser bedre ut om de ikke er så "midtstilt", det synes jeg selv også, men akuratt her synes jeg det passet. (Ikke meningen å høres veldig skrytete ut nå og late som jeg har full peiling, så sorry hvis dere får det inntrykket.)

[rant]En må visst være forsiktig med å foreslå endringer i tilfelle endringen skulle slumpe til å ikke bryte en regel. Det er visst viktigere å la være å ikke bryte en regel, enn å ha en mening om hva en tror ville gjort et knallbilde enda et hakk knallere. [/rant]

Ser for meg at bildet hadde blitt enda bedre i større format. Hadde vært fin terapi å hatt det på veggen.

PM har faktisk helt rett - fargene er lekre.

Eitp har faktisk helt rett - blinkskudd.

Anfall er ganske fornøyd med resultatet, og det bør han være.

-Vegar

Hun, takk. ;)

Det så faktisk fint ut på veggen og btw, gav det innrammet i bursdagsgave til bestemora mi, som har det på veggen nå. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...