Gå til innhold

Skal om en stund kjøpe en ny gamer-pc. Men hva synes dere om delene jeg har valgt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det ikke så veldig lenge til jeg skal kjøpe PC.

(Det er en god stund, men dette blir nok planen min da).. Jeg lurer på hva dere syntes om valget av PC-delene, og bare gi deres meninger. Jeg er helt "grønn" på dette med PC-deler og PC bygging, så bare si ifra viss dere har noen bedre forslag.

 

Her er lista:

Trykk

 

Er litt usikker på RAM, og skjermkort, så bare kom me forslag! Har allerede dette skjermkorteti handlekurven. Men er denne bra nok, eller finnes det noe bedre:

XFX GeForce 9800 GTX 512

 

Har sett på disse RAM brikkene: OCZ DDR3 4 GB ReaperX HPC Dual Ch. PC3-10666 2x2048MB 1333MHz.

 

Og: OCZ DDR3 4 GB ReaperX HPC EB Dual Ch. PC3-10666 2x2048MB 1333MHz.

 

Men hvorfor er det stor forskjell på disse RAM-brikkene i pris? Og hvilken burde jeg velge? Og er disse RAM-brikkene et godt valg? Jeg har hørt så mye skryt om OCZ, så tror nok jeg kommer til og kjøpe OCZ ram-brikker.

 

Og en ting til: Trenger forslag til en flatskjerm til PC-en. Gjerne en 22" tommer eller 24". Skjermene burde være gode og se på (at jeg ikke blir sliten i øya) og at de har god kvalitet :) En god skjerm, som passer til spill som BF 2 og CS. Det er de spillene jeg spiller mest, men det blir sikkert fler spill etterhvert.

 

Så de jeg trenger,( som jeg er usikker på):

-Skjerm

-RAM

- og skjermkort :)

 

Takker for svar!! :D

Endret av Spirit99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare lurer på en ting. Du tjener såpass lite i ytelse med DDR3-RAM, at du like gjerne kan ta DDR2-RAM. Da tjener du for det første en del på valg av HK og ikke minst på valget av RAM. Du sparer vel oppimot 1500 kroner på det.

 

Skjermkortet du har valgt er i toppsjiktet. Du kan jo eventuelt kikke på GTX 280 som koster det dobbelte, nesten det trippelte. Evt. kan du jo vurdere om du vil kjøre to ATI-kort (f.eks 4850 eller 4870) i crossfire. Da vil du trenge en større strømforsyning. Jeg syns egentlig du burde velge en større strømforsyning uansett. Ikke fordi den du har ikke klarer oppsettet ditt (noe jeg tror den gjør), men fordi PSUen er noe du kan beholde til en fremtidig PC, og ikke trenger bytte ut. Da kan det være greit med en litt stor nå. F.eks en 850W.

 

Prosessoren du har valgt er en god prosessor er visstnok meget overklokkingsvennlig. Ingen innvendinger på den. Kabinettet er dritkult (syns jeg) og har god kjøling.

 

EDIT: Forslag til en god, men ganske dyr 24". Her er en god 22". Samsung er vel generelt god kvalitet når det kommer til skjerm, tror jeg.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Slenger meg på det de andre sier her: Kjøp deg et X38-kort med støtte for DDR2 og 4GB DDR2-minne i stedet. Dette kan feks være et Asus P5E parret med 4GB PC2-8*00 minne, feks Mushkin XP2-8000:

https://prisguiden.no/product.php?productId=81966

https://prisguiden.no/product.php?productId=95552

 

Ellers ville jeg valgt en annen kjøler enn Big Typhoon VX. Jeg har denne selv, og er ikke voldsomt imponert. Den er ikke spesielt stillegående, og man må kjøre den på laveste hastighet for at lydnivået skal være akseptabelt. Siden den blåser lufta ned mot HK, så kan den også forstyrre luftflyten i kabinettet, skjønt dette kan være en fordel for de som trenger kjøling til chipset'et. Men det dårligste med kjøleren er festeanordningen som er den samme, håpløse "popnagle" greia som på boxedkjølerene til Intel. Det holder ikke med en så tung kjøler, og min har løsnet flere ganger. Min ryker i hvertfall ut til fordel for enten en Noctua NH-U12P eller Thermalright Ultra120Extreme.

 

Hadde helt klart valgt Radeon HD4870 fremfor 9800GTX - både fordi det yter bedre, men også fordi du har muligheten for to slike kort i Crossfire på et X38-basert hovedkort. Men hvis du skal kjøre CF så bør du velge større PSU som Knewt sier. Jeg hadde valgt TX750W fra Corsair. Den er ikke modulær, men allikevel meget bra til prisen: https://prisguiden.no/product.php?productId=83117

Lenke til kommentar

Men det jeg tenker på er jo at:

 

Om kanskje 2-3 år(?) så går det vel egentlig bare på DDR3 også, så hvorfor ikke bare kjøpe det med en gang? Jeg mister vel ikke noe av ytelsen, eller at dataen blir dårligere til spill heller.

 

Men er det noen som har forslag til DDR2 og DDR3 RAM? Og kanskje slenge opp noen linker til noen andre HK-er? :)

Lenke til kommentar

Joda, om 2-3 år er nok DDR3 standarden, men til den tid er nok prisen på DDR3 falt til ca det vi ser på DDR2 nå. Samtidig har det nok også skjedd en god del på ytelsesfronten mtp frekvenser og timings.

 

Går du for DDR3 i dag, så er den eneste reelle fordelen jeg kan se, at du kan beholde minnebrikkene dine ved neste oppgradering. Men det vil høyst sannsynlig være DDR3-minne på markedet til den tid som har en langt bedre ytelse til lavere pris enn de minnebrikkene du linker til i 1. post. Det kan også godt tenkes at 4GB på langt nær er nok til den tid (det er jo ikke akkurat lenge siden 1GB ble regnet for nok og 2GB var for de spesielt interesserte).

 

Dessuten kommer neste generasjon CPUer fra Intel (kalt Nehalem) på ny sokkel, så du blir nødt til å bytte hovedkort i samme slengen når du skal ha ny CPU. Med andre ord er det liten vits i å legge masse penger i et dyrt HK nå.

 

Ut fra disse aspektene er det jeg mener at de 1500kr du sparer på å heller gå for DDR2-minne vil være langt bedre utnyttet hvis du gjemmer dem til neste oppgradering. Du vil på denne måten få langt mer ytelse for pengene. På hardware-fronten er nok de eneste tingene det lønner seg å legge mye penger i skjerm, kabinett og PSU - fordi dette er komponenter man kan beholde lenge over flere oppgraderinger.

 

PS: Ang. skjerm så kan jeg også anbefale 24" fra Samsung som Knewt linker til. En kamerat av meg har den, og det er nok den beste 24" jeg har sett til nå. Angrer i hvertfall temmelig mye på at jeg ikke valgte den selv fremfor 22" jeg sitter med.

 

Edit: Anbefaler Corsair TX750W til PSU. Den har ikke modulære kabler, men det er bare å strips opp de kablene du ikke bruker så de ikke kommer i veien. Er en veldig bra PSU til prisen.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Joda, om 2-3 år er nok DDR3 standarden, men til den tid er nok prisen på DDR3 falt til ca det vi ser på DDR2 nå. Samtidig har det nok også skjedd en god del på ytelsesfronten mtp frekvenser og timings.

 

Går du for DDR3 i dag, så er den eneste reelle fordelen jeg kan se, at du kan beholde minnebrikkene dine ved neste oppgradering. Men det vil høyst sannsynlig være DDR3-minne på markedet til den tid som har en langt bedre ytelse til lavere pris enn de minnebrikkene du linker til i 1. post. Det kan også godt tenkes at 4GB på langt nær er nok til den tid (det er jo ikke akkurat lenge siden 1GB ble regnet for nok og 2GB var for de spesielt interesserte).

 

Dessuten kommer neste generasjon CPUer fra Intel (kalt Nehalem) på ny sokkel, så du blir nødt til å bytte hovedkort i samme slengen når du skal ha ny CPU. Med andre ord er det liten vits i å legge masse penger i et dyrt HK nå.

 

Ut fra disse aspektene er det jeg mener at de 1500kr du sparer på å heller gå for DDR2-minne vil være langt bedre utnyttet hvis du gjemmer dem til neste oppgradering. Du vil på denne måten få langt mer ytelse for pengene. På hardware-fronten er nok de eneste tingene det lønner seg å legge mye penger i skjerm, kabinett og PSU - fordi dette er komponenter man kan beholde lenge over flere oppgraderinger.

 

PS: Ang. skjerm så kan jeg også anbefale 24" fra Samsung som Knewt linker til. En kamerat av meg har den, og det er nok den beste 24" jeg har sett til nå. Angrer i hvertfall temmelig mye på at jeg ikke valgte den selv fremfor 22" jeg sitter med.

 

Edit: Anbefaler Corsair TX750W til PSU. Den har ikke modulære kabler, men det er bare å strips opp de kablene du ikke bruker så de ikke kommer i veien. Er en veldig bra PSU til prisen.

 

-OK. Da hører jeg på deg, og tar meg heller et Asus Maximus Formula HK som går på DDR2 :).

 

-Eller har du andre forslag til et HK som er like godt og kanskje billigere en Maximus Formula?

 

-Har nå også tatt Corsair 750W istedenfor 650. :D

 

Takk for et utfyllende godt svar :thumbup:

 

EDIT: Trenger også forslag til noen gode RAM-brikker som yter godt og er i DDR2 :)

Endret av Spirit99
Lenke til kommentar

Tja, jeg sitter selv med Asus P5E, og er veldig fornøyd. Det er i grunn samme kortet som Maximus Formula, bare en litt "ribbet" utgave med enkel nettverkskontroller og uten eSATA. Faktisk veldig bra lydkort som følger med P5E. Ellers får også Abit IX38 QuadGT gode omtaler. Men jeg har hittil ikke hørt noe særlig negativt om noen av X38-kortene faktisk.

 

Minnebrikker så er de Mushkin-brikkene jeg linket til tidligere gode. Hastigheten på minnet avhenger litt av om du skal klokke eller ikke. Skal du ikke klokke, eller bare klokke litt, så klarer du deg fint med noen PC2-6400 brikker - feks Corsair TWIN2X: https://prisguiden.no/product.php?productId=77416 Skal du derimot klokke mer er det greit med noen raskere brikker. Sånn prisene ser ut nå hadde jeg nok valgt et par PC2-8000 eller bedre brikker. OCZ sine Reaper og ReaperX skal være gode: https://prisguiden.no/vis_side_ved_...lign=Sammenlign

 

Hva ble det forresten til med skjermkort, kjøler og skjerm?

Lenke til kommentar

Her er nå lista mi. Har oppdatert den nå.

 

Lista: Clicky.

 

Det jeg trenger forslag til nå, er: En vifte, CPU kjøler tenkte jeg mest på da, vet ikke om jeg trenger hovedkort kjøler (?)

 

Har tatt noen andre RAM brikker fra OCZ, jeg har ikke tenkt til og overklokke eller noe, så jeg tok de i handlekurven :)

 

-Og hva synes dere om skjermen jeg har valgt?

 

Det jeg trenger formeninger og tips om nå er:

-Er RAM-en jeg har valgt grei?

- Er skjermen jeg har vslgt en god skjerm?

-Og så trenger jeg forslag til vifte :)

Endret av Spirit99
Lenke til kommentar

Ser fint ut det, bortsett fra at jeg uten tvil hadde valgt Radeon HD4870 fremfor 9800GTX. Bedre ytelse til lavere pris og du får muligheten for Crossfire senere ved behov.

 

Skjermen har jeg ingen erfaring med, så den må noen andre uttale seg om. Men har du råd, så ville jeg tatt en 24". Angrer i hvertfall selv på at jeg ikke gjorde det.

 

CPU-kjøler tenger du egentlig ikke hvis du ikke skal klokke - da klarer du deg fint med den som følger med prosessoren.

Lenke til kommentar

Hva skal du med fulltower? Skal du ha vannkjøling? Hvis ikke ville jeg heller anbefalt Antec nine hundred.

 

Istedenfor 9800GTX ville jeg heller valgt Radeon 4870 , som yter bedre og koster noen kroner mindre:D

 

Ellers så ser lista de grei ut :)

Lenke til kommentar

Jeg har Samsung 245B. Det er virkelig en fantastisk skjerm. Hvis du driver profesjonelt design-arbeid er den for dårlig, men for skjermer under 10.000 er dette virkelig noe å gå for. Jeg har brukt den til spill, film og div. layout-arbeid og er strålende fornøyd.

 

Tror kanskje jeg ville godt for en annen CPU-kjøler, pga. eventuelt bråk hovedsakelig (er jo god luftflyt i både 900 og 1200). Skal du slå på stortromma blir det jo Thermalright 120extreme, men er neppe nødvendig. Kan jo gå for en OCZ Vendetta 2. Så de fikk positiv omtale her på hw.no for en liten stund tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...