Gå til innhold

Problemer med lysstoff-rør lampe


Anbefalte innlegg

Har problemer med ei lysstoff-rør-lampe (se bilde)

 

Jeg målte følgende spenninger:

 

Gjeldende stikk når bryter er på: 230V

Gjeldende stikk når bryter er av: 120V

Andre stikkontakter i huset: 250V

 

Pæra er ikke sprengt, har testet andre plasser i huset.

Det ser ut til at det er noe galt med spenninga til lampa.

Hvorfor er det 20V mindre spenning på gjeldende stikk?

Og hvorfor er det spenning i det hele tatt, når bryter er slått av?

post-35025-1216761215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor gammelt er huset?

 

Er det montert jordfeilbryter der?

 

Er lampa direkte koblet eller via stikkontakt?

 

Huset er bygd rundt 1985.

Vet ikke om det er jordfeilbryter (hvordan finner jeg ut det?)

Lampa er direkte koblet (taklampe)

 

Det skal stå om det er jordfeilbryter i sikringsskapet.

 

Men er det 3-fase anlegg? Skal stå det også i sikringsskap.

Lenke til kommentar
Hvor gammelt er huset?

 

Er det montert jordfeilbryter der?

 

Er lampa direkte koblet eller via stikkontakt?

 

Huset er bygd rundt 1985.

Vet ikke om det er jordfeilbryter (hvordan finner jeg ut det?)

Lampa er direkte koblet (taklampe)

 

Det skal stå om det er jordfeilbryter i sikringsskapet.

 

Men er det 3-fase anlegg? Skal stå det også i sikringsskap.

 

Ja det ligger en jordfeilbryter i sikringsskapet.

Det er et helt vanlig anlegg, om det er 1-fase eller 3-fase vet jeg ikke (hva er normalt?)

Lenke til kommentar

Tja, mest vanlig med 1(evt.2)fase, men ofte er det 3 fase også.

 

Men det jeg tror er at det enten er en jordfeil på anlegget hos deg (litt rart med så høy spenning da), men det jeg mistenker mest er at det kanskje er en enkel-sikring som har gått. Hvis en enkel-sikring på 3-fas kurs ryker vil det oppstå merkelige spenninger. Og hvis du har 400Volt inn så kan det forklare at du har så høyt som 250Volt.

 

Vet ikke hvor langt fra trafokiosk du bor, men regner med at det ikke kan være langt. Er jo mulig at du ligger nærme kiosk og kiosken forsyner naboer langt borte, da må everket ha høy spenning ut.

 

Du burde kanskje tatt å få sjekket det av elektriker, utstyr har ikke godt av å få for høy spenning....

 

edit;leif

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Det er nok folk som er mer kompetente enn meg her, men vil tro det kan være en jordfeil siden du måler 120V over bryteren når du har slått den av. Skjønner dog ikke hvorfor jordfeilbryteren ikke slår ut da den skal oppdage ubalansen. Når det kommer til hvorfor du har 250V i huset så burde du først snakke med en elektriker, som evt kan kontakte e-verket. Elektriker har lov til legge opp ett anlegg der spenningen skal være + - 4% av 220V, mens e-verket kan supplere med + - 8%. Tror dog ikke det er pga avstand, da kabeltversnittet i fordelingen skal kompensere for dette. Til slutt, det finnes ikke noe som heter 2fas anlegg. Man har enten 1fas eller 3fas, og jeg tviler på at du har TN anlegg vist det ikke er gjort noe med anlegget siden 1985 ?

 

Ps; Hvor lenge har denne bryteren stått oppe, og hvem monterte den ? Hvilken sikring er på kursen og hva slags tverrsnitt er det på kabelen ?

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Til slutt, det finnes ikke noe som heter 2fas anlegg. Man har enten 1fas eller 3fas

 

 

2-fas er det gamle norske 230volt systemet (IT), da trenger man begge fasene for å oppnå 230Volt. Det er kun TN-systemet det er snakk om 1 eller 3-fas. 2 faser i TN får man 400Volt i, det er uvanlig siden man bruker 400 volt som 3-fas.

 

Så egentligt er det 2 fass som er mest vanlig i dag, men 1-fas tar innpå ;)

Lenke til kommentar

Det er sant det at det pleide å være 2fas i gamle IT systemer, men dette ble det stopp på da det ikke var så veldig bra for elektronisk utstyr. 2fas IT system var sist sett i sør afrika etter hva jeg har lest. Det som vel ofte blandes er 2leder og 2fas, og det er det som har først til store diskusjoner om dette emnet. Det som er tingen er at vist man kobler seg på med ett oscilloscope så vil man bare få en sinuskurve.

 

edit;leif

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...