Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Student - kjøpe eller leie?

jahas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne å studere i Kristiansand neste år, og har dermed begynt å tenkt litt på hvilke muligheter jeg har når det kommer til steder/måter å bo på. Ved å leie vil jeg jo mer eller mindrekaste penger ut av vinduet (får jo et sted å bo), mens ved å kjøpe vil jeg nedbetale et lån som gagner meg. Jeg tenkte litt på å kjøpe et leilighet med muligheter for å leie ut til to stykker, i tillegg som jeg bor der selv. Regner med å opparbeide meg en egenkapital på 100 000 - 300 000. Dette avhenger om jeg skal jobbe eller i militæret dette året., Er innkalt, men vurderer sterkt å dimme for å kunne jobbe. Mulig jeg et litt for opptimist, men etter mine beregninger vil jeg ved å kjøpe sitte igjen med flere hundre tusen i pluss, regner da med at leiligheten stiger i verdi, mens jeg ved å leie vil sitte igjen med et studielån på 200 000,- Skal studere i 5år.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo du vil tjene penger men du må betale mye mer i leie samt at du ikke garantere verdien av boligen vil stige.

Er vel ingen garati for at boligen vil stige nei, men satser på at den samlet vil stige over en periode på 5år. Mener du at jeg må betale mer per måned? Hvor mye tror du i så fall? Blir vel rundt en 4000,- per leieboer= 8000,- hvor mye må jeg f.eks. betale per måned med et lån på 1 500 000?

Lenke til kommentar
En leilighet med 3 soverom til 1,5mill? Tror du nesten må regne med 2 mill.

Og når vi regner 7% rente med 20års nedbetalingstid må du betale 15000kr i måneden.

aff, kanke de jeg leier ut til sove i en køyeseng på kottet a? :p

Men regn med en liten egenkapital ;) Og 25 års nedbetalingstid går vel?

Lenke til kommentar

Det du må huske på, er at renter du betaler på lån også er bortkastede penger!

Noen anbefalte meg å kjøpe når jeg startet å studere (begynte studiet 1,5 år siden, de anbefalte meg å kjøpe for 2-2,5 år siden). Dette rådet fulgte jeg ikke. Grunnen var for det meste at jeg trodde på en god renteøkning samt at boligene ville falle kraftig i pris. Rentene har økt som bare det, å boligene har fallt i verdi. Men ikke tro at boligene har fallt ferdig! De vil falle mer på sikt. Men nok om dette.

Jeg mener du ikke må satse på at boligen du kjøper vil gå opp i verdi. Nei, det vil fort bli det komplett motsatte. Mitt største tips til deg, er rett og slett å bruke hodet selv. Ikke hør for mye på andre "bedrevitere". Som du er inne på, så sier mange at å leie hybel er "bortkastede penger". Men som jeg nevner innledningsvis, er også rentene du betaler på lånet, bortkastet. Så alle som har et avdragsfritt lån på boligen, kaster også penger ut av vinduet. Men det at leiligheten stiger i verdi, vil jo veie litt opp for dette. Motsatt vil det være om leiligheten går ned i verdi. Jeg tror også at den vil dette. Ja, vi kan i verste fall se et krakk.

Du snakker om en leilighet på 1,5 mill. Men hvor mye vil det koste for deg å leie? Jeg bor i Oslo å betaler ca 3.300 per måned, med alt av strøm... inkludert. Dette er da en liten studenthybel. Skal man kjøpe, kommer strøm, kloakk, felleskostnader, renter i tillegg. Mange plasser jeg har sjekket, koster jo BARE felleskostnadene mer enn jeg betaler for leie i måneden. Husk også:

- Man vil ha dårlig råd når man eier som student.

- Kjøleskapet/ vaskemaskinen kan fort ryke, så kan alltid komme en uhyggelig regning på 5.000+.

- Andre uplanlagte utgifter kan komme: som lekkasjer, skader...

Men for at vi kan hjelpe deg mer, må du komme mer presis med hva alternativene dine er!

Lenke til kommentar

25år nedbetalingstid betyr bare mere i renter og mindre til deg.

14000 blir det du må betale da. Altså at det ikke hjelper mye. Jeg vet ikke hvor høyskolen ligger men du må altså kjøpe nær et sted nær skolen så summen du må gå inn med kan godt bli høyere enn de 2mill jeg har tatt med i regningen.

Lenke til kommentar

Ja, er jo en viss risiko mtp at boligen kan falle i verdi, samt at renta øker. Alternativer? Det må bli å leie, sannsyneligvis med en eller to personer. Ser jo også det som du sier, nemlig at renter er "penger ut av vinduet", og at man må beregne uforutsette utgifter. Men, tenker jo på at jeg selvfølgelig da må skaffe meg en deltidsjobb + sommerjobber, og dermed kan regne med å tjene opp mot 100 000,- i året, noe som også vel er grensen når man tar opp studielån? Hvis boligprisen stiger, og renten forblir lav må det jo være en bra innvestering, men dette er jo ingen selvfølgelighet.

25år nedbetalingstid betyr bare mere i renter og mindre til deg.

14000 blir det du må betale da. Altså at det ikke hjelper mye. Jeg vet ikke hvor høyskolen ligger men du må altså kjøpe nær et sted nær skolen så summen du må gå inn med kan godt bli høyere enn de 2mill jeg har tatt med i regningen.

Uia, hvis det sier deg noe...

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til kristiansand så godt, bare vært i sentrum. Men sjekk på finn.no og sjekk gjengs leie og huspriser. Jeg kjenner mange studenter fra UiA, men de er ikke sykepleiere og går/gikk i grimstad.

Sykepleiere, hmm? Mange studiemuligheter i Kristiansand..

Lenke til kommentar

Det har vært en veldig stor økning i antall boliger til salgs i Kristiansand de siste par årene, så jeg tror mer på et prisfall enn økning de nærmeste årene. http://www.gratismegler.no/finn

I tillegg til utgiftene de andre nevner vil det koste en del tusenlapper å selge den igjen også. På den andre siden er 5 år ganske lenge, og med det store tilbudet som er nå kan det være at du kan finne en du kan få en god pris på. Får du finansiering i orden synes jeg du skal lete, men ikke tenke at det er et stort tap hvis du ender opp med å leie i stedet.

Lenke til kommentar

Det har blitt nevnt tidligere her, men jeg vil understreke det: Husleie er ikke å kaste penger rett ut av vinduet noe mer enn renter er det! Denne idiotiske myten er funnet opp av noen som åpenbart ikke kan regne.

Husleie er å foretrekke så lenge følgende er oppfyllt:

Husleie < (rentekostnad x 0,72) + fellesutgifter + skatter/avgifter + prisvekst bolig

I tillegg til renter må man altså betale fellesutgifter, som ofte ligger mellom 1500-2500. Er det eiendomsskatt der man bor må man betale det, og ofte er det avgifter knyttet til vann/kloakk etc. I tillegg bærer man ved å eie all risiko, og må stå for alt vedlikehold selv.

Det man ser er at om man holder prisveksten konstant eller negativ, så er det verdi i å leie. For studenter er det rett og slett en fordel å leie. Det er bare tull at alle studenter på død og liv må inn på boligmarkedet så fort som overhode mulig - den risikoen er for mye å bære for de fleste studenter.

Lenke til kommentar

Hei

Valget mellom å eie eller leie er alltid et vanskelig valg og det er en del faktorer som spiller inn.

Selv valgte jeg å leie under studietiden , og jeg bodde fem forskjellige steder i løpet av de syv årene jeg var der. Fordelen med å leie var at jeg hadde en del forskjellige behov for bolig i løpet av studietiden og leie ga meg en del fleksibilitet. Jeg bodde men untak av første året hos samskipnaden, og merket fort at de hadde ihvertfall et helt annet servicenivå enn å leie privat.

Valget mellom å kjøpe og leie er jo noe som har med markedet og utvikling der å gjøre, noe som varierer fra by til by.

For å få litt innsikt i markedet og hva som er trendene er samskipnaden en god part å kontakte. Disse har som regel god oversikt over hvordan markedet er, og hva de mener ville vært det fornuftige valget.

mvh

Andreas Faye-Lund

Velferdspolitisk ansvarlig

Studentenes Landsforbund

htttp://www.stlweb.no

Studentenes Landsforbund (StL) er Norges største studentorganisasjon og representerer 100 000 studenter ved 31 statlige og private utdanningsinstitusjoner. StL er partipolitisk uavhengig og ivaretar og fremmer studentenes økonomiske, faglige, kulturelle, sosiale og demokratiske interesser.

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe bolig i nærheten av UiA blir jo områdene rundt gimlemoen/gimlekollen de nærmeste, men dette er igjen noen av de dyreste områdene i Kristiansand så du må regne med en ganske høy pris. Hvis du skal lengre vekk enn dette bør du passe på å bo i nærheten av bussmetroen hvis du ikke har egen bil, dette fordi busstilbudet utenom metroen er så som så.

Jeg studerer selv for tiden ved UiA og leier hybel hos studentsamskipnaden, denne betaler jeg ca 3400 for, inkludert strøm, kabeltv og internett. Hybelen er på 18kvm og jeg deler kjøkken med tre andre personer. Ikke det største palasset i verden, men nok for meg. Kort vei til skolen er det også, ned en bakke og over en vei så er jeg der (200-300 meter å gå)

Hvis du allerede nå vet at du skal studere i Kristiansand og vet at du kommer inn så er det bare å søke på disse boligene tidlig neste vår. For å se på utvalget av boenheter og pris, samt søknadsskjema sjekk ut www.sia.no.

Lenke til kommentar
Husleie er å foretrekke så lenge følgende er oppfyllt:

Husleie < (rentekostnad x 0,72) + fellesutgifter + skatter/avgifter + prisvekst bolig

Hmm, skal vel være - og ikke + prisvekst?

Det har du rett i, slurvefeil fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...