Gå til innhold

Er Radovan Karadzic et menneske?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/balkan/a...hp?artid=195403

Jeg synes det er skremmende at det finnes personer som Karadzic, men enda mer skremmende er det at folk som Selma Dzemidic umenneskeliggjør slike handlinger. Vi gjør bare verden farligere for oss selv ved å ignorere at vi er kapable til å begå slike syke ting. Karadzic er et menneske, og vi må bruke kreftene våre på å finne ut hvilke krefter som er med å skape slike depoter - ikke på å skyve ansvaret vekk fra menneskeheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/balkan/a...hp?artid=195403

Jeg synes det er skremmende at det finnes personer som Karadzic, men enda mer skremmende er det at folk som Selma Dzemidic umenneskeliggjør slike handlinger. Vi gjør bare verden farligere for oss selv ved å ignorere at vi er kapable til å begå slike syke ting. Karadzic er et menneske, og vi må bruke kreftene våre på å finne ut hvilke krefter som er med å skape slike depoter - ikke på å skyve ansvaret vekk fra menneskeheten.

Ja, han er et menneske. Jeg tror videre at han er nær nærmere en despot enn et depot...:)

Lenke til kommentar

jeg har nok hatt mine sjuke tanker jeg og, men har ihvertfall klart å styre meg fra å gjøre sånne ting. Vi er desverre mennesker, men vi må bare gjøre det beste ut av det til hensyn for alle mennesker ! Jeg synes faktisk synd på Radovan, som tydeligvis har noe mangel på empati :(

Beste en kan gjøre er å være hyggelig og grei i den grad det er mulig, gi barana våre en trygg og fin oppvekst, men sjøl dette kan være vanskelig.

Lenke til kommentar
jeg har nok hatt mine sjuke tanker jeg og, men har ihvertfall klart å styre meg fra å gjøre sånne ting. Vi er desverre mennesker, men vi må bare gjøre det beste ut av det til hensyn for alle mennesker ! Jeg synes faktisk synd på Radovan, som tydeligvis har noe mangel på empati :(

Beste en kan gjøre er å være hyggelig og grei i den grad det er mulig, gi barana våre en trygg og fin oppvekst, men sjøl dette kan være vanskelig.

Er vel best å bare stille ham opp mot en mur og skyte ham. Om han dauer av gjennomtrekk eller blyforgiftning er meg knekkende likegyldig, for verden blir et bedre sted uten slike mennesker...

Det som irriterer med mest er hvordan vi ser tilbake på disse krigene. Det er religions kriger på sitt verste, allikevel er det kun muslimene som blir nevnt når denne krigen oppsummeres... Religiøs rensing er det dette handlet om.. støttet og godkjent av religiøse gærninger!!!

Men finnes det "kristne" mennesker eller "muslimske" mennesker egentlig? Er vi ikke alle mennesker? Men dette viser jo bare så alt for vel hvor religion fører oss, "de" og "dem" mentalitet osv.... Sørgelig egentlig....

Lenke til kommentar
Radovan Karadzic er en av oss, og alle som lar seg sjokkere over at et menneske kan gjøre slike ting har for høye forventninger.

Hva har ikke mennesket gjort oppigjennom årene? Dette er bare barnematen. Hva med den etniske rensningen som har foregått i perioder fra tidenes morgen.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Karadzic drepte titusener av mennesker.

Hadde ikke han engang med seg kokk?

...

La den synke litt inn.

Det er helt normal mennesklig oppførsel av en gruppe mennesker mot en annen militær underlegen og hatet gruppe mennesker.

Karadzic drepte ikke mange mennesker.

Karadzic ville ikke kunne drept mange mennesker uten titusener av folk i ryggen.

Hvorfor skal Karadzic alene stå ansvarlig?

Hvorfor skal ikke soldater være ansvarlig for hva de selv gjør -- mens lederene blir tatt selv om de ikke har gjort noe?

(Hitler gasset ikke jøder -- mennene hans gjorde det. De fikk ordrene -- men... jeg ville ikke drept noen om Stoltenberg, Jensen eller Bush ba meg om det. Uansett.)

Det er bare tull at soldater ikke har noe valg.

Vi kan si at Karadzic ikke hadde noe valg fordi han hadde ti tusen soldater under seg som presset ham -- på samme måte som vi kan si at ti tusen soldater ikke hadde noe valg fordi lederen presset dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...