Gå til innhold

LØST: Hvordan streame lydkilde til mange maskiner samtidig?

messo

Anbefalte innlegg

Her er greia; vi har et stort hus med 3 etasjer, og jeg ønsker å kunne spille de samme låtene i alle rom samtidig. Trodde jeg hadde en vanntett plan på å få dette til, men stoppet ved et vesentlig punkt. Distrubusjonen av lydsignalet!

Plan så langt:

Avspiller: iTunes, dedikert server (windows vista)

Fjernkontroll: iPhone med "Remote" (bibliotek og lydnivå styres over WiFi)

Problemer så langt:

Broadcasting: ???(!)

Hvordan skal jeg få distribuert lydsignalet fra iTunes (på serveren) over LAN til alle maskinene i huset? Har sett på shoutcast og icecast osv, men ingen av løsningene passer inn i min gøyale plan.

Ønskesituasjonen er å kunne ta "default sound device" fra serveren å distrubuere signalet via en enkel mp3 stream e.l. Noen som har erfaring eller har tenkt samme tanken før?

Serveren er en Windows Vista maskin med iTunes 7.7 på. Streamen skal kunne plukkes opp av hvem som helst (iTunes, VLC, xmms osv). Håper noen kan hjelpe, og sette meg på rett spor!

Endret av messo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på det alternativet, men forstod det slik at det var ekstern hardware det var snakk om ... ?

Burde jo gå ann å sette opp en enkel webcast sak som sender en stream andre kan koble seg på. Trodde det var den enkleste sak i verden, frem til i dag. Har riktignok funnet et par elegante løsninger for OS X, men min server er dessverre en PC.

Andre som har noen glupe forslag?

Lenke til kommentar

Shoutcast (såvidt jeg vet) har en begrensning på lydkvaliteten. Icecast var et hakk for "leet" for meg. Kan være det går an å få det til, men jeg fant ikke ut hvordan, etter en del timer med prøving og feiling.

Har imidertid fått en ny idé som jeg skal sjekke nærmere nå. Det går hovedsaklig ut på at man kan "lure" iTunes til å tro at en maskin er en AirPort Express. Skal se om jeg finner software som kan opptre som en AirPort klient.

Gir en tilbakemelding etter leterunden :)

Lenke til kommentar

Fant en digg løsning som virker både for PC og Mac!

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

Velg en lydkilde på maskinen og send den til de enhetene du vil! Man kan sende til Airport Express, AppleTV og vanlige PC'er og Mac'er gjennom et lite mottagerprogram - og alt i sync!

Da gjenstår det bare å teste dette skikkelig. Legger igjen en liten rapport når jeg er ferdig.

EDIT / RAPPORT: Har ikke fått testet dette på flere maskiner, så kan ikke garantere at syncen er perfekt. Men de hevder ihvertfall på hjemmesidene at den syncer perfekt.

Her er oppsettet slik det er blir med denne løsningen:

1. En server (Win) med iTunes

2. AirFoil streamer musikken til alle etasjer i huset. Krever en liten klient på hver maskin, tar lite CPU og er lett å installere.

3. Bruker iPhone som kontroll for iTunes på serveren! Helt rått. Får opp hele bibloteket og kan styre volumet fra telefonen. Er et par sekunders delay, men det kan jeg leve med :)

Denne løsningen anbefales alle som tenker å gjøre noe lignende!

Endret av messo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...