Svein_Jarle Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Heihei! Rett på sak: Jeg vil lage en quiz, alá Vil du bli millionær. Den skal spilles "live", og jeg lurer på hvordan jeg kan lage animasjonene slik det gjøres på TV? Altså - hvordan programmeres det? Er det flash-animasjoner linka sammen med et live-verktøy, eller er det After Effects som står bak? Veit det kan gjøres i powerpoint, men det ser så vanvittig amatørmessig ut... Vil ha mulighet for å "låse svaret", slik at det blir grønt, før det riktige svaret avsløres. Altså litt mer dynamisk enn hva powerpoint tillater. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Det kan være gjort på så mange måter. Det som er det kompliserte i prosessen er at det visuelle skal kunne både vises i studio, flettes inn i live TV strømmen ut, og kunne styres 100% der og da med input fra programleder eller en teknikker i kulissene. Man kunne nok lage noe som dette i Flash. Men jeg er 99,99% sikker på at det ikke er det. After Effects rendrer ut sitt resultat så det kan det umulig være. Faktum er at det er vanskelig å pinpointe nøyaktig hva det er siden jeg tipper ofte disse verktøyene blir programert fra bunnen av. Jeg kan se for meg produsentene gå til firmaer som har en hær av utviklere og presentere hva de vil ha. Så er det opp til dem å levere det med de verktøyene de kan. Om det er C#, Visual Basic, .Net, Pearl, Python osv osv er umulig å vite. Sjangeren går under tema "TV grafikk". Og de største i Norge på dette er Bergens firmaet http://www.vizrt.com De startet opp som ett firma i TV 2 for å lage grafikk til dem. Siden da har de skilt seg ut i eget selskap og tjener gode penger over hele verden. Etter en kjapp titt på sidene dems ser jeg de søker ett folk med kompetanse på UNIX og OSx. Men så til din utfordring. Du sier at det skal spille live. Skal bilde mates inn i kamerastrømmen med resten av bilde. Eller vil du bare ha det på en skjerm i ett rom? Har du sjekket om det ikke finnes noe ferdig "vil du bli millionær" spill som du bare kan bruke? Hvis ikke så kan jeg anbefale Flash. Kan du ActionScript? Da kan du spille det av både lokalt og over nette. Men om du skal ha det inn i en kamerafeed må du finne noe tekniske hjelpemidler for det. Noe som kan klone signalet fra PCen din til både en skjerm og input på kamera. AKIRA Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Det skal spilles live uten videofeed i bakgrunnen. Om jeg finner ut at det skal kombineres med video, legger jeg videoen på egne skjermer. Skal ha en skjerm som publikum skal se på, som skal være klonet med en skjerm som "deltakeren" og "programlederen" skal se på - de skal altså kun inneholde grafikken - ikke videofeeden. Kan forresten legge til at jeg bruker OS X. Vurderer å lage en veldig komplisert presentasjon i Keynote, men det skal være siste utvei. Hadde vært mye bedre med noe dynamisk motion-graphics. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kan du ikke programere så har du ikke noe spesielt valg? Kan du det? Har du noe erfaring med det? Prøv å google: who wants to be a millionaire template AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå