AsOsiaL Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Er det noen her som har erfaringer med denne softboksen fra kaffebrus.com? Portabelt studioset för hot shoe-blixt (softbox) Jeg ønsker å vite litt om kvaliteten og hvorvidt 38cm X 38cm er en grei størrelse til portrettbruk både innendørs og utendørs. Jeg skal i første omgang bruke den sammen med 430EX med 580EX II på kameraet som master (håper Canon slipper en ST-E3 eller noe lignende snart), så lurer på om 430EX er kraftig nok. Jeg har kun eksperimentert litt med blitsbruk og synes det åpner for mye kreativt lysbruk, men har aldri vært borti softbox og paraplyer så kom gjerne med tips og forslag til hva annet jeg bør skaffe meg av ustyr. Bildene viser, i tillegg til softbox og stativ, en festebøyle til hotshoe.. denne er vel inkludert? Og så var det fraktkostnadene fra kaffebrus.com da: Norge 89:- för brev upp till 2kg 399:- för paket över 2kg (oavsett vikt så passa på att beställa ihop med andra!) Skal sende de en mail og spørre hvor mye dette settet veier, men regner med at det kommer over 2kg.. 399 kroner i frakt Vræææl! Endret 22. juli 2008 av AsOsiaL Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Ikke bestill fra kaffebrus da vel! Bestill fra fotopia.no i stedet! De har softboks til hotshoe (som jeg har erfaringer med etter i dag forresten, siden jeg får min i dag). De har også stativ der, 2 meter til 399,- + mjukboksen til 599,- så ender man opp med omtrent samme prisen, og softboksen der er 50x50 så da begynner det å blir brukbar str på den også. Og forresten, hvis du ikke har begge blitsene så er det da billigere å kjøpe radiosender (også fra fotopia.no til 499,-), denne har jeg og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Supertreg respons fra meg nå, men har hatt litt ferie og så har det jo bare vært helt usannsynlig godt vær her hjemme også i den siste uken Supert tips, fredstian! Ante ikke at fotopia.no var en nettbutikk jeg, har bare vært innom der noenganger og sett på litt guider og bilder. Uansett så slo jeg til og kjøpte både nevnte softbox og 2-pack stativ på 2.8m (et stativ for softbox og et til paraply). Regner med at du har fått testet softboxen, så kanskje du kan komme med en liten tilbakemelding på den Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Hehe, det været ute nå er god nok grunn til ikke å henge rundt her ja! Bare oss som er på jobb som har lov til det... Å jo da, de har nettbutikk de med mye av det samme som kaffebrus. Såpass ja, du slo virkelig til du! Har du paraply fra før av eller? Noen tips og komme med der, fungerer det bra? Kanskje jeg skulle kjøpt et stativ, en paraply+holder og en blits+radiosender, så jeg har muligheten til å ha to lyskilder... Har testet mjukboxen litt ja. Den er overraskende liten når den er pakket sammen først og fremst. Når den er pakket ut og satt opp (noe som forsåvidt går greit etter å ha gjort det en gang eller to) er den egentlig passe stor til mitt bruk. Går ann å holde den i hånda ved bilder ute, og det fungerer like bra på stativ. Eneste jeg merket som var no dritt var at når jeg satte på radiosenderen og blitsen på den igjen ble det for høyt til at blitsen går ordentlig inn i hullet på baksiden av softboksen. Det er justering for det, men den går desverre ikke langt nok så der må jeg mekke til noe greier, men hvis du ikke skal bruke radiosender er det jo bare perfekt, da sitter den som den skal! En ting til jeg har merket er jo at det ikke går ann å tilte softboksen opp og ned, noe jeg tror (sålangt etter de 2-3 gangene jeg har brukte den) at jeg kunne tenkt meg Se f.eks. på denne saken til paraply hos fotopia; http://www.fotopia.no/produkt.asp?p=19052&...2=594&c=340 der har du mulighet til å tilte paraplyen og blitsen følger etter så lyset fremdeles blir riktig. Noen eksempler på bruk av mjukboksen; Altialt, ikke et dårlig kjøp, langt derifra! Du får si hva du synes etter å ha testet den litt... Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Flotte bilder! Så litt gjennom galleriet ditt også, fikk inntrykk av at du liker å ta bilder av.. biler! Bestilte i forigårs, men det sto leveringstid på 2 uker på softboxen så det blir laaang ventetid. Men stort pluss for at de ikke tok noe for frakt(?). Jeg blei en smule overraska, men på fakturaen så står det "Frakt 0.00". Kan se for meg at radiosenderen løfter blitsen for høyt opp i forhold til hullet bak, men det går vel an å lage/legge til en liten forlengelse på festet til softboxen i forkant. Litt dumt at det ikke går an å vinkle softboxen uten å sette på enda et feste. Har bestilt et slikt feste til paraplyen dog. Jeg har verken prøvd softbox eller paraply, men har nå bestilt begge deler så forhåpentligvis blir det bra! Mangler bare en ekstra lyskilde.. lurer på om jeg skal investere i enda en blits eller en trådløs sender for å frigjøre masterblitsen på kameraet. Det finnes uttallige diskusjoner på nett angående forskjeller mellom softbox og paraply, det lille jeg er fått med meg iallefall er: - begge gjør lyset mykere, men paraply er billigere enn softbox og dermed et greit sted å begynne - paraply (både transparent og reflektert) sløser/sprer lyset mer, dette kan være både bra og dårlig ettersom hva du tar bilde av.. f.eks. lyse opp større gjenstander eller grupper - paraply er visst kjappere å rigge opp - softbox har vanligvis to lag med diffuser slik at lyset blir mykere - softbox gir mer fokusert lys i en retning og kan plasseres noe nærmere objektet som skal lyses opp, her er det muligheter for å eksperimentere mer med skygger, graderinger og kontrast - begge gir naturligvis sine distinkte catchlights (refleksjoner) - osv.. Som sagt, jeg har null erfaringer med noen av delene så jeg gleeeder meg masse til å eksperimentere! Kommer med tilbakemeldinger! Endret 31. juli 2008 av AsOsiaL Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ja, det stemmer jo egentlig! Artig med biler, men har begynt å bevege meg mer og mer unna det, synes det blir litt ensformig... 2 uker leveringstid ja, tror det er litt å ta i. Sto det når jeg skulle bestille også, men de hadde den på lager og en kamerat jobber der sånn halveis så han dro innom og hentet den samme dag! Frakt hørtes jo rart ut å ikke ta noe for, men hvis det står 0 så er det nok 0! Ja, jeg har mekket meg en liten forlenger nå, som ser ut til å fungere. Jeg tok en sånn hama flash bracket fra jobben. (Hama flash bracket) Så du kjører en master blits på kamera som trigger den/de andre da eller? Hadde glatt kostet på meg 800kr for sender + 2 mottakere og fått frigjort den ja! Etter å ha lest litt, så viser det seg at jeg hadde nok hatt bruk for en paraply til tider også ja. Må bare få kjøpt meg stativ og litt sånt først, så kommer det nok plutselig en blits, paraply, radiosak osv i posten til meg skal du se! Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Jøss, du hadde rett.. pakken ligger visst klar til avhenting på postkontoret allerede!! Det var jo en ryddig måte å løse problemet med festet på da, hadde egentlig sett for meg en tur til OBS! Bygg/Clas Ohlson/Biltema og så drille litt skruhull her og der jeg.. flotte greier Jeg bruker per idag 580EX II montert på kamera som master og en 430EX som frittstående slave, synes egentlig det er litt synd å ha en så kraftig (og ikke minst tung!) blits fastmontert på kamera. Men på annen hånd så kan jeg styre så og si alt på 430EX via kontrollene bak på 580EX II.. dessuten fungerer 580 EX II greit som fill flash når den først er på montert på kamera (kan slå klart slå den helt av). Kunne godt tenkt meg å frigjøre den, men isåfall så måtte det bli en Canon ST-E2 for å beholde E-TTL automatikken. Tar meg en dusj og stikker ut til butikken/posten for å hente pakken på vei til grillfest.. kanskje det kommer noen kule grillfestportretter med splitter ny softbox etterhvert! Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Måtte bare slenge opp et par bilder av herligheten! Min lille trofaste 430EX titter nå inn i sin nye softbox og det hele er montert oppå et monster av et luftdempet lysstativ (Hadde ærlig talt ikke forventa at stativsettet sku være så massivt(!).. kan jo nesten bygge et endoskeleton for en Terminator av det!) Endret 8. august 2008 av AsOsiaL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå