Gå til innhold

Omega 3, 6, 9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første aner ingen her hva en "tablett" faktisk inneholder, når du ikke har sagt en dritt om det.

 

For det andre blir det feil å si at en slik tablett inneholder det man "trenger" i løpet av dagen, fordi forskjellige folk trenger forskjellig mengde (hovedfaktorene her kan man tenke seg frem til selv).

 

"Overdose" kan jeg ikke tenke meg at du får, det "verste" som kan skje er at du legger på deg litt fortere enn planlagt, og dermed øker litt mer i fettprosent enn du trenger.

 

Hvis du leser litt om hva kroppen trenger, vil du fort finne ut hvordan du skal spise selv.

Lenke til kommentar
For det første aner ingen her hva en "tablett" faktisk inneholder, når du ikke har sagt en dritt om det.

Hvilket positivt og inspirerende svar. Når du tar deg bryet med å svare, vennligst vær høflig. Vi er i et forum, der folk utveksler informasjon. Hensikten er nettopp at en ønsker å dele sin kunnskap med andre.

 

Tilbydere av et slikt produkt oppgir en anbefalt dosering. Det trenger ikke bare være en tablett. På tross av at folk er forskjellige anbefales uansett en dosering. Hvis doseringen ikke er til å stole på, hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg trenger av disse fettsyrene? Noen andre som kan komme med konstruktive svar?

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt krass, men å si at det ikke var konstruktivt blir jo helt feil. x

Jeg foreslår til og med hva du kan gjøre... lese om emnet. Les om kosthold. Grunnen til at jeg ikke matet deg med skje er fordi det finnes så ufattelig mange tråder om slike ting fra før av, dessuten går det an å søke littegrann. Google er din venn.

 

(og jeg kommenterte spørsmålet ditt så godt som mulig, basert på den lille informasjonen du oppga).

 

Ikke ta det personlig.

Lenke til kommentar
For det første aner ingen her hva en "tablett" faktisk inneholder, når du ikke har sagt en dritt om det.

Hvilket positivt og inspirerende svar. Når du tar deg bryet med å svare, vennligst vær høflig. Vi er i et forum, der folk utveksler informasjon. Hensikten er nettopp at en ønsker å dele sin kunnskap med andre.

 

Tilbydere av et slikt produkt oppgir en anbefalt dosering. Det trenger ikke bare være en tablett. På tross av at folk er forskjellige anbefales uansett en dosering. Hvis doseringen ikke er til å stole på, hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg trenger av disse fettsyrene? Noen andre som kan komme med konstruktive svar?

 

Haha, kanskje DU bør tenke litt over før du poster neste gang da!

Lenke til kommentar
Ikke ta det personlig.

Nei, det går bra :thumbup:. Hadde bare håpet at noen andre hadde "lest for meg" allerede. Ønsker heller å sitte i finværet, når det endelig kommer :roll:.

 

 

Haha, kanskje DU bør tenke litt over før du poster neste gang da!

Denne påstanden kan du forklare bedre, er du grei :ermm:. Jeg vil heller ikke støte noen.

Endret av byredyre
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere varierer dette fra person til person, og hvor mye omega man får i seg i løpet av en dag (nei, det er ikke KUN fisk man får i seg omega gjennom, som mange tror)

Men det står litt info her under kapittelet "daily values".

 

På et annet forum leste jeg dette, men vet jo ikke hvor troverdig kilden er...

Omega 3 and 6 should be 1:1 which means for every amount of omega 6 you have you should have the same amount of Omega 3. Omega 9 is in vegetable oils so is over abundant in our every day diets. You should not take Omega 9 supplements because in the Western World the ratio of Omega 9 to 3 is 20:1 which is way too much Omega 9.
Lenke til kommentar

Omega 9 klarer kroppen fint å danne selv, så det er kun omega 3 og 6 som er essensielle fettsyrer. Og som andre har nevnt før meg, så får du mest sansynlig mer enn nok omega 6 gjennom alt mulig rart du spiser. Så konsentrer deg om Omega 3.

 

Dersom det er tran, og enkelte andre omega 3 produkter, så er også mengden A vitamin et problem. (Eller var det E vitamin?) Men for rene omega 3 produkter (forskjellige kapsler f.eks. og selolje osv) så er det realistisk sett bare kaloriene som er "problem" med overdosering. Og dette skyldes jo like mye alt annet man spiser som omega 3 produktet selv. Det er også et enzym som håndterer opptaket av omega 3 og 6 som kroppen ikke har ubegrenset mye av, men jeg kan ikke se for meg at noen opererer med slike mengder omega 3 at det er noe problem.

 

Jeg vil si at du bør minst ha såpass mye at du får i deg 1g/1000 mg til sammen av DHA og EPA, men gjerne 2 gram eller mer. Hvor mye omega 3 som kreves for det kommer helt an på hvor konsentrert produktet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...