Suppekatten Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Heisann Jeg har en server som jeg for hadde kjorende paa 1,8 Ghz CPU navn AMD Athlon XP+ 2400 Disse ble kjort 2 av paa et MSI K7D master HK med 2 av disse som kjoling: https://prisguiden.no/product.php?productId=16935 Multiplieren er paa 15 og jeg klokket prosessorene opp til 2,25 Ghz hver. Jeg stilte derfor inn FSB en paa 150Mhz Men en dag rok strommforsyninga (funnet paa el-retur ) Saa naa har jeg endelig skaffet meg en ny en, men saa dukket problemene opp. I mellomtida foor jeg skaffet meg ny PSU saa demonterte jeg hele pcen og la paa noe ny kjolepasta. etter det kjekket jeg at kjolerene laa godt intil cpuen og at pastaen var godt utoversmurt med et gammelt bankkort Det forste jeg la merke till var at naar jeg startet pcen viste den at prosessorene kjorte paa 1500mhz og naar jeg kom inn i windows gikk jeg direkte til everest og kjekket litt saker og ting og det var da jeg stokk!!! CPU 1> 45 celsius CPU 2> 91 Celsius jeg kjekket derfor om Vcoren var utrolig hooy men den stod paa 1,6 (auto) noe som den alltid har gjort (da jeg overklokket til 2,25 stilte jeg denne opp til 1,75 for at maskinen skulle bli stabil. Det neste jeg gjorde var aa gaa inn i bios og se om jeg kunne klokke litt hoyere siden jeg antar at 91 celsius er feil temperatur der alle andre delene (bla hket ligger paa 33 celsius) men da mootte jeg et nyt problem: FSB en kunne kun stilles opp til 117 mhz! Stiller jeg noe paa vcoren blir alt helt ustabilt og jeg kan ikke boote, biosen sier ogsaa at cpu 2 er 90 grader. Har vert inni kabinettet og kjoleren spinner som normalt. Som sagt saa er multiplieren 15 men viss jeg har noe annet en auto i bios kan jeg kunn velge 12x. Tviler paa at de er ramen saa lenge som at de ikke har vert en stopper for. Ingen av kjolerene er noe serlig varme. Har lagt ved bilde fra CPUZ og everest som kansje kan hjelpe... Mulig losning: kan det vere at PSUen paa 250 watt er for liten??? Haaper paa svar... Edit: Tror PSU en er feilen, grunnet at skjermkortet (nvidia 6600gt) kjorer paa mye lavere frekvenser en normalt og vis jeg prover aa stille opp til det normale stiller det seg bare tilbake igjen.... Hvil alikevel om noen kan gi meg responce paa dette overklock_trouble.bmp Endret 22. juli 2008 av Heigren Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 250 watt hørtes ikke mye ut for en server og heller ikke når du har overklokket og bruker et gamer skjermkort selvom det er av eldre modell. De krever fortsatt en del strøm skjermkortene. Er pc-en gammel? har du hatt problemene før? eller er den innenfor noen form for garanti? (du har 5 års Hardware garanti i norge) Lenke til kommentar
nissestrek Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Heisann! Har du sjekket at du har satt cpu-kjøleren nedpå riktig vei? Det kan være at om den har blitt satt på plass feil at den presser for mye på cpu`en på den ene siden og samtidig medfører det at den ikke får tilstrekkelig kontakt med kjøleren på andre siden. Dette kan være med på å forklare både den høye temperaturen og at du ikke får riktig frekvens. Frekvensen blir automatisk justert ned som en sikkerhetsforanstaltning og du unngår en brent processor. Lenke til kommentar
nissestrek Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Heisann! Har du sjekket at du har satt cpu-kjøleren nedpå riktig vei? Det kan være at om den har blitt satt på plass feil at den presser for mye på cpu`en på den ene siden og samtidig medfører det at den ikke får tilstrekkelig kontakt med kjøleren på andre siden. Dette kan være med på å forklare både den høye temperaturen og at du ikke får riktig frekvens. Frekvensen blir automatisk justert ned som en sikkerhetsforanstaltning og du unngår en brent processor. Prøvde å redigere mitt første innlegg, men noe muffins må ha skjedd. Uannsett, skulle bare si at det kan jo også være PSU`en som gir for lite effekt som du selv er inne på, uten at jeg er sikker på det. Endret 22. juli 2008 av nissestrek Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) 250 watt hørtes ikke mye ut for en server og heller ikke når du har overklokket og bruker et gamer skjermkort selvom det er av eldre modell. De krever fortsatt en del strøm skjermkortene. Er pc-en gammel? har du hatt problemene før? eller er den innenfor noen form for garanti? (du har 5 års Hardware garanti i norge) Har ikke hatt problemer foor. Maskinen er utenfor garanti siden dette var egentle en maskin som ble brukt paa jobben til far til Auto Cad teining. Dem byttet den ut siden PSU en var defekt. Etter det har jeg byttet skjermkort *det gamle var et nvidia fx5400 eller noe slikt. Skal prove [ bytte psu men prover forst det som nissestrek sa om kjoleren... Endret 23. juli 2008 av Heigren Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Heisann Har byttet PSU til en 300 watts (det same som jeg hadde før) Men med same resultat. Har også prøvd løsninga til nissestrek. Tenker om CPUen er deffekt, og at jeg kansje må gå til annskaffelse av en ny. Er det noen som har svar på hovedspørsmålet så skriv i veg, men jeg starter en liten off topic spørsmål: Kan jeg kjøre en Athlon xp 2400+ sammen med en Athlon xp 3200+ ??? Håper på svar til begge spørsmåla... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 test en sterk PSU en som du vet vil klare og dra det bare for og teste liksom. Jeg har ikke drevet mye med servere men og sette 2 forskjellige cpuer på samme hovedkort vis jeg har skjønt riktig høres ikke ut som noe som skulle gå skikkelig bra. Det kan hende det nye skjermkortet du stappet inn i pc-en krever med enn 300watt. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Amd's XP er kjendt for å lage masse varme, altså varme betyr at dei drar masse strøm og, tipper XP ligger på over 100vatt... og du hadde 2 stk? da er vel 50vatt for lite for skjermkortet. mm Så er garantert Strømforsyningen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Som du skrev byttet du skjermkortet til et Nvidia 6600. jeg hadde et sånt selv i min Dell XPS pentium 4 3.2 ghz cpu og da hadde den 400 eller 450 watt så 300 høres alt for lite ut spessielt når du har 2 cpu-er. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Husk at en strømforsyning vil miste evne til å levere effekt jo eldre den er. Mener en enkel huskeregel er 10-20% tap etter 1 år, og ca en 20-30% på en maskin som står på 24/7 over et år. Hvor mye vil variere etter mange faktorer, sånn som kvalitet på komponentene osv. Ellers så kan det jo hende at hovedkortet eller en av prosesorene fikk seg et smell når den gamle strømforsyningen takket for seg. Ved å regne lit på effektforbruket her, kan jeg estimere et forbruk på litt under 300W på maskinen din. Vet selvsagt ikke 100% hva du har i maskinen så det er kun et forsiktigt anslag. Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Tester nå om de hjelper å bytte skjermkort... Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Har byttet skjermkortet med et gammelt ett. Har nå fått en vellykket stabil klokk på 1755.4mhz Multiplieren ligger på 15 og FSBen er på 117.0 mhz Vcoren har jeg satt opp på 1,72V men får en Vdropp på 0,2 =1,7V Er jallefall stabilt nå men fortsatt LAVE frekvenser... Har ikke mulighet til å stille FSBen høyere, grunnet at de virker som om det ikke skal gå! Fortsatt for lite effekt fra PSUen?? Noen tips? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Leie problemer. Kan garantere deg at dette er pga hovedkortet. Sjekk Caps, ser du noen som lekker så kan disse erstattes om du finner tilsvarende og er villig til å lodde litt. Bad Caps Endret 12. august 2008 av Malvado Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 takk for tipset, skal prøve å bytte strømmforsyning til en annen 300 watts. Har sjekket hk`et og ingen dårlige caps. Mulig det er psuen som har noen ringe.... Kommer med uppdate i morgen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå