Gå til innhold

Hva har jeg lov til å kjøre? Moped

Anbefalte innlegg

Hei, fyller 16 neste år, og lurer på hva jeg skal kjøpe for en moped.

Jeg skal ikke ha lett, da jeg heller bruker de penga på bil om to år.

Så, har sett litt rundt. Og fant steder hvor det stod at du ikke har lov til å eie en som går over 45 km/t, er det riktig? For de fleste jeg kjenner har da sykler som går fortere enn det? Altså moped.

Og har jeg ikke lov til å kjøre en som er mer enn 50 ccm?

Jeg fant ikke noe om det der på statens vegvesen sine sider, så om noen er oppdatert på dette, så rop ut :)

Takker :thumbup:

edit: Kan ejg kjøre på en moped som klarer mer enn 45 km/t, og det er bare ikke lov å kjøre fortere. Eller vil dette bli satt ned når den skal registreres, slik at det ikke er mulig å kjøre fortere?

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min gammle TSX kjører i 70 orginalt lovlig på norske veier. det er fordi det er en gammal model hvor de nye dumme reglene ikke gjaldt da. :p Kan anbefale en TSX om du skal ha en moped som gårt fortere enn 45-50 om du vil kjøre orginalt. Skal du trimme så er jo TsX også ganske trim-vennlig. :p

TsX er ikke så dyre heller. ;)

Lenke til kommentar

En moped skal ikke være mer enn 50ccm (49ccm), og ikke gå fortere enn 45km/t.

Går den kjappere enn det (slik som Merkoen's TsX gjør), så blir det bot og evt. avskiltning om du skulle være så heldig og havne i kontroll.

Merkoen; Din TsX kjører IKKE lovlig i 70 vist ikke du har eid den, og den har vært registrert på ditt navn siden tiden før de 45km/t reglene kom.

Lenke til kommentar
En moped skal ikke være mer enn 50ccm (49ccm), og ikke gå fortere enn 45km/t.

Går den kjappere enn det (slik som Merkoen's TsX gjør), så blir det bot og evt. avskiltning om du skulle være så heldig og havne i kontroll.

Merkoen; Din TsX kjører IKKE lovlig i 70 vist ikke du har eid den, og den har vært registrert på ditt navn siden tiden før de 45km/t reglene kom.

Jo, den er lovlig.

Har selv testa mopeden på sånnei tralle hvor biltilsynet holdt til på en fredagskveld (kunn for moroskyld) hvor folk kunne teste ut mopedene demmes uten at man fikk noe bot om man hadde trimsett. Da sa han selv at gammle mopeder var lovlige slik.

Den er forresten registrert på pappa. :)

Lenke til kommentar

Såfremt mopeden er i original stand, og kom før 45km/h-regelen ble innført, er vel denne per definisjon lovlig (loven fikk vel ikke tilbakevirkende kraft). Du har derimot ikke lov å kjøre fortere enn 45 med den, selv om den vil kunne gå raskere.

Forøvrig artige disse Biltilsynskveldene, hvor mange møter opp der med trimma moped?

Greit dem ikke gir bot der og da, men det er jo bare å notere regnr og stille seg tilfeldig i lokalområdet en dag.. :)

Lenke til kommentar
Såfremt mopeden er i original stand, og kom før 45km/h-regelen ble innført, er vel denne per definisjon lovlig (loven fikk vel ikke tilbakevirkende kraft). Du har derimot ikke lov å kjøre fortere enn 45 med den, selv om den vil kunne gå raskere.

Forøvrig artige disse Biltilsynskveldene, hvor mange møter opp der med trimma moped?

Greit dem ikke gir bot der og da, men det er jo bare å notere regnr og stille seg tilfeldig i lokalområdet en dag.. :)

Tja, jeg var vel den eneste som hadde orginal moped der, uten om en annen som hadde en gammal tempo :p.

Var flere som var skeptisk til biltilsynet der, så en del av de kom uten skilter.

Men nei, de skriver da ikke ned regnr, så venter på dem dagen etter... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...