Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan kan jeg lære fransk? Trenger desperat hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal til høsten opp i tiende klasse, og har fransk som valgfag. Jeg greier meg godt i samtlige andre fag (4-5), men i fransk har jeg falt helt ut, og ligger på en svak 2! Dette ødelegger for det første snittet mitt, for det andre blir foreldrene mine forbanna og for det tredje risikerer jeg å komme opp i eksamen i fransk mot slutten av året.

Har dere noen tips? Hva kan jeg gjøre for å jobbe meg opp til å forstå noe av fransktimene, og hopefully gå ut med karakter 4?

Finnes det nettsider med kurs? Bøker til selvhjelp? Er som dere skjønner fortsatt på absolutt noob nivå.

Takker så meget for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det greieste er å lese tekster, analysere setninger og konstruere og øve på dagligdagse replikker og formuleringer. Alt dette vil du finne hjelp til i læreboka di. Ellers kan jo en fransk brevvenn kanskje være til hjelp. Han/hun sender deg brev på engelsk og du svarer på fransk. Du fluer i en smekk. Et tips om du er villig til å bruke litt tid i ferien er å låne en tynn fransk novelle (eller til nøds roman) på bibloteket og streve deg igjennom setning for setning ved å (1) lese, (2) slå opp det du ikke skjønner i ordboka og (3) lese setningen på nytt slik at du forstår den og ser hvordan setningen er bygget opp rundt handlingen.

Lenke til kommentar

Det jeg kommer på av tips i farta, er å lese franske tekster fra læreboken og se på gloselistene ved siden av. Så går det jo også an å bruke hodet i tillegg til all puggingen: man kan for eksempel logisk nok se at veldig mange franske ord ligner på engelske ord og forsåvidt også norske. Dermed er du kommet veldig langt.

I tillegg ville jeg for alvor satt meg ned og pugget verblister og ikke gitt meg før jeg kunne bøye minst 6 vanlige verb à verbo uten problem. Husk at verb gir mening og handling i tekstene dine. Gloser kan du jo forsåvidt slå opp, så du trenger ikke nipugge alle mulige gloser, men lær heller det grunnleggende, som for eksempel preposisjoner og verb (i infinitiv, presens, preteritum, perfektum, futur proche(je vais jouer=je skal spille) ).

Begynn å se det logiske i fransken! Jeg vet det høres nesten arrogant ut å si slikt, men du kan jo for eksempel lære deg mange grunnleggende regler. Preposisjonen à brukes foran byer. Er du i Oslo, heter det: à Oslo osv. Lær deg mange regler, og lær deg de viktigste reglene for når du bruker de og de preposisjonene. Lær deg også unntak, f.eks. innen adjektivene. Du vet jo at adjektiv generelt settes bak substantivet, men for vanlige verb som: vieux(gammel), nouveau(ny) og beau(pen), skal disse foran substantivet. Det er svært viktig å lære seg at disse tre adjektivene har tre ulike former, avhengig av om de beskriver et hunkjønnsord, hankjønnsord eller et hankjønnsord som begynner på vokal eller h, som blir stum(un bel homme, og ikke un beau homme f.eks.). Vit også at korte, vanlige adjektiv kommer foran substantivet, f.eks. petit(e), grand(e).

Når det gjelder å forbedre den muntlige fransken, ville jeg nok satt meg ned og lest tekster høyt for meg selv og lært meg uttalereglene godt(myyyye enklere enn engelsk uttale, siden det er bestemte uttaleregler i fransk). Jeg ville også kanskje prøvd å holde en liten samtale i gang med meg selv eller en venn bare for moro skyld.

Det er gøy å lære fransk når man er motivert! Lykke til! ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Du kan forsøke mitt system (jeg brukte dette i tysk 1. klasse på VGS):

Lær deg to typer setninger: "Substantiv gjør verb" og "Substantiv er adjektiv". Disse to typer setninger kan brukes til å skrive en kort stil om det aller meste. Trikset er at siden du bare lærer to typer setninger kan du kunne grammatikken for dem meget godt, og selv om stilene dine er meget simple, så er de (nesten) helt korrekte. Ignorer all annen grammatikk.

Lær deg hvordan du kan bruke de grammatiske kodene i ordboken din til å finne den helt korrekte oversettelsen for disse to typer setninger. Når du skriver en stil må du være kreativ og forsøke å besvare oppgaven i størst mulig grad med de setningene. Om du ikke besvarer den 100 %, så er det ikke så farlig siden du skriver korrekte setninger som ihvertfall er relatert til oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...