Gå til innhold

Hva ville ditt drømmekamera vært?

Anbefalte innlegg

Her om dagen tenkte jeg litt på hvordan det ideelle kamera for mitt bruk skulle vært. Jeg fantaserte fram og tilbake om hva det burde hatt og ikke hatt av funksjoner, og kom til slutt fram til noe som er så sært at det neppe ville blitt lagd til en levelig pris noen gang uansett. Men jeg syntes det var litt interessant å tenke på, og kom til å lure litt på hva mine medfotografer her i huset drømmer om. Derfor starter jeg denne tråden, som jeg håper at skal kunne utvikle seg til en slags samletråd for våte fotografdrømmer :)

For å starte - det jeg ønsker meg er i utgangspunktet en digital OM-1/OM-2. Den må være kompakt og solid, men allikevel funksjonsrik, særlig i form av utvidelsesmuligheter etter behov. Jeg ønsker meg litt tilbake til de gamle dagers SLR-systemer, med motordrive, utskiftbare mattskiver, et cetera.

Personlig er jeg storfornøyd med ergonomien på D40, så det huset burde vært utgangpunktet. Sensoren kunne godt vært enten den fra D70/D40 eller D80, eller noe i den dur. Crop holder for meg, fullformat blir nok for stort og dyrt - prisen er ganske viktig her. Oppløsning på minst 6mpix, alt over 10 blir å regne for en bonus. Helst minst 2,5 fps.

I stedet for programmodus-hjulet ville jeg heller hatt et ISO-hjul der man kan gå fra ISO 100 til 3200, via 200, 400, 800, 1600 og gjerne noen mellomting. Den burde hatt en OM-1-style-låsemekanisme.

Det burde også være en OM-1-style lukkertidsring ved objektivfatningen, hvor man kan velge mellom alt fra 1/4000 til 30s og B, og den burde kunne låses i en A-modus hvor kameraet selv velger lukkertid som i S-modus. Jeg er også mest fan av å ha blenderring på objektivet, denne bør også kunne låses i en A-modus, dersom dette lar seg gjøre på noen praktisk måte - hvis ikke ville jeg tatt til takke med å måtte velge blender manuelt, siden det er det jeg for det meste ville gjort uansett. Det bør være en DOF preview-knapp ved fatningen, plassert som på D80.

Lysmåleren bør være en enkel og god sentrumsvektet, gjerne med mulighet for spot. Matrix hadde ikke skadet heller, men jeg ville faktisk ikke savnet det. I søkeren, som forøvrig bør være så stor og lys som mulig, men som ikke behøver å ha 100% dekning, bør det vises informasjon i D40-stil, men gjerne med info om valgt ISO også.

Huset trenger ikke bildestabilistator eller AF-motor, dette kan puttes i objektivene for å bevare husets kompakthet (hvis det er et ord, hvilket jeg tror det ikke er). AF er faktisk ikke så viktig, det som er viktigere et et godt utvalg mattskiver med splittprisme og andre former for fokushjelp.

Skjermen bør være på 2,5", gjerne lik den på D40. Det samme gjelder menyknappene, disse er bra på D40. Noen gummipakninger her og der hadde kommet godt med, selv om komplett og total værtetting ikke er noe krav. Huset kan være av plast så lenge det er godt bygd.

I stedet for noen innebygd blits kan det være en RF-sender for å trigge slaveblitser. Man bør kunne velge styrken på disse fra 1/1 til 1/128 direkte fra kamerahuset. En enkel TTL-modus holder for blitsene, mer automatikk trengs ikke.

Objektivfatningen kan være hva den vil, så lenge følgende er tilgjengelig:

Lyssterk, fast normal (~30mm, f/1.2)

Lyssterke faste korte/middels teler (50mm & 85mm f/1.2)

Normalzoom (~18-70 f/3.5-4.5-ish, AF og gjerne VR)

Middels telezoom (~70-300 f/4.5-5.6, AF og VR)

Lyssterk telezoom (~70-200 f/2.8, AF og VR, støtte for 1.4, 1.7 og 2.0 TC)

Ekstremsupervidvinkelzoom (~8-18 f/hvasomhelst, gjerne AF)

Alle objektivene bør ha fokusdistanseindikator og litt gummipakninger. Gjerne en standardisert filterdiameter også.

Eksterne blitser bør finnes i to utgaver:

-Vivtar 285-style slaveblitser med innebygd RF-mottaker og optisk slave. De bør være så enkle som mulig, og helst bare ha en lysstyrke-knapp, fra 1/128 til 1/1 og remote-innstilling. Ledetall ved ISO100, 35mm kan være rundt 40-50 (m). Manuell justering av blitshode med posisjoner som dekker ~35mm, ~50mm og ~70mm ved fullformat. Hodet bør ha innebygd holder for fargefiltre (CTO, CTB og window green bør følge med - overnevnte i 4 styrker hver + rødt, gult, grønt og blått effektfilter selges separat)

-SB-900-style on-camera-blitser med TTL-lysmåling. Motorisert blitshode med manuell overstyring som dekker 18-200mm ved crop, innebygd bounche card og medfølgede diffusor som gir dekning ned til ~10mm. Må ha innebygd holder for gels, samme pakke som til slaveblitsen bør følge med. Bør ha litt værtetting. Ledetall på ISO100 og 35mm kan være rundt 60(m).

Blitsene bør ha et utvalg eksterne batteripakker. Begge bør bruke 4 stk AA som standard, med mulighet for å koble på pakker som utvider til enten 8 eller 12 stykker.

Når det gjelder batterier bør batteriet i huset holde til rundt 700 eksponeringer under vanlige forhold, og det bør være mulighet for å koble på et bapperigrep. Denne bør i likhet med på D300 kunne øke max FPS noe. Batterigrepet kan også ha et D700-style-gyroskop, og det må naturligvis ha utølserknapp og et sånt menyhjul som det er bak på D40.

Speaking of FPS så bør utløserknappen ha tre trinn:

1) Vanlig "half-tap" for å autofokusere (hvis akutelt), sette på bildestabilisering, et cetera

2) Sakte-modus - enten enkeltbilde eller ~1FPS - dette bør kunne velges i menyene

3) Rambomodus - maksimalt antall bilder i sekundet, rundt 5-6 med batterigrep eller 2-3 uten.

Dette er for at man skal være sikker på å treffe bra hvis man tar actionbilder, og for å unngå unødvendig lange serier under vanlige forhold, men uten at man må inn i menyene for å bytte modus.

I tillegg bør det også være mulig å koble på en WiFi-sender for å få real-time-kommunikasjon med datamaskiner, gjerne med LiveView på maskinen hvis man skal improvisere et stuido. Dette bør støttes av alle operativsystemer, inkludert Linux.

Det var masse prat. Nå er jeg spent på å høre hva dere andre der ute gjerne skulle hatt - jeg tviler på at alle har funnet det helt og holdent perfekte kameraet - og hvis dere har det er det jo bare å si i fra om hva det måtte være :)

-GG

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leica M8 med noen justeringer:

Nyere (bedre) brikke med ett par mpix ekstra og bedre iso egenskaper, bedre dynamisk omfang, muligens fullformat

Enten bedre skjerm eller en svart/hvitt skjerm bare til meny uten mulighet til å se på bildene etterpå

Minimum 4 bilder i sekundet

Autofokus

Vann og støtsikkert

Optikk:

50mm F/1 er jo ett must

20mm F/1-1.4 hadde vært fint

100mm F/2

Edit: Og det burde ha tatt CF kort

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Jeg tror drømmekameraet mitt må være et D3-monster med enda bedre ISO egenskaper, og skiftbar DOF-plan, på noen måte. Enten FF-dof, eller DX-dof. At kvaliteten på ISO 2000 er like bra som D300 ISO 200, med tanke på støy, skarphet, og dynamisk omfang.

Men realistisk, D300, med D3-kropp, og D3's ISO egenskaper.

Lenke til kommentar

Utvilsomt en Nikon SP3 med FX-sensor, men uten AF. De som ikke har prøvd en skikkelig målsøker vet ikke hvor underlegent selv den beste AF er mht presisjon. Koblede målsøkere er også hurtigere å fokusere med en slr med mf-optikk.

Det skal være en viktig forskjell på den gamle S3 og den digitale. Den digital må ha blenderstyrt automatikk. Alt annet er idiotisk. En digital versjon av Nikon FM eller Olympus OM1 er helt unødvendig. Det må isåfall være en FE2 eller OM2. Det er jo totalt bortkastet med mekanisk lukker uansett.

Eller et mellomformatkamera med sjaktsøker og fullformat 645-brikke.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Mitt drømmekamera er E-4x0 med to-tre generasjoner bedre sensor, IS, ingen intern blits, søkeren fra E-3, LCD-skjerm på siden av prismen, utflippbar LCD, IS, byggekvalitet og værtetting fra E-3, AF-system fra E-3 (eventuelt neste generasjon E-x) og bedre batterikapasitet.

Værtettet 14/2.0, 18/1.4 og 25/1.4 kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Mitt drømmekamera er E-4x0 med to-tre generasjoner bedre sensor, IS, ingen intern blits, søkeren fra E-3, LCD-skjerm på siden av prismen, utflippbar LCD, IS, byggekvalitet og værtetting fra E-3, AF-system fra E-3 (eventuelt neste generasjon E-x) og bedre batterikapasitet.

Værtettet 14/2.0, 18/1.4 og 25/1.4 kommer i tillegg.

Såkalt dobbel bildestabilisator som noen av kompaktkameraene reklamerer med? :!:

Lenke til kommentar

Drømmekameraet som allikevel lar seg gjøre?

Olympus E-490. 6mpx, 16bit/kanal, 12 steg DR, silky smooth på iso 100 og knallbra opp til iso 3200. Stor søker. IS. Greit tettet mot vær og med påkostet kvalitet på huset. Og artikulerende skjerm på 1mpx. Dog vil det vel koste i retning 10000 kr om det ble laget i dag og om det lar seg gjøre å få inn en virkelig bra søker i et E-4x0-hus.

Lenke til kommentar

På min side (første gang jeg besøker denne siden av forumet) er det en drøm å kunne ha speilreflekskamerateknologi med dets følgende nøye innstillinger i mobiltelefoner. Med en Nokia N82 har jeg nå begynt å ta bilder hver dag.

Lenke til kommentar
På min side (første gang jeg besøker denne siden av forumet) er det en drøm å kunne ha speilreflekskamerateknologi med dets følgende nøye innstillinger i mobiltelefoner. Med en Nokia N82 har jeg nå begynt å ta bilder hver dag.

Mener du bildekvaliteten som man kan oppnå med et godt SLR, eller vil du putte speil og hele pakka inn i en mobiltelefon? Det sistnevnte vil utvilsomt resultere i en gigantisk telefon som ingen vil bruke.

Francis

EDIT: Skrivefeil.

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Mitt realistiske drømmekamera er Canon Eos 1Ds Mark III. Det har jeg suglet på siden det kom ut, og etter å ha testet det, er jeg enda mer overbevist om at fullformat er veien å gå.

Og jeg vil gjøre alle som venter på 5D en stor tjeneste hvis jeg kjøpte 1Ds III, for da lanseres 5D II dagen etter.

eitp

Lenke til kommentar

Mener du bildekvaliteten som man kan oppnå med et godt SLR, eller vil du putte speil og hele pakka inn i en mobiltelefon? Det sistnevnte vil utvilsomt resultere i en gigantisk telefon som ingen vil bruke.

Francis

EDIT: Skrivefeil.

Jeg ser den realistiske siden ved det, men som sagt, det var først og fremst et drømmekamera på den overfladiske siden :) Det er alltid kjekt med mobilitet.

Endret av Nuust
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...