Footy Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Min kjærestes morfar fyller 80, og han ønsker seg en bærbar pc. Litt uvist om hva denne kommer til å bli brukt til, men jeg ser for meg surfing, bildetitting, word og noe video ligger på topper av brukslista. Hovedkravet på denne laptopen er at den må ha innebygget modem da den skal kunne brukes på hytta og lignende... hva finnes av slik? Hva er raskest til dags dato... 3G? Pris er ikke satt enda, så her er det bare å være fantasifull. Noen inspill fra andre som har kjøpt bærbar til eldre? Tusen Takk... ***EDIT: La på en haster, se min siste post*** Endret 31. juli 2008 av Footy Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Lenovo N200 er en fin maskin til en rimelig penge. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis du skal ha trådløst nett anbefaler jeg ICE, har testet ut begge. 3G er ganske ustabilt, og steder uten dekning i det hele tatt. Er ikke helt ferdig med å teste ut ICE, men siden dette er det gamle mobilnettet NMT450 så skal det være bra utbygget. NMT450 hadde bærefrekvenser på rundt 450MHz, dette er lavere enn GSM mobilnettet i dag(900MHz)dermed gir dette større dekningsradius for hver sender. Det var en grunn for at NMT450 var såpass populær blant båtfolket. Nå er det ICE som har tatt over dette, som gir samme fordelene som NMT450 hadde. Ulemper er at NMT er et nordisk system, virker ikke utenfor norden. Er faktisk usikker på om ICE nettet i det hele tatt virker utenfor Norge, men sikkert ikke problem for 80-åringen. Nå det gjelder laptop type er det verre å vite hva man skal foreslå. Med en gang jeg leste tråden tenkte jeg at det måtte være spøk, ikke så ofte man treffer 80-åringer som behersker data;) Så man må vel helst kjenne vedkommende for å vite hva som er best, men sikkert lurt å begynne med en enkel type først uansett... Lenke til kommentar
Footy Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Ice Høres vel og bra ut, men når jeg kommer over slike kampanjer som dette hos telenor... hva er forskjellen? Er dette ikke snakk om/har ikke denne mulighet til trådløst mobilt bredbånd? http://www.telenor.no/privat/internett/abo...dslkampanje.jsp Lenke til kommentar
runerask Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Ice Høres vel og bra ut, men når jeg kommer over slike kampanjer som dette hos telenor... hva er forskjellen? Er dette ikke snakk om/har ikke denne mulighet til trådløst mobilt bredbånd? http://www.telenor.no/privat/internett/abo...dslkampanje.jsp For meg virket det som om dette var vanlig kablet ADSL. Antagelig er det basert på at du skal ha en router med antenne til laptop, som gjør at du får det trådløst. Jeg har prøvd 3G fra Telenor ei god stund i jobben, og det er ikke problem med hastigehen. Når det gjelder hastighet så 3G og ICE ganske lik, men det er dekningen på 3G som er håpløs. Uansett så er 3G såpass nytt enda at det er naturlig at dekningen er dårligere. ICe er også "nytt", men der brukes "gammelt" system om igjen. Faktisk var NMT450 nærmest 100% utbygget da det bli lagt ned..... Lenke til kommentar
Footy Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Denne har et innebygget modem. Vil det da si at med denne pc'en kan vi bestille mobilt bredbånd av typen Netcom eller Telenor uten å trenge USB-Modemet? Om ikke, hvilke pc'er har støtt for dette? Innebygget altså... *Har satt in en HASTER i topicen da jeg er nødt å ordne dette før jobb i morgen* Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Tror vi må få klarhet i to ting: Når det står at en pc har modem er det et modem for ISDN o.l Slik det ser ut i innleggene ser det ut som at du leter etter mobilt bredbånd fra for eksempel ICE. Derfor spiller det egentlig ikke noen rolle om datamaskinen har innebygd modem eller ei da du må bruke et USB-modem for å bruke ICE sitt nett. Edit: Mener at Dell har innebygd støtte for mobilt bredbånd fra Netcom på noen av modellene sine, men man må velge dette selv. Edit2: Var en titt innom Dell og fant "Dell Wireless 5520 med innebygd 3G/HSDPA-minikort for Netcom-service - Norge [legg til 1,430.00 kr eller 74,-/måned-1]", så det er fult mulig. Endret 31. juli 2008 av Stealthy Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Slik det ser ut i innleggene ser det ut som at du leter etter mobilt bredbånd fra for eksempel ICE. Derfor spiller det egentlig ikke noen rolle om datamaskinen har innebygd modem eller ei da du må bruke et USB-modem for å bruke ICE sitt nett. Hvis han først skal ha mobilt bredbånd på hytta fra ICE så anbefaler jeg heller å bruke løsningen med D35 da man da etablerer en standard trådløs sone på hytta som flere kan bruke samtidig. Den har mye bedre antenne og kan også tilkobles ekstern antenne samt brukes i bil. Den kan kobles til inntil fire PC'er med standard nettverkskabel eller benyttes trådløst uten tilleggsutstyr med alle nyere bærbare PC. Hvis han ikke har innlagt bredbånd hjemme så kan han bruke samme oppsettet uten å ha doble abonnement. Jeg erfarer god hastighet til normalt nettbruk i Asker og på Hvaler. Den er i tillegg utrolig enkel å bruke. (Kona etablerer trådløst nett hvor som helst uten konfigurering av noe slag, kun passordet til trådløskrypteringen å passe på....) http://www.ice.no/WLAN-router-D35-1050.aspx Endret 31. juli 2008 av froggyler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå